Byggahus.se

Samvetsfråga angående el

1. S
    Medlem · 205 inlägg

Sonander

Medlem
    Hur många av er här har eller tänker fixa elen själva? Hur långt har ni i så fall gjort/tänkt göra själva? Allt, rör, kabel eller till och med koppla?

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Samvetsfråga angående el

Jag har dragit alla rör, alla trådar. Jag kopplar allt - strömbrytare, uttag, elgolv osv osv. Det enda jag inte gjort är inkopplingen i elcentralen.

Visst, en fd. elektriker i bekantskapskretsen är ju nödvändig som kan konsulteras ibland. Har man inte det så bör man ta sej en funderare till. Det finns ganska mycket att lära sej och det bör ju inte bli fel...

3. M
    Medlem · 141 inlägg

mickesgw

Medlem

Hej.
    Nu bygger inte jag nytt men totalrenoverar ett hus.
    Här har jag dragit alla rör, kablar, el golv värme själv,
    ska själv byta ut en mindre central till en större, ej med snabb säkringar, kopplar själv in i denna central, den är ej kopplad till nätet ännu. Det får elektrikern göra.
    Givetvis har jag en elektriker som vissat och guidat under tiden. Nästan allt allt jobb gör jag själv.
    Anledningen till att jag gör det är att min elektriker som jag litar på bor 20 mil bort så när han är här så vissar han mig sedan kan jag jobba i min takt vart efter renoveringen fortgår.

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

samma historia som fasting65...

5. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Jag kommer att dra alla rör, men resten överlämnar jag till en elektriker.

6. galento
    Medlem · 1 423 inlägg

Jag kopplar nästan all el själv,men i samråd med jobbets elektriker.Elcentralen är det nog bäst en elektriker tar hand om.

7. M
    Medlem · 141 inlägg

mickesgw

Medlem

Är det fel att berätta hur många som kan göra sådana här jobb själv???????????????
    Det var ju de tråden handlade om.

8. V
    Medlem · 170 inlägg

Vedeldarn

Medlem

Jag kopplar, drar och installerar utav hjärtans lust. Kopplar även in centraler och utökar befintlig anläggning.
    Då jag hade köpt huset visade det sig att den elektriker som hade gjort en "behörig installation" antingen varit full eller förståndshandikappad. Jord, nolla och faser kunde ha vilka färger som helst och det var inte säkert att det var samma färg på tråden i båda ändar om den var skarvad på mitten, naturligtvis med tejp.
    Så det blev att "sanera" dvs. riva ut hela skiten.
    Till och med elverket hade "lyckats". Skarva matarkabeln, sno runt lite tejp och göm skiten i backen.
    Naturligtvis small det när jag som bäst behövde strömmen dvs. mitt i vintern. När jag kom ner på lagårdsplanen så stog det ett sånt snyggt ångmoln ur marken, hur många kW -tusen kronor det hade läckt ut till ingen nytta vill jag inte ens tänka på.
    Vad gör man kl 23-00 en fredagskväll när det är 26 grader kallt och huset går på elvärme? Tar fram spaden, gräver upp och nödskarvar.
    Det var iallafall lättgrävt och ordentligt upptinat.
    Behöver jag påpeka att jag inte litar för fem öre på hantverkare?
    Hur det gick? Efter nydragning av matarkabel och utbyte av central då den gamla hade rostat upp fullständigt inuti på grund av att dom hade borrat hålet för matarkabeln så allt regnvatten skulle ha en möjlighet att fylla skåpet har propparna slutat att gå och elåtgången är mer än halverad. Elverket har hotat med att stänga av strömmen om jag gör "behörighetsjobb" själv men efter att jag visade dom kort på deras ruttna koppling, visade dom mina installationer och startade upp mitt hembyggda reservelverk (25 A trefas) så tystnade kritiken.

9. T

tiggre

Medlem

hupp... nu fattar jag inte? missförstånd? jag gör på exakt samma sätt som fasting65, frågan var hur många också?

