Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En fråga till våra elektriker här på forumet. Både med och utan behörighet.
Frågan är om ni slarvat när ni kopplar hemma? Tagit genvägar
vi utgår från att allt är korrekt och säkert kopplat. Helt enkelt sänker kraven på det estetiska.
kanske slarvat vid en koppling i centralen?.
Frågan är om ni slarvat när ni kopplar hemma? Tagit genvägar
vi utgår från att allt är korrekt och säkert kopplat. Helt enkelt sänker kraven på det estetiska.
kanske slarvat vid en koppling i centralen?.
Jag har monterat uttag och brytare och konstaterat att det hänt att kardeller varit synliga. Mådde lite dåligt av detta tills jag anlitade riktig elektriker vid köksrenovering. Efter det kändes det bättre.😁Bananskalare skrev:
Slarva är ganska otydligt ord som kan betyda allt från att medvetet strunta i saker till att oskyldigt missa.
Men Elektriker är inte olik från något annat yrke som helst, så givetvis tas det genvägar när något oförväntat händer, inget som är regelvidrigt eller farligt, utan mer "inte enligt boken".
Exempelvis fastskruvning av dosa med skruv innuti själva dosan då av någon annan anledning inte smidigt går att sätta på sidan/regelfästena, Borra hål i befintliga dosor för utanpåliggande dragning, knö in för många ledare i en befintlig utanpåliggande kopplingsbox osv.
Dessa är medvetna "slarv" vilket oftast skiljer sig från en elektriker och personer utan behörighet, just riskbedömningen.
Sen missas det också med skruvplintar, inkopplingar, skalning osv. men det är just ett misstag.
Men Elektriker är inte olik från något annat yrke som helst, så givetvis tas det genvägar när något oförväntat händer, inget som är regelvidrigt eller farligt, utan mer "inte enligt boken".
Exempelvis fastskruvning av dosa med skruv innuti själva dosan då av någon annan anledning inte smidigt går att sätta på sidan/regelfästena, Borra hål i befintliga dosor för utanpåliggande dragning, knö in för många ledare i en befintlig utanpåliggande kopplingsbox osv.
Dessa är medvetna "slarv" vilket oftast skiljer sig från en elektriker och personer utan behörighet, just riskbedömningen.
Sen missas det också med skruvplintar, inkopplingar, skalning osv. men det är just ett misstag.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ngn tillfällig grej har man kanske utsatt sig själv och familjen för mitt i ngn ombyggnad. Men inte farligt.
Slarvat medvetet. Nej
Det tar oftast inte längre tid att göra rätt. Och varför ens göra slarvig jobb och vara medveten om detta?
Temporära lösningar. Ja
(på beredskap för att få igång utrustning) aldrig gjort farliga temporära lösningar. Permanent reparation nästkommande ordinarie arbetstid.
Skjutit på åtgärder av brister. Ja
efter noggrann "riskanalys" och konstaterat att det inte medför någon utökad risk.
Akuta brister åtgärdas direkt eller så kopplas anläggningen eller delen bort.
Avstått från att göra jobb när inte rätt material finns tillgängligt. Ja
Då är det bättre att vänta tills allt finns på plats.
eller pausa så man fortsätter när allt finns.
Ska man gör ett jobb så ska ambitionen vara att det blir säkert, uppfyller gällande krav, funktion och snyggt. Om man medvetet vet om att någon av dessa punkter inte uppfylls varför ska man då göra något överhuvudtaget?
Det tar oftast inte längre tid att göra rätt. Och varför ens göra slarvig jobb och vara medveten om detta?
Temporära lösningar. Ja
(på beredskap för att få igång utrustning) aldrig gjort farliga temporära lösningar. Permanent reparation nästkommande ordinarie arbetstid.
Skjutit på åtgärder av brister. Ja
efter noggrann "riskanalys" och konstaterat att det inte medför någon utökad risk.
Akuta brister åtgärdas direkt eller så kopplas anläggningen eller delen bort.
Avstått från att göra jobb när inte rätt material finns tillgängligt. Ja
Då är det bättre att vänta tills allt finns på plats.
eller pausa så man fortsätter när allt finns.
Ska man gör ett jobb så ska ambitionen vara att det blir säkert, uppfyller gällande krav, funktion och snyggt. Om man medvetet vet om att någon av dessa punkter inte uppfylls varför ska man då göra något överhuvudtaget?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Slarv var nog fel ordval. Genvägar.
