Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Har byggt nytt hus brevid ett befintligt och fick då en gammal stor syrenhäck på tomtgränsen. Saken är den att vi sänkt vår tomt 50-100cm jämfört med höjden vid syrenhäcken.
Det jag undrar är hur nära syrenens stammar man vågar gräva bort jord och hur nära man kan göra brant slänt utan risk att skada häcken eller orsaka rasrisk.
Det är stabil mark och vi har på vissa ställen ca 45 graders lutning utan problem.
Bifogar en bild, det är ca 150cm från syrenens stammar till släntning börjar nu, sedan ca 150cm bred slänt. Höjdskillnad 50-100cm på olika ställen.
Häcken ska klippas in ordentligt till våren också.
Det jag undrar är hur nära syrenens stammar man vågar gräva bort jord och hur nära man kan göra brant slänt utan risk att skada häcken eller orsaka rasrisk.
Det är stabil mark och vi har på vissa ställen ca 45 graders lutning utan problem.
Bifogar en bild, det är ca 150cm från syrenens stammar till släntning börjar nu, sedan ca 150cm bred slänt. Höjdskillnad 50-100cm på olika ställen.
Häcken ska klippas in ordentligt till våren också.
Min erfarenhet av syren är att den är nära odödlig. Förra året kapade vi en längs marken under februari, drog ett antal rejäla borr 10-15cm ner i de tjockaste stammarna, med målet att döda och sen ta bort rotklumpen under sommaren.
Under sommaren hände andra mer akuta saker så kvarvarande rot fick vara. Syrenen var i slutet av sommaren ca 1,5m² stor igen.
Under sommaren hände andra mer akuta saker så kvarvarande rot fick vara. Syrenen var i slutet av sommaren ca 1,5m² stor igen.
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Då bör vi kunna göra en brant slänt några dm ifrån stammarna antar jag.
Det enda som förhindrar några meters spridning varje år för vår häck är att jag kör över alla skott i gräsmattan med gräsklipparen. Håller med tidigare inlägg om att om den trivs är den smått odödlig så jag skulle inte vara orolig, möjligen skulle jag vara orolig över att den kanske blir förbannad över er utgrävning vid rötterna och den skjuter markskott som en galning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Har redan en brant slänt med 2-3m höjdskillnad på andra sidan tomten som är väldigt stabilt och många som har brantare slänger i området så det är bra mark.BirgitS skrev:
Sen sår man gräs med långa utlöpare så binder det ihop marken ännu mer.
Klicka här för att svara