318 läst ·
8 svar
318 läst
8 svar
Oanvänd Grävd brunn
Hej, jag och min sambo har köpt ett fritidshus där det finns en brunn på gården. Säljarna hade ärv huset av sin far. I annonsen stod det att det inte fanns något vatten på fastigheten. Men mäklaren sa att det fanns en brunn men att den inte använts till dricksvatten. Fanns pumpautomat och inkopplat sommar vatten. Brunnen ligger 20-25 meter från en älv. Det är väldigt god tillrinning. Vi pumpade ut ca 10 kubik här om dagen utan att det märktes överhuvudtaget på nivån. Brunnen är 3,7 meter djup och 1.7 meter är vatten. 60cm i diameter. Brunnen ser helt okej ut, vattnet ser ut att vara fräscht i brunnen. Vi har smakat på vattnet efter att vi omsatt. Det smakar bra. Vi ska ta vattenprov, men är det något vi ska göra innan vi gör det för att minska sannolikheten att behöva ta 2 vattenprov? Chockklorera har vi hört nånstans. Hur länge ska man vänta efter en stor omsättning innan man skickar vattenprov?
Titta på terrängen runt ikring och försök bedömma riskerna att smutsigt ytvatten rinner ner i brunnen. Man vill få vatten underifrån som filtrerat genom rent grus, inte ytvatten som vid störtregn till exempel kan ta med sig gödsel från åkrar ner i brunnen. Vatten som rinner genom grus renas på bara fåtalet meter medan vatten som rinner på ytan kan transportera föroreningar långa sträckor.
Hej
Om ni tagit ut 10 kubikmeter från en brunn som rymmer 0,5 kubikmeter utan att vattennivån sänks så låter det som att det älvens vatten ni tar ut. Borde finnas en ålder/spricka/öppning direkt in till brunnen.
Att hälla klor i den brunnen skulle jag låta bli för det riskerar att läcka ut i älven, beroende på vart vattnet tar vägen efter brunnen.
Kolla med grannar vad de vet något om älvens vattenkvalitet.
Om ni tagit ut 10 kubikmeter från en brunn som rymmer 0,5 kubikmeter utan att vattennivån sänks så låter det som att det älvens vatten ni tar ut. Borde finnas en ålder/spricka/öppning direkt in till brunnen.
Att hälla klor i den brunnen skulle jag låta bli för det riskerar att läcka ut i älven, beroende på vart vattnet tar vägen efter brunnen.
Grattis! Låter som att ni har väldigt goda förutsättningar att få bra dricksvatten i stor volym!
Bankfiltrering där älvvatten infiltrerar genom marken. Typ 25 % av allt dricksvatten i Sverige består av konstgjort grundvatten där man infiltrerar ytvatten. Ligger brunnen 25m från älven har ni ett gott filter.
Beroende på höjd mellan markyta och vattenyta får ni göra en egen bedömning om det finns risk för översvämning och i så fall åtgärda det.
Se till så att brunnen är ren och ta ett vattenprov så snart som möjligt.
Bankfiltrering där älvvatten infiltrerar genom marken. Typ 25 % av allt dricksvatten i Sverige består av konstgjort grundvatten där man infiltrerar ytvatten. Ligger brunnen 25m från älven har ni ett gott filter.
Beroende på höjd mellan markyta och vattenyta får ni göra en egen bedömning om det finns risk för översvämning och i så fall åtgärda det.
Se till så att brunnen är ren och ta ett vattenprov så snart som möjligt.
Jag är inte någon expert på detta men mina tankar får ett helt annat resultat.Pjosk75 skrev:
Hej
Jag tror älven har obetydlig påverkan på brunnen av två anledningar.
Om man antar att vattnet till brunnen rinner till från alla håll så skulle 20 meter till älven betyda att man suger vatten ur "en låda med grus" med måtten 40x40x20 meter=32000 kubikmeter grus. Det vill säga , tar man ut 10 kubikmeter vatten så kommer tillströmningen 20 meter bort vara mikroskopiskt minimal. Nu ska man väl räkna med en rund form och inte en fyrkantig men det får bli en grov förenkling.
Den andra anledningen är att älven bör ligga i en dalgång med högre terräng på sidorna. Då bör vattnet i marken röra sig vinkelrätt mot älven eller nedströms längs med älven eftersom det är så marken lutar.
Jag har även fått förklarat för mig att en bäckfåra ofta är tät beroende på material som sedimenterat på botten.
Vi har ett ställe där vi fått anledning att testa detta resonemang och ja , jag tror på det.
Du är inte helt ute och cyklar, men landar ändå lite fel i din slutsats. Bäckfåror är inte täta - ytvatten är per definition grundvatten som tränger upp över markytan. Dvs om du inte har marknära grundvatten får du varken en sjö eller vattendrag.B Bjober skrev:Jag är inte någon expert på detta men mina tankar får ett helt annat resultat.
Jag tror älven har obetydlig påverkan på brunnen av två anledningar.
Om man antar att vattnet till brunnen rinner till från alla håll så skulle 20 meter till älven betyda att man suger vatten ur "en låda med grus" med måtten 40x40x20 meter=32000 kubikmeter grus. Det vill säga , tar man ut 10 kubikmeter vatten så kommer tillströmningen 20 meter bort vara mikroskopiskt minimal. Nu ska man väl räkna med en rund form och inte en fyrkantig men det får bli en grov förenkling.
Den andra anledningen är att älven bör ligga i en dalgång med högre terräng på sidorna. Då bör vattnet i marken röra sig vinkelrätt mot älven eller nedströms längs med älven eftersom det är så marken lutar.
Jag har även fått förklarat för mig att en bäckfåra ofta är tät beroende på material som sedimenterat på botten.
Vi har ett ställe där vi fått anledning att testa detta resonemang och ja , jag tror på det.
Det är alltså väsentligen samma vattenresurs i marken omkring som i även. Älven är närmast bara ett kvitto på stor vattentillgång i marken, men nivån på grundvattnet styrs (i princip) av nivån i älven på 20 m avstånd.
Sedan är det en väl spridd gammal missuppfattning att grundvatten skulle rinna i ådror, som någon form av underjordisk flod. Så är det inte. Det rinner mer eller mindre jämnt tvärs genom marken, omvänt proportionellt till markens genomsläpplighet.
Finns inga åkrar i närheten. Vi bor i norra delen av landet. Generellt är det nog jättebra vatten redan i älven(torneälv). Huset ligger vid en ås så det är väl sand/grus i marken. Huset ligger som på en udde och det som förbinder udden med land är 2 tomter som är högre upp än våran. Det är hög skyddsnivå på enskilda avlopp. Men vet inte vad grannarna har för avloppslösningar. Dom är iaf nerströms oss i älvens riktning. Men uppströms om man tänker rent höjd mässigt.B Bjober skrev:Titta på terrängen runt ikring och försök bedömma riskerna att smutsigt ytvatten rinner ner i brunnen. Man vill få vatten underifrån som filtrerat genom rent grus, inte ytvatten som vid störtregn till exempel kan ta med sig gödsel från åkrar ner i brunnen. Vatten som rinner genom grus renas på bara fåtalet meter medan
Hur länge bör man vänta efter en stor omsättning av vatten innan man tar ett vattenprov?G Genomklok skrev:Du är inte helt ute och cyklar, men landar ändå lite fel i din slutsats. Bäckfåror är inte täta - ytvatten är per definition grundvatten som tränger upp över markytan. Dvs om du inte har marknära grundvatten får du varken en sjö eller vattendrag.
Det är alltså väsentligen samma vattenresurs i marken omkring som i även. Älven är närmast bara ett kvitto på stor vattentillgång i marken, men nivån på grundvattnet styrs (i princip) av nivån i älven på 20 m avstånd.
Det låter ju som riktigt goda förutsättningar för bra vatten.R Renoveringsbrud skrev:Finns inga åkrar i närheten. Vi bor i norra delen av landet. Generellt är det nog jättebra vatten redan i älven(torneälv). Huset ligger vid en ås så det är väl sand/grus i marken. Huset ligger som på en udde och det som förbinder udden med land är 2 tomter som är högre upp än våran. Det är hög skyddsnivå på enskilda avlopp. Men vet inte vad grannarna har för avloppslösningar. Dom är iaf nerströms oss i älvens riktning. Men uppströms om man tänker rent höjd mässigt.
Hur länge bör man vänta efter en stor omsättning av vatten innan man tar ett vattenprov?
Klicka här för att svara