60 361 läst ·
166 svar
60k läst
166 svar
Sämsta verktygsköpet
Kellens polygrip - sämre grepp får man leta efter, fullständigt värdelös produkt. Slog till på en Knipex Cobra istället + en vanlig Knipex från CO-rean. De kostar väl en fem gånger så mycket som Kellen, ändå är det den senare som är dyrast, eftersom du inte får någonting för pengarna!
Ah! Precis. Missade lite vital information där. SoV byter hon med svärfars grejor, mutterdragare och momentnyckel.
Att skiftnyckeln dök upp vid ett senare tillfälle var nog ett statement. Dock lyckades jag få den med mig till återvinningscentralen då jag dumpade lite annat skrot.
Nyligen lyckades hon pilla sönder min fina Bacho-nyckel.
Jag kör med helgjutna däck.importensketsig skrev:
Ingen aning om vad som hade hänt. Ett av dom horisontella stagen hade fått en knäck. Sånt som ger efter mer och mer så det var lika bra att byta. Väl i butiken med returkvitto i hand fegade jag ur att byta till en likadan. Grabbade tag i två stycken av pelarmodellen. Funkar... med nöd och näppe.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Appropå att skruva isär maskiner som man sedan inte får ihop igen.
Hade på 80- talet en planslip (en sådan där vibrerande sak). Strömbrytaren slutade fungera, hade kommit så mycket slipdamm i den att den inte gick att manövrera.
Nåväl jag skruvade isär den för att rensa bort damm. Det satt ett lock på översidan av maskinen som jag tog bort. Tänkte lite flyktigt på att de hade använt onödigt långa skruvar för locket, de nådde nästan ända ner till undersidan av maskinen.
När jag bedömde att brytaren borde fungera igen, så ville jag provstarta innan jag skruvade tillbaka locket.
Hela maskinen exploderade, den föll isär i delar, rotorn i motorn flög i en vid båge genom rummet och spred, fjädrar brickor och annat småkraffs på sin väg. Kolen i motorn slog ihop och fixade en fin kortslutningsblixt.
Det visade sig att skruvarna som jag trodde bara höll fast locket var de enda skruvar som höll ihop hela maskinen, så när jag startade så drog motorn igång och det sitter en vevliknande historia på axeln som skall få slipskivan att vibrera, då slets alla delarna isär.
Hade på 80- talet en planslip (en sådan där vibrerande sak). Strömbrytaren slutade fungera, hade kommit så mycket slipdamm i den att den inte gick att manövrera.
Nåväl jag skruvade isär den för att rensa bort damm. Det satt ett lock på översidan av maskinen som jag tog bort. Tänkte lite flyktigt på att de hade använt onödigt långa skruvar för locket, de nådde nästan ända ner till undersidan av maskinen.
När jag bedömde att brytaren borde fungera igen, så ville jag provstarta innan jag skruvade tillbaka locket.
Hela maskinen exploderade, den föll isär i delar, rotorn i motorn flög i en vid båge genom rummet och spred, fjädrar brickor och annat småkraffs på sin väg. Kolen i motorn slog ihop och fixade en fin kortslutningsblixt.
Det visade sig att skruvarna som jag trodde bara höll fast locket var de enda skruvar som höll ihop hela maskinen, så när jag startade så drog motorn igång och det sitter en vevliknande historia på axeln som skall få slipskivan att vibrera, då slets alla delarna isär.
Efter att ha tvärdissat budgetmaskiner är jag nu helt otroligt nog på väg att köpa en låda billiga vinkelslipar. Tänkte dra igång och fixa en ränna i berget invid huset. Hårt jobb för dom flesta maskiner så det är lika bra med nått billigt rackel som kan hanteras som engångs.
Billiga saker har sina fördelar dom också. Slit och släng. Plågsamt för samvetet. :blushing:
Billiga saker har sina fördelar dom också. Slit och släng. Plågsamt för samvetet. :blushing:
Dammar det mycket känns det ju bättre att dammet åker in i en Best-tools än i festool:en 
Alltså alltid bäst att Festool ligger på hyllan och Best-tools får arbeta!
(hukar ner mig).
Min Besttools vinkelslip är hör och häpna väldigt bra och jag ser faktist inga nackdelar alls med den annat än kanske lite högt växelhus.
