608 läst ·
26 svar
608 läst
26 svar
Sanera gammal infiltration
Jag tänker om det sipprar ut bakterier som e coli och liknande. Men samtidigt kan man inte ta skydd för allt. Då skulle man ju inte kunna odla ätbart allt på tomter med enskilt avloppPjosk75 skrev:
Jag får faktiskt ta tillbaka det för med att jag odlar direkt ovanpå infiltrationen. För den kan vara i bortre delen av landet där inget mer än ogräs odlats de senaste åren. Men allt ätbart är definitivt inom 10-40 meter från infiltrationsbädden.
Hur som helst har jag svårt att föreställa mig att grönsakers rötter når ner 80-100 cm där infiltrationen troligen finns.
Men du kan ju ha blommor och annat oätligt just där infiltrationsbädden finns för att vara säker.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Jag tror att det behövs lite precisering här. Om det är en infiltrationsbädd som ligger djupt och där bara luftningsrören syns ovanför backen så är det nog helt oproblematiskt att odla ovanpå. Om det däremot är det som kallas förstärkt infiltration, där man på grund av markförhållandena har varit tvungen att lägga spridarrören nära markytan och sedan bygga en kulle över, så är det en annan sak. Tar du bort kullen där så hamnar odlingsytan nära de gamla spridarrören och rötter kan absolut nå ned i jord som påverkats av infiltrationen.
Handlar det om alternativ 2 får man kanske tänka till lite, till exempel genom att börja med att plantera träden och vänta några år med köksträdgården, alternativt ha höga odlingsbäddar för rotfrukter och andra grönsaker.
Handlar det om alternativ 2 får man kanske tänka till lite, till exempel genom att börja med att plantera träden och vänta några år med köksträdgården, alternativt ha höga odlingsbäddar för rotfrukter och andra grönsaker.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Vad var det för slags besiktning som undersöker även ett enskilt avlopp?V villa Adenhielm skrev:
"När man googlar" får man fram den tekniska livslängden på olika byggnadsdelar. Teknisk livslängd är ett rent teoretiskt begrepp som ofta har en tämligen svag koppling till den verkliga livslängden. Ett rätt anlagt enskilt avlopp kan fungera fint i över 50 år. Är avloppet anlagt av en klantig entreprenör kanske det börjar krångla redan första året.
Är du rädd för det på en sen länge nedgrävd infiltration rekomenderar jag att du bara använder mineralgödsel i dina egna odlingar.V villa Adenhielm skrev:
Jag tror inte det är okej, gödsel från köttätare vill iaf inte jag ha i/ på mina trädgårdsland.D Dilato skrev:
Välbrunnen häst eller kogödsel tycker jag är okej.
Du skiter vad du äter och dricker. Huvudsakligen tror jag det är pga mediciner.D Dilato skrev:
Då talar vi rena klassiska utedass-rester.
Talar vi rester från hela hushållets utspolning så kommer ju en massa olika kemikalier med i bilden.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Mediciner renas inte i reningsverk så dom hamnar i vattendrag, sjöar och hav.Oldboy skrev:
Ansamlas i vattenlevande djur som vi eller vår blivande mat sedan äter (exempelvis fiskmjöl och fjäderfä/ägg, laxodling och grisfoder).
Skillnaden är att i din latrin finns bara din familjs medicin, i reningsverket ansamlas hela populationens, saker som du aldrig skulle sett i din egen latrin.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden