60 361 läst ·
166 svar
60k läst
166 svar
Sämsta verktygsköpet
Jag har en Kärcher A 2604 och de finns ibland för under 1500 SEK.
Tidigare (ca 20 år) har jag kört med billiga och bytt efterhand. Jag ångrar att jag inte köpte en motsvarande 2604 för många år sen. Det enda jag ev. saknar på den är verktygsuttag.
/P-O
Tidigare (ca 20 år) har jag kört med billiga och bytt efterhand. Jag ångrar att jag inte köpte en motsvarande 2604 för många år sen. Det enda jag ev. saknar på den är verktygsuttag.
/P-O
Därför ska man inte slipa för hand.JLAINE skrev:Inte helt lätt när målaren börjar slipa och makitan ligger på golvet. Slipdammet sprids lätt och jag förstår inte hur en grovdammsugare ska kunna suga upp dammet när målaren slipar med handkloss och korsdrag i hela huset.
Min "grovdammsugare" gick sönder igår en Kärcher A2004, ren skitmaskin som inte tål spackeldamm. Någon som kan tipsa om en grovdammsugare för slipdamm under 1500:-?
Finns förvisso några handjagare som man kopplar dammsugarn till.
Alto 20/25-21 är helt ok. Tror den större finns på kampanj på XL nu
Tack för tipsen! Blev lite nyfiken på dessa handjagare? Är det en handkloss kopplad till dammsugare? Borde ju vara osmidigt, har du någon mer information?Nimajneb skrev:
Är man i träsket har Festool några med...
Mirkas slipklossar är smidiga och inte så klumpiga med slang tillkopplade. Slangen är inte så grov heller.
Nackdelen är att de blir statiskt laddade. Bzzt bzzt.
Abranet är ju ett genomsläppligt "papper" som är mer som en slags rutnätsduk som suger igenom bra. För att slipa av väggspackel fungerar de bra. Hade som tanke att jag skulle köra Festools antistatslang på min Mirka-kloss men det har inte blivit av eftersom jag sällan behöver slipa väggspackel.
Festools nya slipklossar är skitdyra. Verkligen.
Nackdelen är att de blir statiskt laddade. Bzzt bzzt.
Abranet är ju ett genomsläppligt "papper" som är mer som en slags rutnätsduk som suger igenom bra. För att slipa av väggspackel fungerar de bra. Hade som tanke att jag skulle köra Festools antistatslang på min Mirka-kloss men det har inte blivit av eftersom jag sällan behöver slipa väggspackel.
Festools nya slipklossar är skitdyra. Verkligen.
Redigerat av moderator:
Nu ska jag komma med en förmaning som många v-meklärare brukar köra med... Blås inte för nära och med för högt tryck OM du måste köra med tryckluft för att rengöra en maskin, för då trycker du in partiklar i lindningar, runt kol och in i lager, sen havererar maskinen några år tidigare än önskat...Paul-Staffanstorp skrev:
Sämsta köpet går till 4st snabbtvingar som är 600mm från Best Tools. pris a´75kr. De hade fungerat bättre med handkraft. Pumpar man så händer ingenting efter ett tag. Ruckar man på tvingen så lossnar den. Not good!!!
Imorgon blir det en retur på skräpet.
Imorgon blir det en retur på skräpet.
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Check.Gruvberget skrev:
Lånade hem en sån förra helgen för att kapa lite på en bänkskiva. Jag spenderade tre gånger så lång tid med att mecka med sågen som att såga. Bladinfästningen måste vara djävulens påfund. Som grädde på moset passade inga standard insexnycklar till insexskruvarna på maskinen.
För 75 kr så får du ju ganska hyffsade skruvtvingar, inte Best Toolsen då, men kolla på Jula.henrik79 skrev:
Någon som sett nya BORR DRILL på claes ohlson för 149:-? Rena skämtet att kalla denna denna som borrmaskin då maxvarvtal ligger på 550 per minut...
Gjorde nog mitt sämsta köp idag, köpte ett underinstrument som klarar att:
Mäta avstånd, area och volym
Hitta träreglar, metall och elkablar i väggar
Projecera raka laserlinjer länst väggar, tak och golv.
Den kostade 149:- (på rea), så förväntningarna var inte stora, men den var sämre än väntat, misslyckades med ALLT!
Den mätte fel, 100mm +/-2mm varje gång.
Laserlinjen var en avlång punkt (ca 3cm lång på 2m avstånd)
Hittade både reglar, metall och elkablar i HELA väggarna.
Hade den bara klarat ett moment hade det ju varit värt pengarna, men när den inte klarar något så vet jag inte vad man ska ha den till. =)
Mäta avstånd, area och volym
Hitta träreglar, metall och elkablar i väggar
Projecera raka laserlinjer länst väggar, tak och golv.
Den kostade 149:- (på rea), så förväntningarna var inte stora, men den var sämre än väntat, misslyckades med ALLT!
Den mätte fel, 100mm +/-2mm varje gång.
Laserlinjen var en avlång punkt (ca 3cm lång på 2m avstånd)
Hittade både reglar, metall och elkablar i HELA väggarna.
Hade den bara klarat ett moment hade det ju varit värt pengarna, men när den inte klarar något så vet jag inte vad man ska ha den till. =)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är i alla fall lite skäms på Festool där. Om Biltema lyckas göra något halvskapligt för 2,63kr borde väl Festool åtminstone kunna göra något vettigt för 88kr? Säkert något fel på dem, men ändå.
Jag kallar det för en lågvarvig borrmaskin...LAINE skrev:
Absolut sämsta i verktygsväg som jag har köpt var en sats med bits på MAXI för ca 5 år sen. En röd plastgrej med 10 hål på rad med guldfärgade dubbelsidiga bits. Problemet var bara att dom var mjukare än bonnastål, helt otroligt svaga så inte en enda skruv blev idragen med dessa. Fyndpriset på 10kr borde ha avskräckt men snål som man var....
Mer nyligen så köpte jag denna sats:
http://www.jula.se/kvistborrset-5-delar-125133
Tänkte att dom duger nog till de få hål i dessa storlekar som jag borrar men inte. Problemet ligger nog till största del i spetsen som inte har någon som helst borrförmåga utan måste tryckar ner i träet för att dom yttre vingarna ska börja äta. Ska in och klaga snarast.
Mer nyligen så köpte jag denna sats:
http://www.jula.se/kvistborrset-5-delar-125133
Tänkte att dom duger nog till de få hål i dessa storlekar som jag borrar men inte. Problemet ligger nog till största del i spetsen som inte har någon som helst borrförmåga utan måste tryckar ner i träet för att dom yttre vingarna ska börja äta. Ska in och klaga snarast.