Alltså alltid bäst att Festool ligger på hyllan och Best-tools får arbeta!
Min Besttools vinkelslip är hör och häpna väldigt bra och jag ser faktist inga nackdelar alls med den annat än kanske lite högt växelhus.
Spot on!v-g skrev:Dammar det mycket känns det ju bättre att dammet åker in i en Best-tools än i festool:en
Alltså alltid bäst att Festool ligger på hyllan och Best-tools får arbeta!(hukar ner mig).
Naturligtvis var ju 2,35 kilowattaren slut på Biltema. För 299 hade det varit klockrent. Det fick bli en Kellen på 2,5 kW på Coop Bygg för strax över 500 hundringen. Fick å andra sidan en såndär fin skriven garantisedel.
Nu ska jag ut i mörkret och axla muskedundret.
Min Kellen befinner sig nu i tre delar. Kom lite snett i en sågning. Det small bara till och den ledade axeln small plus själva bordet som gick i två delar. Motor och sågblad fungerar så jag fundera på att bygga om den till en vedkap. Har i och för sig sågat ganska mycket 22x120 ytterpanel utan besvär. Precision för dyra foder till fönster tveksamt (utnyttjar grannen för bättre presicion). Men jag hade kanske en äldre modell. Så jag är inte helt missnöjd. Har nu köpt ett anna fabrikat så får vi se.
Jag köpte först Biltemas långa bits för att dra i Torx skruvar.
Bitsen visade slitagetecken efter bara ett par skruvar så jag köpte ett par Festool Centrotec T25 bits för 175:-. Efter att ha dragit i ett par Gunnebo skruvar till karmhylsor på fönstren blev Festool bitset helt runt.
Det tar emot att säga det men jag fortsatte med Biltema bitsen och det fungerade utan problem
Tummen ned 88kr/styck :
Tummen upp 2,36kr/styck
Bitsen visade slitagetecken efter bara ett par skruvar så jag köpte ett par Festool Centrotec T25 bits för 175:-. Efter att ha dragit i ett par Gunnebo skruvar till karmhylsor på fönstren blev Festool bitset helt runt.
Det tar emot att säga det men jag fortsatte med Biltema bitsen och det fungerade utan problem
Tummen ned 88kr/styck :

Tummen upp 2,36kr/styck

Mitt tips är att lämna tillbaka festool-bitsen. Mina fungerar utmärkt (även om de kanske inte riktigt är värda sitt pris ändå).Kave skrev:Jag köpte först Biltemas långa bits för att dra i Torx skruvar.
Tummen ned 88kr/styck : [bild]
Tummen upp 2,36kr/styck [bild]
Usch då. Det verkar farligt.R Göran skrev:Min Kellen befinner sig nu i tre delar. Kom lite snett i en sågning. Det small bara till och den ledade axeln small plus själva bordet som gick i två delar. Motor och sågblad fungerar så jag fundera på att bygga om den till en vedkap. Har i och för sig sågat ganska mycket 22x120 ytterpanel utan besvär. Precision för dyra foder till fönster tveksamt (utnyttjar grannen för bättre presicion). Men jag hade kanske en äldre modell. Så jag är inte helt missnöjd. Har nu köpt ett anna fabrikat så får vi se.
Än så länge (ett par timmars användning
Sedan har jag märkt att även om man har en Festool maskinen eller en best tool så gäller det att skydda maskinen mot slipdamm. Förstörde min nya Dewalt pga att slipdamm kommit in i motorn. Lägg alltid maskinen i avsedd väska innan slipning etc.
Inte helt lätt när målaren börjar slipa och makitan ligger på golvet. Slipdammet sprids lätt och jag förstår inte hur en grovdammsugare ska kunna suga upp dammet när målaren slipar med handkloss och korsdrag i hela huset.
Min "grovdammsugare" gick sönder igår en Kärcher A2004, ren skitmaskin som inte tål spackeldamm. Någon som kan tipsa om en grovdammsugare för slipdamm under 1500:-?
Min "grovdammsugare" gick sönder igår en Kärcher A2004, ren skitmaskin som inte tål spackeldamm. Någon som kan tipsa om en grovdammsugare för slipdamm under 1500:-?