3 661 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Samma fas till häll och ugn?
Hej
Ska byta ut en spis till separat häll och och ugn. Idag matas spisen med 230V en fas 20 A (6mm2 kablage). Hällen och ugnen ska ha en varsin matning på 230 V. Är det möjligt att använda befintlig matning till bägge hällen och ugnen eller måste elekriken dra fram ytterligare en matning?
Maper
Ska byta ut en spis till separat häll och och ugn. Idag matas spisen med 230V en fas 20 A (6mm2 kablage). Hällen och ugnen ska ha en varsin matning på 230 V. Är det möjligt att använda befintlig matning till bägge hällen och ugnen eller måste elekriken dra fram ytterligare en matning?
Maper
Har du öppnat perilexuttaget (spisuttaget) och kollat hur många ledare som finns framdraget?M maper skrev:
B BJER skrev:
Har du kollat i centralen om den matas 1-fas eller 3-fas?M maper skrev:
Du har två alternativ, bägge innefattar elektriker,M maper skrev:
- Antingen dra fram en egen 10A grupp från gruppcentralen till ugnen (bästa alternativet).
- Eller sätta en liten gruppcentral i köket med en 10A säkring som matar ugnen, detta alternativ kan man ta till om det är ”omöjligt” att dra fram en ny grupp från ordinarie gruppcentral.
Tack för svar. Det verkar vara en 1 fas lägenhet. Det finns inget Perilexuutag till spisen, anslutningen är toppskarvad direkt på inkommande. Har inte kollat om det finns extra grupper i centralen. Tror nog nu att jag vet vad jag ska diskutera och vilka möjligheter jag ska diskutera med elektrikern.B BJER skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Säger ugnens bruksanvisning någonting meningsfullt kring matningen? Jag skulle inte vara benhård att med kräva en säkring på 16 A som skyddar ugnen utan koppla in både häll och ugn på samma 20 A-matning som ni redan har.
Jag kan inte påminna mig allmän någon regel om maximal säkring för elapparater, utan det är ugnen i sig som eventuellt kan ha en krav på max säkring. Om ugnen kommer med Schukostickpropp så innebär det att uttaget inte får vara säkrat högre än 16 A, det säger ingenting om ugnen.
Det är också så att ugnen inte på något sätt får förlita sig på en säkring i den fasta anläggningen. Säkringen är inte till för att skydda ugnen utan för att skydda ledningarna. Fel internt i ugnen ska lösa interna skydd. Jag vet att det kan vara si och så med detta...att trasig kraftelektronik i hällar och ugnar kan lösa säkringen så man ska inte överdriva.
Ugnen drar inte mer ström för att säkringen är högre, dvs ugnen är i sig ett överströmsskydd och drar sina maximala 13 A eller vad det kan vara. Så där spelar säkringens storlek ingen roll.
Däremot har säkringen som sagt en roll vid kortslutning, om det blir kortslutning på ugnens terminaler eller strax därefter. Ugnen ska vara byggd så att kortslutning mot chassit pga isolationsfel på interna ledningar ska ha så god ledningsförmåga att säkringen i den fasta anläggningen har en chans att lösa. Övriga interna fel ska den hantera själv. Skillnaden mellan 16 A och 20 A är där hårfin. Likaså har anslutningsledningens längd och area betydelse, men 1 meter sladd har ringa betydelse.
En spis med ugn kan ju i allmänhet anslutas till 20 A och mer, även moderna spisar. Så varför skulle en separat ugn vara så mycket sämre? Ja, med dagens kvalitetsbrister vet man aldrig hur det ligger till. Jag skulle inte vara orolig för att ansluta ugnen till 20 A . Står det ingenting om det i ugnens bruksanvisning ser jag heller inga formella fel. En JFB är ju som alltid jättebra som tar bort de allra flesta farliga risker här, men formellt ser jag inte att den spelar roll.
Jag kan inte påminna mig allmän någon regel om maximal säkring för elapparater, utan det är ugnen i sig som eventuellt kan ha en krav på max säkring. Om ugnen kommer med Schukostickpropp så innebär det att uttaget inte får vara säkrat högre än 16 A, det säger ingenting om ugnen.
Det är också så att ugnen inte på något sätt får förlita sig på en säkring i den fasta anläggningen. Säkringen är inte till för att skydda ugnen utan för att skydda ledningarna. Fel internt i ugnen ska lösa interna skydd. Jag vet att det kan vara si och så med detta...att trasig kraftelektronik i hällar och ugnar kan lösa säkringen så man ska inte överdriva.
Ugnen drar inte mer ström för att säkringen är högre, dvs ugnen är i sig ett överströmsskydd och drar sina maximala 13 A eller vad det kan vara. Så där spelar säkringens storlek ingen roll.
Däremot har säkringen som sagt en roll vid kortslutning, om det blir kortslutning på ugnens terminaler eller strax därefter. Ugnen ska vara byggd så att kortslutning mot chassit pga isolationsfel på interna ledningar ska ha så god ledningsförmåga att säkringen i den fasta anläggningen har en chans att lösa. Övriga interna fel ska den hantera själv. Skillnaden mellan 16 A och 20 A är där hårfin. Likaså har anslutningsledningens längd och area betydelse, men 1 meter sladd har ringa betydelse.
En spis med ugn kan ju i allmänhet anslutas till 20 A och mer, även moderna spisar. Så varför skulle en separat ugn vara så mycket sämre? Ja, med dagens kvalitetsbrister vet man aldrig hur det ligger till. Jag skulle inte vara orolig för att ansluta ugnen till 20 A . Står det ingenting om det i ugnens bruksanvisning ser jag heller inga formella fel. En JFB är ju som alltid jättebra som tar bort de allra flesta farliga risker här, men formellt ser jag inte att den spelar roll.
Bo's svar kan låta lite märkligt, men man får ju faktiskt ansluta en platt plastig euro-plugg som bara är godkänd för 2,5A i ett vanligt eluttag avsäkrat 10A.

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den ska dock fortfarande klara av en kortslutningsström på några hundra ampere.
Klicka här för att svara