Att inte klamra kabeln lika bra.
bäst stt påminna. Det handlar inte om genväg som kan innebara fara. utan slarv med klamring.
Eller glömt det där doslocket?
Eller kanske testar lågpris kabel....
Det är en usel genväg
Det handlar om arbeten i sitt eget hem. Inte hos kund.
Att inte klamra kabeln lika bra.
bäst stt påminna. Det handlar inte om genväg som kan innebara fara. utan slarv med klamring.
Eller glömt det där doslocket?
Eller kanske testar lågpris kabel....
Det är en usel genväg
Det handlar om arbeten i sitt eget hem. Inte hos kund.
Det är många perfektionister på detta forum och ska framställa sig som en exemplarisk elektriker inför andra, och framföra att så gör man inte, det är förbjudet o-s-v. Det som är det lite luddigt i det hela, är att dom ALDRIG har tummat på något vid arbete. Samt att ställa sig i en vacker dager och inte vidstå eller erkänna det. Samt att det finns dom som inte är i yrket, som ska framstå som kunniga i ämnet, bara läst och memorerat vid andra skrivit och framför det som sitt eget.
Det är lite som jag brukar säga till de chefer som jag anställer.
Det ingår i jobbet att ibland gena utifrån lagstiftningen men bara om du först vet vad som gäller och sen att du kan motivera varför du gör det och slutligen att du inte gör det för att förenkla för dig själv.
Det ingår i jobbet att ibland gena utifrån lagstiftningen men bara om du först vet vad som gäller och sen att du kan motivera varför du gör det och slutligen att du inte gör det för att förenkla för dig själv.
Äh, skomakarns barn du vet... 😉J jonaserik skrev:Det är många perfektionister på detta forum och ska framställa sig som en exemplarisk elektriker inför andra, och framföra att så gör man inte, det är förbjudet o-s-v. Det som är det lite luddigt i det hela, är att dom ALDRIG har tummat på något vid arbete. Samt att ställa sig i en vacker dager och inte vidstå eller erkänna det. Samt att det finns dom som inte är i yrket, som ska framstå som kunniga i ämnet, bara läst och memorerat vid andra skrivit och framför det som sitt eget.
Viktigast är väl att veta var/hur du kan gena utan att det tillför någon höjd risk. 👍
Men nu handlar det om hemma hos sig själv och då kan väl ingen vettig ta "genvägar" om det inte är av ren okunskap. För än hur konstigt det låter finns det även elektriker som har lite brister i sitt kunnande, och inte minst för dom som är lite nyare i branschen för det är ju så oändligt mycket mer än det lilla som man lär sig på skolan.J jonaserik skrev:Det är många perfektionister på detta forum och ska framställa sig som en exemplarisk elektriker inför andra, och framföra att så gör man inte, det är förbjudet o-s-v. Det som är det lite luddigt i det hela, är att dom ALDRIG har tummat på något vid arbete. Samt att ställa sig i en vacker dager och inte vidstå eller erkänna det. Samt att det finns dom som inte är i yrket, som ska framstå som kunniga i ämnet, bara läst och memorerat vid andra skrivit och framför det som sitt eget.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Så... Har du själv slarvat, genat skippat Kalla det för vad du vill? något när du har kopplat något hemma? En slarvigt klamrad kabeI?E elmont skrev:Men nu handlar det om hemma hos sig själv och då kan väl ingen vettig ta "genvägar" om det inte är av ren okunskap. För än hur konstigt det låter finns det även elektriker som har lite brister i sitt kunnande, och inte minst för dom som är lite nyare i branschen för det är ju så oändligt mycket mer än det lilla som man lär sig på skolan.
arbetet är en annan sak. Då gör man det åt någon annan.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ingen kan allt från början. Du har rätt. Och ingen kan allt nu heller.E elmont skrev:Men nu handlar det om hemma hos sig själv och då kan väl ingen vettig ta "genvägar" om det inte är av ren okunskap. För än hur konstigt det låter finns det även elektriker som har lite brister i sitt kunnande, och inte minst för dom som är lite nyare i branschen för det är ju så oändligt mycket mer än det lilla som man lär sig på skolan.
Jag antar att du inte kan allt ännu i ditt jobb? (kuggfråga , man kan inte svara nej) Jag kan absolut inte allt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Genvägar gör man enbart för egen vinning inte sin arbetsgivares skull.john68 skrev:
