Vi kommer att dra ut två nätverkskablar till varje rum - en LexCom-kabel och en billigare Cat5-kabel. Kan man sätta båda dessa i samma modularuttag? Vi vill ju helst inte ha två dosor brevid varandra, utan båda "jacken" i samma dosa.

Hur väljer man modularkontakter?

Ellax skrev:
Vi kommer att dra ut två nätverkskablar till varje rum - en LexCom-kabel och en billigare Cat5-kabel. Kan man sätta båda dessa i samma modularuttag? Vi vill ju helst inte ha två dosor brevid varandra, utan båda "jacken" i samma dosa.

Hur väljer man modularkontakter?
ursäkta en dum fråga, varför 2 nätverkskablar till varje rum??? ??? ??? ::)

Dator + TV kanske ? Kan ju tex sätta ett dubbelt LexComHome uttag, eller ett vanligt dubbelt skärmat uttag.

som sagt dum är jag...

om du använder lexcoms uttag finns tex eljotrend-ramar för dubbla uttag, gröna uttag för cat5 och blå för cat6, men om jag var du skulle jag sätta cat6-uttag på båda, liten prisskillnad och det blir bara bättre.

ursäkta en dum fråga, varför 2 nätverkskablar till varje rum
Men så underbart med fler som skriver först och tänker sen... Jo det är helt riktigt att det blir lite trångt i kablarna med dator, TV, telefon och eventuellt stereo.

Göran:

Har du aldrig hört talas om: Det finns inga dumma frågor?

en annan variant är att köra tele över rj45. Betydligt snyggare än telias puckar. Sen att det är enklare att flytta jacken i en kk panel än att leka mask på vinden är bara bonus

inom ett slags slag så tror jag att allt går i datakabeln, IP-telefoni för hela slanten, dock blir väl inte slanten mindre för det.... 8)

Det är bara en tidsfråga.

Destomer praktiskt om kablaget i huset redan är klart.
Upptäckte till min fasa att jag har ett telejack kvar i huset tidigare idag. Denna skam ska rättas senast till helgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.