SaabAero skrev:
Grön Bosch borrmaskin inköpt på Rusta.. Trodde i min enfald att den var lite bättre än resten av sortimentet... Chucken gick som en visp redan när den var ny och istället för att ge mig en ny maskin skickades skräpet på reparation. Chucken var aldrig bra och nu har den brunnit.

En sats stämjärn hos den lokala bygghandeln var ingen hit. Eggen gick av vid första kvisten :eek:

En universalhylsa som ska klara alla dimensioner på skallar. Har fortfarande inte hittat en enda skalle som den lyckas greppa runt.

Snöskovel i hårdplast är inte heller någon höjdare...

Ett kit med brytbladsknivar från Byggmax. När man bryter bladet går plasten sönder istället.
Grön Bosch och Blå Bosch = reparation som tar evigheter :S
B&D = Du får ny direkt inom garantitiden (2år)
De Walt = Reparation men går ganska snabbt vad jag minns
Best Tools = Du får ny direkt inom garantitiden

Jag (hobbyanvändare) kör med B&D för jag orkar fan inte med att vänta på att grejerna ska repareras. Hur många har inte försökt använda sina gröna Boschmaskiner efter att de legat ett tag och de funkar inte. Hur kul är det då att behöva vänta "flera" veckor på att få kunna starta sitt projekt liksom :S

Har funderat på att köpa den nya Borr/ Skruvdragaren PSR 18 LI 2 Någon som har testat den och har några åsikter ?

Det er derfor jeg som hemmafikser heller kjøper proffverktøy. Sjelden noe tull med de, så da slipper jeg både venting og bytting og en masse f..ord på ting som ryker når man minst ønsker det.

Mikael_L
star101 skrev:
Har funderat på att köpa den nya Borr/ Skruvdragaren PSR 18 LI 2 Någon som har testat den och har några åsikter ?
Grön Bosch, litium-dragare.

Japp, jag har den, fast 14,4 voltaren.
Tycker faktiskt om den riktigt mycket, och använder den mycket trots att jag även har tillgång till en proffs-Hitachi för tredubbla priset.

Brukar rekomendera den som bra mellanbudgetköp för hemmafixarna som inte jobbar med dragaren dagligen. Mycket bra för hemmafixaren tack vare att batterierna inte står och drar ut sig själva bara för att man inte använder den på en månad eller två.

Fördelar, autolockchuck, som funkar OK, dock är den på t.ex. Blå bosch och hitachi bättre.
Låg vikt, hyggligt stark, orkar rätt många skruv, lågt pris, lampa, ingen självurladdning.

Nackdelar.
Lång laddtid, sämre krypläge, halvdåligt reglage för hög/låg-växel.
(Jämfört med proffsmaskiner, jämfört med budgetmaskiner kanske inga nackdelar alls)

screamin-daemon skrev:
HN säljer nån Hitachi bitssats för mellan 39-69 kr. Detta är riktigt skräp! Jag testade 10 olika i butiken och inte en enda bitshållare fungerar.(ungefär. 1 md sen) Felet är att den inte håller kvar bitsen, utan den sitter kvar i skruvskallen. Jag påpekade givetvis detta men idioterna säljer den än!
Tror faktisk att det är nån kopia; Hitachi säljer väl inte sånt skit?
Mmmm fattar vad du snackar om. Har själv bytt/provat 6 satser av den Hitachi bitssatsen från HN. Spärren fungerar så att det inte går att sätta IN bitsen men att dra UT den går finfint...??? (Har nu köpt en Bacho och en Dewalt sats, exakt samma men fungerar...) Fattar inte Hitachi Sverige att det skadar deras varumärke? Att det tillåter HN sälja skiten???

Bland övriga grejor jag råkat köpa från HN kan nämnas deras Dimsmörjare...när jag kom hem och skulle koppla in den hade den massor av grader och spån som satt fast inne i den (klara att åka in i mitt tryckluftsverktyg...). Jag blev så dj...förbannad så jag gick o skrek på dem i butiken. De öppnade 4 askar framför mig men alla hade grader. De skämdes iaf...

Fattar faktiskt inte vem som köper saker i den butiken???

trollkungen skrev:
Du.

trollkungen skrev:
Mmmm fattar vad du snackar om. Har själv bytt/provat 6 satser av den Hitachi bitssatsen från HN.

Fattar inte Hitachi Sverige att det skadar deras varumärke? Att det tillåter HN sälja skiten???

Undrar hur någon kan gå fram o tillbaka och köpa samma bitssats om o om igen 6 ggr?????? Måste vara en äkta HN fan:wow:

Om nu Hitach brandar en större batch bits med sitt namn.... hur tusan kan du bli sur på HN?????? HN gjorde väl EN beställning.... du gjorde 6 d^_^b

Har svårt att förstå hur du kan sänka ett helt företag för att dom köpt in några dimsmörjare av taskig kvalitet.. Dessutom gå och skrika på personalen i kassan. Pinsamt omoget beteende, tycker iaf jag q(;^;)p

Jag kan väl hålla med Nimajneb en aning. Dock undrar jag om Nimajneb varit inne på HN någon gång? Det är faktiskt en skitbutik som är så dålig att även om de har några bra prylar till bra pris (vissa skruvmejslar, sågblad etc) så är frågan om den förnedrande kundhanteringen är värd de sparade kronorna...

phl skrev:
Jag kan väl hålla med Nimajneb en aning. Dock undrar jag om Nimajneb varit inne på HN någon gång? Det är faktiskt en skitbutik som är så dålig att även om de har några bra prylar till bra pris (vissa skruvmejslar, sågblad etc) så är frågan om den förnedrande kundhanteringen är värd de sparade kronorna...
Det HN jag känner till bäst (Kristianstad) där är personalen hjälpsam och relativt kunnig. (iaf jämfört med tex Classe, Jula, Cheapy, rusta etc etc)

Men jag kanske bara haft tur dom gånger jag varit där.