10. M
    Medlem · 141 inlägg

mickesgw

Medlem

Ber om ursäkt tolkade det som om min verision var en upprepning och onödig.
    Det har förekommit en del onödiga kommentarer här på forumet tidigare så ditt svar tog jag inte som att du gjord likadant som fasting65 utyan kritik mot mitt inlägg.
    Återigen ber om ursäkt för missförståndet.
    Micke

11. V
    Medlem · 170 inlägg

Vedeldarn

Medlem

Om man drar trefas till en elspis med 0,75 kvadratskabel och använder gul/grön-svart-blå-röd-grön eller vilken färg som helst till fas-nolla-jord kan man undra om "behörigheten" var köpt på stormarknaden.

12. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Åtskillnad mellan att ha kunskaper, som överglänser behöriga elektrikers kunskap och ändå sakna behörighet att dra några enkla färgade kablar genom plaströr till olika dosor, är unik för elektrikeryrket, liksom skrämselpropagandan och skråtänkandet (max 5-6 färger att hålla reda på, tre faser, nolla och jord samt max 20-30 A resp 400 V är otroligt enkelt i alla andra el-sammanhang).

Själv tror jag mig sopa banan kunskapsmässigt med alla elektriker i villabranschen, (dock inte kvalificerade industrielektriker, arbetande med regler- och styrteknik, som kunskapsmässigt ligger i en annan division än villabranschens busenkla eldragning )

Sanningen att säga, så vet jag inte om jag är behörig eller inte. Har aldrig undersökt detta, då jag har en behörig elektriker i släkten som vid behov klarar det rent formella, och han säger då bara OK utan att titta ;D.

Risken för skador via vatten är ju långt större än via el. så länge man använder moderna komponenter.

13. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Säklerligen har dom flesta av er som drar elen själva goda kunskaper i det förhållandevis enkla ämnet elinstallationer i villor. Men det finns väldigt gott om klåpare som gärna gör precis allt fel. Jag kan hålla med om att det svenska behörighetssystemet är lite väl överdrivet i vissa fall, men nån form utav kontroll är nödvändig. Jag har sett så många direkta fel i anläggningar så att man nästan blir mörkrädd. Rent funktionsmä'ssigt är det väldigt simpelt att dra el i villor. Det är betydligt svårare att ha full koll på alla regler som gäller. Reglerna är juh till för att i ett extrem fall orsaka så lite skada som möjligt. Det finns en anlledning till att a- behörigheten omfattar 400 poäng.

Det är nästan bara regler man läser det praktiska lär man sig lätt på nått år ute i arbetslivet.

14. V
    Medlem · 170 inlägg

Vedeldarn

Medlem

Visst finns det bra elektriker men när läroböcker och regler kommer före sunt förnuft då är det nå´t som är galet. Jag jobbade på ett stationärt tivoli för ett antal år sen och där kan vi tala om "den ultimata kortslutningen" orsakad av en av elverkets elektriker.
    Det hände ofta när det regnade att karusellerna blev strömförande men "det är väl inte så farligt, det kittlas ju bara lite" enligt elektrikern, och det var ganska praktiskt för skulle man leta fel så var det bara att ställa ett lysrör på marken och luta det mot karusellen så lyste det så fint så.
    Vi fick upp en karusell från norge och den var naturligtvis kopplad för norsk trefas men skulle kopplas för svensk. Men då elektrikern skulle koppla om den så glömde han omformaren, en pjäs på 400 ampere. Varför skulle han inte misslyckas denna gången med, då han aldrig gjort rätt förut?
    När jag påpekade att omformaren också måste byglas om sa han att det skulle jag inte lägga mig i för det begrep jag inte. Han smällde igen kopplingsskåpet, gick till transformatorstationen och slog på strömmen. Smällen ekade över halva stan när transformatorn sköt.
    Nio timmar senare hade villaområdena runt tivolit ström igen efter utbyte av transformatorn.
    Jag är INTE imponerad av behöriga elektriker.

15. T

tiggre

Medlem

oups, sorry mickesgw, var absolut inte nåt sånt jag menade...

var bara bekväm och orkade inte skriva vad jag gjort, utan bara la till antal på tråden som gör lite själv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.