Claes Sörmland
Håller med och man kommer ofta långt med information.

Det som är lite mot det mänskliga förnuftet i upplägget med samfälligheter är att initiativ till verksamhet som ses som god eller önskvärd av många ofta inte överensstämmer med anläggningsbeslutet. Och folk läser inte samfällighetslagen utan tar grund för sitt agerande i sitt förnuft.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Karlia
tommib tommib skrev:
Nu när jag tittar igen på denna tråd så har jag en till kommentar till @Karlia och hens situation. Det är iofs OT men ändå värt att nämna.

I mitt tycke kan man klandra styrelsen för att den använder samfällda medel (får man anta) för att försöka stoppa en andrahandsuthyrning. Det är inte styrelsens jobb på något sätt och de ska inte lägga sig i vad en enskild fastighetsägare gör så länge det inte på något sätt skadar gemensamhetsanläggningen som föreningen förvaltar. Vill de driva något för att det ska hyras ut till en bordell eller till HA så får de göra det som enskilda individer (eller i grupp), inte som samfälligheten i sig.
På sätt och vis kan jag tycka att juridisk rådgivning är vettigt, jag utgår från att de kommer få beskedet att det inte är möjligt att stoppa andrahandsuthyrning. Men visst, det är klart att jag tycker att det är en onödig kostnad.

tommib
Absolut, men inte för samfälligheten, som inte har med frågan om andrahandsuthyrning att göra.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Claes Sörmland
En samfällighets styrelse där ändamålet är VA som börjar spendera pengar på juridisk hjälp att försöka förbjuda utreda delägarnas andrahandsuthyrning. Det låter som att det är ren vårdslöshet. Troligen finns det grund för att begära skadestånd av styrelseledamöterna om beloppet som har spenderats inte är så litet av det är oväsentligt.

• Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.