Kan inte påstå att jag genat hemma, problemet för mig är nog komma till skott när det gäller arbete åt mig själv som innefattar el. Har diskbänksbelysning mm. som snart legat i förpackningen i två år...
Men när det väl utförs då ser jag till att det blir korrekt.
Men när det väl utförs då ser jag till att det blir korrekt.
Nej varför skulle jag "slarva" när jag gör jobb åt mig själv, något dummare kan jag knappt tänka mig.Bananskalare skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Eftersom ingen vill erkänna något med bild så får väl jag göra det, färskt från i sommar. Kabeln från vänster är en N1XV 5G10. Den är lite som en stålfjäder så några snygga tajta böjar som skulle behövas här går ju inte. Men att gå till garaget och leta upp en huggmejsel iddes jag inte. Borrhammaren hade jag, men att försöka borra så nära väggen, nää... Detta är i min egen källare som mest fungerar som pumphus. Så jag gjorde som folk, dvs gjorde som någon annat redan gjort, nyttjade samma hål... Tog en öl sen och beundrade mitt verk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Haha Gott med lite ärlighet 🥳 😇Bo.Siltberg skrev:
Eftersom ingen vill erkänna något med bild så får väl jag göra det, färskt från i sommar. Kabeln från vänster är en N1XV 5G10. Den är lite som en stålfjäder så några snygga tajta böjar som skulle behövas här går ju inte. Men att gå till garaget och leta upp en huggmejsel iddes jag inte. Borrhammaren hade jag, men att försöka borra så nära väggen, nää... Detta är i min egen källare som mest fungerar som pumphus. Så jag gjorde som folk, dvs gjorde som någon annat redan gjort, nyttjade samma hål... Tog en öl sen och beundrade mitt verk.
[bild]
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Och är det vara nått som säger att man skulle slarva hos sin kund bara för att man gör det bra till sig själv????
Men skulle det vara ett sådant samband så skulle jag, hör och häpna, sätta mitt eget före någon kund. Kunderna är ju trots allt bara en födkrok.
Men skulle det vara ett sådant samband så skulle jag, hör och häpna, sätta mitt eget före någon kund. Kunderna är ju trots allt bara en födkrok.
Var är JFB, Inte för vara tyken eller komma med pekpinne, beror kanske på att det är en pump i borrhål och dom har en förmåga att lösa en JFB, när dom blir några år gamla.Bo.Siltberg skrev:
Eftersom ingen vill erkänna något med bild så får väl jag göra det, färskt från i sommar. Kabeln från vänster är en N1XV 5G10. Den är lite som en stålfjäder så några snygga tajta böjar som skulle behövas här går ju inte. Men att gå till garaget och leta upp en huggmejsel iddes jag inte. Borrhammaren hade jag, men att försöka borra så nära väggen, nää... Detta är i min egen källare som mest fungerar som pumphus. Så jag gjorde som folk, dvs gjorde som någon annat redan gjort, nyttjade samma hål... Tog en öl sen och beundrade mitt verk.
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Slarva med elsäkerhet gör jag inte (trots att jag för saker jag inte får). Jag är så noggrann jag bara kan för att det ska bli säkert och rätt. Frågar hellre en gång extra eller avstår om jag inte är säker på att det blir rätt.
Däremot erkänner jag direkt att ska jag sätta upp ett nytt uttag och gå med utanpåliggande kabel så är jag inte lika noggrann på att göra så snyggt jag kan om jag drar i källaren eller på vinden, som jag är om jag drar i ett sovrum.
Däremot erkänner jag direkt att ska jag sätta upp ett nytt uttag och gå med utanpåliggande kabel så är jag inte lika noggrann på att göra så snyggt jag kan om jag drar i källaren eller på vinden, som jag är om jag drar i ett sovrum.
Frågan är väl vad som är slarv, klamra ekk med clips i ett garage skulle jag inte kalla slarv fast det skulle gå att göra snyggare med annat matr. Olika personer sätter väl ribban för vad slarv är lite olika högt beroende av en del olika önskemål/åsikter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Finns en lokalt välkänd elektriker i ett av Sveriges hörn som när han kom hem efter jobbet fick se konkurrerande firmabil parkerad på uppfarten. Frun hade tjatat på honom så länge att han skulle sätta upp de där armaturerna hon hade köpt. Men det vart aldrig av. Till slut ringde hon efter en behörig elinstallatör.H HSP skrev:
Redigerat:
Jag har lagt vanlig flexslang i mark här hemma. Det är den inte godkänd för och jag skulle inte göra det hos någon annan. Det blir snyggare på alla sätt med en smidig liten slang kontra den SRN 50mm gul som det minst ska vara. Annars är jag sjukt petig även om jag klammrar på vinden. Jag ska ju se den där kabeln tills jag dörr.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Okej, vissa har alltså aldrig en genväg och klamrat slarvigare där ingen ser. Eller kanske råkat små fel.
Det handlar inte om farliga fel.
Några däremot har klantat sig och erkänner.
Jag påminns varje gång jag är på landet och går på dass där har jag gjort en ful kabeldragning. Jag nog tänkt i över 10år att fixa det..... Men den måste mogna först. Det vet alla att en klamrad kabel måste sitta i minst 10år innan man kan göra något 😀
😀
Det handlar inte om farliga fel.
Några däremot har klantat sig och erkänner.
Jag påminns varje gång jag är på landet och går på dass där har jag gjort en ful kabeldragning. Jag nog tänkt i över 10år att fixa det..... Men den måste mogna först. Det vet alla att en klamrad kabel måste sitta i minst 10år innan man kan göra något 😀
Klicka här för att svara