801 läst ·
0 svar
801 läst
0 svar
Sandå Fönster
Trycker in inlägget här också (ligger redan under avdelningen fönster/dörrar):
Kanske är det skitsaker jag gnäller över, men jag tycker att om man lägger så mycket energi som Sandå gör på att försöka övertyga folk om att man håller utlovade leveranstider tycker jag man borde hålla dom (se Sandås hemsida).
Lämnade in ett fönster hos dom. Inga stora grejor. Saknade en spröjsad, lite äldre ytterbåge till ett i övrigt komplett fönster med karm. Så klart hopplöst att få tag på en begagnad, så det var bara att krypa till korset och anlita fönstersnickare för att få detta udda arbete gjort. Specialsnickaren på orten har knökfullt till i november, så jag ringer Sandå Fönster i Västerås. "Jajemän, inga problem. Räkna med två veckor ungefär". Åker dit och lämnar. Frågar igen. "Räkna med två veckor. Vi ringer dig när det är klart". Två veckor går och jag ringer tisdagen efter. "Nja det är inte klart än. Men i slutet av veckan. Vi ringer dig när det är klart".
Nu vill man ju inte tjata på dom mer. Slutet av veckan går...och ytterligare två veckor. Ingen ringer. Inser att det inte är någon idé att ringa igen utan åker dit. Herr "Två-Veckor-Vi-Ringer-Dig-När- Det-Är-Klart" står inne på kontoret och raljerar med två andra hantverkare som skrattar gott åt "korta leveranstider". Tydligen något slags skämt inom skrået. Jag är måttligt road. Blir till slut expiderad av herrn som snabbt och vant skickar iväg mig med en av hantverkarna. Och visst. där står ju min båge. Utan glas. "Ah...ja glas ja...vänta". Hantverkaren snappar åt sig en annan hantverkare (möjligen den som tillverkat bågen) och frågar varför det inte är glas i. "Men det skulle ju DOM göra" urskuldar sig denne. "Dom" är exakt samma företag fast två dörrar bort på gården, alltså glasmästeriet. Nu mumlas det fram och tillbaka och jag vet att klockan drar sig mot lunch, men nu är tålamodet lätt på upphällningen. Jag säger att jag skulle ha haft det här för två veckor sen och att jag faktiskt inte kan vänta längre (behöver få i skräpet innan semestern är slut så vi slipper frysa i vinter). Efter ytterligare mummel försvinner fönstret iväg för glasning. Vart fattade jag inte till att börja med. "Herrn" var strängt upptagen i mobiltelefonen och alla andra hade gått på lunch. Inte en käft att fråga. Bara att anta att det är klart inom en timme eller så. Efter ungefär en halvtimme kommer verkligen fönstret! Nu kan "Herrn" släppa mobilen och ta betalt. Inte ett ord om den sena leveransen naturligtvis. Business as usual. Jag bara betalar och går därifrån. Dumt förstås. Jag borde ha sagt något. Men vad är det för mening med att stå och skälla på någon som ändå inte begriper att regel nummer ett inom alla företag med någon form av kvalitetskänla är att ALDRIG lova kunder något man inte kan hålla? Ingen. Han lär inte fatta ändå.
MEN! Jag vann ändå. Innan jag åkte slog jag vad med min fru om en restaurangmiddag. Om fönstret var klart när jag kom, skulle jag bjuda. Om inte, hon.
Middagen var god.
Skall det verkligen vara så här? Skall man förvänta sig det? Är det här det bästa hantverkarbranschen kan erbjuda?
OBS! Jobbet i sig själv var KANON! Jättefint hantverk! Problemet är att snubben som har hand om kunderna inte vet vad han håller på med, vilket tyvärr drabbar hans kollegor och hela företaget. Om man nu tycker att en insändare på Bygga Hus forum är att bli "drabbad". Kanske inte.
Kort och gott: Jag gör INTE reklam för Sandå Fönster!
Tack.
Kanske är det skitsaker jag gnäller över, men jag tycker att om man lägger så mycket energi som Sandå gör på att försöka övertyga folk om att man håller utlovade leveranstider tycker jag man borde hålla dom (se Sandås hemsida).
Lämnade in ett fönster hos dom. Inga stora grejor. Saknade en spröjsad, lite äldre ytterbåge till ett i övrigt komplett fönster med karm. Så klart hopplöst att få tag på en begagnad, så det var bara att krypa till korset och anlita fönstersnickare för att få detta udda arbete gjort. Specialsnickaren på orten har knökfullt till i november, så jag ringer Sandå Fönster i Västerås. "Jajemän, inga problem. Räkna med två veckor ungefär". Åker dit och lämnar. Frågar igen. "Räkna med två veckor. Vi ringer dig när det är klart". Två veckor går och jag ringer tisdagen efter. "Nja det är inte klart än. Men i slutet av veckan. Vi ringer dig när det är klart".
Nu vill man ju inte tjata på dom mer. Slutet av veckan går...och ytterligare två veckor. Ingen ringer. Inser att det inte är någon idé att ringa igen utan åker dit. Herr "Två-Veckor-Vi-Ringer-Dig-När- Det-Är-Klart" står inne på kontoret och raljerar med två andra hantverkare som skrattar gott åt "korta leveranstider". Tydligen något slags skämt inom skrået. Jag är måttligt road. Blir till slut expiderad av herrn som snabbt och vant skickar iväg mig med en av hantverkarna. Och visst. där står ju min båge. Utan glas. "Ah...ja glas ja...vänta". Hantverkaren snappar åt sig en annan hantverkare (möjligen den som tillverkat bågen) och frågar varför det inte är glas i. "Men det skulle ju DOM göra" urskuldar sig denne. "Dom" är exakt samma företag fast två dörrar bort på gården, alltså glasmästeriet. Nu mumlas det fram och tillbaka och jag vet att klockan drar sig mot lunch, men nu är tålamodet lätt på upphällningen. Jag säger att jag skulle ha haft det här för två veckor sen och att jag faktiskt inte kan vänta längre (behöver få i skräpet innan semestern är slut så vi slipper frysa i vinter). Efter ytterligare mummel försvinner fönstret iväg för glasning. Vart fattade jag inte till att börja med. "Herrn" var strängt upptagen i mobiltelefonen och alla andra hade gått på lunch. Inte en käft att fråga. Bara att anta att det är klart inom en timme eller så. Efter ungefär en halvtimme kommer verkligen fönstret! Nu kan "Herrn" släppa mobilen och ta betalt. Inte ett ord om den sena leveransen naturligtvis. Business as usual. Jag bara betalar och går därifrån. Dumt förstås. Jag borde ha sagt något. Men vad är det för mening med att stå och skälla på någon som ändå inte begriper att regel nummer ett inom alla företag med någon form av kvalitetskänla är att ALDRIG lova kunder något man inte kan hålla? Ingen. Han lär inte fatta ändå.
MEN! Jag vann ändå. Innan jag åkte slog jag vad med min fru om en restaurangmiddag. Om fönstret var klart när jag kom, skulle jag bjuda. Om inte, hon.
Middagen var god.
Skall det verkligen vara så här? Skall man förvänta sig det? Är det här det bästa hantverkarbranschen kan erbjuda?
OBS! Jobbet i sig själv var KANON! Jättefint hantverk! Problemet är att snubben som har hand om kunderna inte vet vad han håller på med, vilket tyvärr drabbar hans kollegor och hela företaget. Om man nu tycker att en insändare på Bygga Hus forum är att bli "drabbad". Kanske inte.
Kort och gott: Jag gör INTE reklam för Sandå Fönster!
Tack.
Klicka här för att svara