Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag får faktiskt ta tillbaka det för med att jag odlar direkt ovanpå infiltrationen. För den kan vara i bortre delen av landet där inget mer än ogräs odlats de senaste åren. Men allt ätbart är definitivt inom 10-40 meter från infiltrationsbädden.

Hur som helst har jag svårt att föreställa mig att grönsakers rötter når ner 80-100 cm där infiltrationen troligen finns.
Men du kan ju ha blommor och annat oätligt just där infiltrationsbädden finns för att vara säker.
Jag tänker om det sipprar ut bakterier som e coli och liknande. Men samtidigt kan man inte ta skydd för allt. Då skulle man ju inte kunna odla ätbart allt på tomter med enskilt avlopp

Jag tror att det behövs lite precisering här. Om det är en infiltrationsbädd som ligger djupt och där bara luftningsrören syns ovanför backen så är det nog helt oproblematiskt att odla ovanpå. Om det däremot är det som kallas förstärkt infiltration, där man på grund av markförhållandena har varit tvungen att lägga spridarrören nära markytan och sedan bygga en kulle över, så är det en annan sak. Tar du bort kullen där så hamnar odlingsytan nära de gamla spridarrören och rötter kan absolut nå ned i jord som påverkats av infiltrationen.
Handlar det om alternativ 2 får man kanske tänka till lite, till exempel genom att börja med att plantera träden och vänta några år med köksträdgården, alternativt ha höga odlingsbäddar för rotfrukter och andra grönsaker.

V villa Adenhielm skrev:
Det nämndes i besiktningen samt när man googlar på det så är det snart dags att byta.
Vad var det för slags besiktning som undersöker även ett enskilt avlopp?

"När man googlar" får man fram den tekniska livslängden på olika byggnadsdelar. Teknisk livslängd är ett rent teoretiskt begrepp som ofta har en tämligen svag koppling till den verkliga livslängden. Ett rätt anlagt enskilt avlopp kan fungera fint i över 50 år. Är avloppet anlagt av en klantig entreprenör kanske det börjar krångla redan första året.

Varför är det ok att lägga gödsel från alla typer av djur direkt i/på jord där man odlar mat, men samma produkt från människa är *farlig*?

• Älska
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
V villa Adenhielm skrev:
Jag tänker om det sipprar ut bakterier som e coli och liknande. Men samtidigt kan man inte ta skydd för allt. Då skulle man ju inte kunna odla ätbart allt på tomter med enskilt avlopp
Är du rädd för det på en sen länge nedgrävd infiltration rekomenderar jag att du bara använder mineralgödsel i dina egna odlingar.

D Dilato skrev:
Varför är det ok att lägga gödsel från alla typer av djur direkt i/på jord där man odlar mat, men samma produkt från människa är *farlig*?
Jag tror inte det är okej, gödsel från köttätare vill iaf inte jag ha i/ på mina trädgårdsland.

Välbrunnen häst eller kogödsel tycker jag är okej.

F fribygg skrev:
Jag tror inte det är okej, gödsel från köttätare vill iaf inte jag ha i/ på mina trädgårdsland.

Välbrunnen häst eller kogödsel tycker jag är okej.
Grisar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Grisar?
Använde man grisgödsel på åkrar/trädgårdsland förr i tiden när många hade en hushållsgris?

Intet Intet skrev:
Grisar?
OT: Skiten luktar illa, detsamma gäller hönsgödsel, välbrunnen ko eller hästgödsel är att föredra ur luktsynpunkt.

D Dilato skrev:
Du skiter vad du äter och dricker. Huvudsakligen tror jag det är pga mediciner.
Då talar vi rena klassiska utedass-rester.
Talar vi rester från hela hushållets utspolning så kommer ju en massa olika kemikalier med i bilden.

BirgitS BirgitS skrev:
Använde man grisgödsel på åkrar/trädgårdsland förr i tiden när många hade en hushållsgris?
Vet inte. Men jag har väldigt svårt att tro att det inte användes.
Lyckligtvis har jag en kompis som växte upp på en bondgård som födde upp grisar. Många grisar. Så jag skall fråga honom.

Oldboy Oldboy skrev:
Du skiter vad du äter och dricker. Huvudsakligen tror jag det är pga mediciner.
Då talar vi rena klassiska utedass-rester.
Talar vi rester från hela hushållets utspolning så kommer ju en massa olika kemikalier med i bilden.
Mediciner renas inte i reningsverk så dom hamnar i vattendrag, sjöar och hav.

Ansamlas i vattenlevande djur som vi eller vår blivande mat sedan äter (exempelvis fiskmjöl och fjäderfä/ägg, laxodling och grisfoder).

Skillnaden är att i din latrin finns bara din familjs medicin, i reningsverket ansamlas hela populationens, saker som du aldrig skulle sett i din egen latrin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.