En Kellen pendelsticksåg från Coop... Tung, väsnas, bladen lossnar, pendelfunktionen hoppar in när man sågar vertikalt eller upp och ner, "glidplattan" vibrerar loss när man kör lite hårt.

Tips på en BRA sticksåg? Max 1500:-

Gruvberget skrev:
En Kellen pendelsticksåg från Coop... Tung, väsnas, bladen lossnar, pendelfunktionen hoppar in när man sågar vertikalt eller upp och ner, "glidplattan" vibrerar loss när man kör lite hårt.

OT men ok,
Bosch gröna serie, funkar nog fint...finns t.ex på clas ohlson för under tusingen...
Eller du kankse vill ha en limpmodell?
Då finns AEG oxå på clasohlson för 1,599:-

Redigerat:
Gruvberget skrev:

En begagnad bosch gst kanske?
http://www.tradera.com/Helt-Ny-BOSCH-GST-500-PE-STICKSAG--auktion_102282738
http://www.tradera.com/Bosch-GST-85-PE-auktion_102617703

Eller en
http://www.tradera.com/STICKSAG-HITACHI-CJ110-MVA-720-W-led-light--auktion_102571758

Allt behöver inte vara stöldgods på tradera.

Ett kakelsett för proffs från Swedol för 150:- och medföljande kakelskäraren kan inte ens skära genom en vanlig kakelplatta!

Nimajneb skrev:
Undrar hur någon kan gå fram o tillbaka och köpa samma bitssats om o om igen 6 ggr?????? Måste vara en äkta HN fan:wow:

Om nu Hitach brandar en större batch bits med sitt namn.... hur tusan kan du bli sur på HN?????? HN gjorde väl EN beställning.... du gjorde 6 d^_^b

Har svårt att förstå hur du kan sänka ett helt företag för att dom köpt in några dimsmörjare av taskig kvalitet.. Dessutom gå och skrika på personalen i kassan. Pinsamt omoget beteende, tycker iaf jag q(;^;)p
Nja...nu köpte jag faktiskt 3 satser och när jag gick tillbaka med dem så sa den trevliga personalen (personalen är helt ok där är inte problemet) att det måste varit ett misstag för "de använde dem själva och de funkar jättebra" så jag bytte...när jag kom hem funkar inte heller de 3 nya men de har inte åkt tillbaks ännu...SÅ ofta är jag alltså inte på "butiken i fråga" ;)

Vad gäller dimsmörjarna så skrek jag faktiskt inte på personalen (lite överdrivet skrivet av mig -sorry - men jag har faktiskt också en uppfostran tro det eller ej :p) utan visade dem felet och bad dem att visa mig en hel så kunde vi byta. Sedan fick jag vänta i 15-20 min medans de letade på lagret så länge att jag trott de glömt mig innan de kom ut med ett par nya dimsmörjare och visade mig och erkännde att ALLA dimsmörjare hade grader o andra fel o att de inte kunde hitta ngn som de själva tyckte var OK. Jag skrek inte heller då utan sa bara att jag tyckte det var "lite dåligt"...

Slutligen kan jag säga att jag bara menar att det är ok att sälja billiga saker. Och visst kan det då vara en "kvalitetsskillnad" jmf med dyrare "proffs" grejor med krångligare inställningar av maskiner etc det köper jag. MEN det man säljer ska fungera och absolut inte skada andra saker man kopplar det till! Är sedan hela serier av det man säljer felaktigt så har den butiken ett seriöst problem med kontrollfunktionen på sin inköpsavdelning eller bryr sig helt enkelt inte (vilken butik jag menar låter jag dock denna gång vara osagt eftersom det visst var ofint att säga deras namn (och jag måste lära mig bättre hyfs :blushing:) och eftersom jag visst är den enda som har råkat få varor som inte håller måttet därifrån).

Redigerat:
Värsta blåsningen (dock inte pengamässigt) var en blå rasp från Biltema. En helt vanligt trärasp. En sådan kan ingen misslyckas med tänkte jag, den kändes vass och jag skulle bara raspa lite spånskivor. Väl hemma fungerar den i två drag, sedan bet den inte längre, det hände ingenting. Va i HE... När jag synar raspen så ser jag att tänderna sitter prydligt på rad rakt efter varandra! Inte omlott som på en riktig rasp. Det fick bli min 30 år gamla röda rasp istället, jag hade aldrig behövt köpa en ny.

"En begagnad bosch gst kanske?"

Jepp, nu ligger Kellen sticksågen på hyllan, köpt en Bosch GST 85, tack för tipset! Grymt trevlig maskin!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.