926 läst ·
6 svar
926 läst
6 svar
Hur funkar samfällighetsföreningsstyrelse ?
Hej!
Jag undrar jom samfällighstestyrelsearbete:
Hur mycket får /ska en styrelsemedlem yppa om var den står i olika frågor och hur den röstar internt i styrelsen och vad som händer övrigt i styrelsen?
Hade man varit politiker så visar man ju tydligt.
Googlat men inte hittat ngt svar.
/en villrådig suppleant
Jag undrar jom samfällighstestyrelsearbete:
Hur mycket får /ska en styrelsemedlem yppa om var den står i olika frågor och hur den röstar internt i styrelsen och vad som händer övrigt i styrelsen?
Hade man varit politiker så visar man ju tydligt.
Googlat men inte hittat ngt svar.
/en villrådig suppleant
Som tidigare ledamot i BRF-styrelse kan jag svara att åtminstone där fick vi skriva på ett sekretessavtal och knipa igen om vad som hände på styrelsemötena.
Mina personliga åsikter om vad som allmänt hände i föreningen kunde jag tala om, men vad mina styrelsekollegor tyckte i olika frågor var det inte min sak att tala om för allmänheten.
Jag hade vissa åsikter om hur jag ville att föreningen skulle skötas och hur pengarna skulle användas. Detta talade jag om för mina grannar och vips satt jag i styrelsen. Man måste ju få tala om hur det går i de frågor man blivit invald för att bevaka och genomföra men interna gräl på mötena yppar man inte ett ord om utanför styrelserummet
Mina personliga åsikter om vad som allmänt hände i föreningen kunde jag tala om, men vad mina styrelsekollegor tyckte i olika frågor var det inte min sak att tala om för allmänheten.
Jag hade vissa åsikter om hur jag ville att föreningen skulle skötas och hur pengarna skulle användas. Detta talade jag om för mina grannar och vips satt jag i styrelsen. Man måste ju få tala om hur det går i de frågor man blivit invald för att bevaka och genomföra men interna gräl på mötena yppar man inte ett ord om utanför styrelserummet
Redigerat:
Tror inte det finns några krav på att du skall vara tyst egentligen, men det vore bättre med ett konkret exempel så kan det vara lättare att fundera kring. En samfälighet förvaltar ju en anläggning och bedriver ju inte någon ekonomisk verksamhet som kräver någon sektretess rent allmänt så som för en styrelse i ex AB.
Men om du tänker på att förändra styrelsens sammansättning så att det blir fler som tycker som du är det väl bara att tala om att du är oenig med styrelsen och försöka få till en förändring på nästa årsstämma.
Men om du tänker på att förändra styrelsens sammansättning så att det blir fler som tycker som du är det väl bara att tala om att du är oenig med styrelsen och försöka få till en förändring på nästa årsstämma.
Tack för svar:
Konkret: jag tillhör en minoritet som tycker en kommande trädaverkning är fel (kommer bli skitfult) och har kämpat för en begränsning av detta projekt.
Kan jag säga till en medlem att:jag kämpar för denna sak, men att jag inte lyckats mer än att skjuta på avverkningen (vilket jag är mkt nöjd med)
Har nu läst mig till att man kan/ska reservera sig mot ett beslut om man inte är enig.
Shit också. Det har jag missat.
Men gäller det även en suppleant?
Konkret: jag tillhör en minoritet som tycker en kommande trädaverkning är fel (kommer bli skitfult) och har kämpat för en begränsning av detta projekt.
Kan jag säga till en medlem att:jag kämpar för denna sak, men att jag inte lyckats mer än att skjuta på avverkningen (vilket jag är mkt nöjd med)
Har nu läst mig till att man kan/ska reservera sig mot ett beslut om man inte är enig.
Shit också. Det har jag missat.
Men gäller det även en suppleant?
Ännu mer konkret:det finns ett träd som en fastighetsägare vill bevara (deras utsikt) men som de vid en "visning av märkta träd rundvandring" missade att "säga till om".
Styrelsen säger att de fått sin chans, och missat den och att man kommer fälla trädet iallafall (trots min och två till istyrelsens protester)
Nu skriver en annan medlem till mig och undrar vad som händer.
Vad kan jag berätta?
Styrelsen säger att de fått sin chans, och missat den och att man kommer fälla trädet iallafall (trots min och två till istyrelsens protester)
Nu skriver en annan medlem till mig och undrar vad som händer.
Vad kan jag berätta?
Detta borde vara en ganska öppen processs, så du är fri att säga vad du tycker.
Spontant låter det inte som att styrelsen gör detta på egen hand. Frågan har väl tagits upp på ett årsmöte och därifrån instruktioner till styrelsen. Det de nu gör är väl att verkställa detta beslut. Men är det mycket bråk så borde väl det bästa att fördjupa sig i frågan och göra en ordentlig genomgång på nästa årsstämma.
Sedan kan du prata med revisorerna, de har ju som uppgift att granska styrelsens arbete så att allt går rätt till.
Vill du vara riktigt listig så kollar du om besluten tagits på rätt sätt, det är en hel del som skall uppfyllas för att de skall vara giltliga, protokoll är början, är beslutet taget på årstämma gäller det att denna är kallad på korrekt sätt, röstlängden iordning med ombud ochfullmakter. Sedan gäller det att protokollet kommit ut i tid efteråt också.
Vad är det för typ av samfällighet?
Spontant låter det inte som att styrelsen gör detta på egen hand. Frågan har väl tagits upp på ett årsmöte och därifrån instruktioner till styrelsen. Det de nu gör är väl att verkställa detta beslut. Men är det mycket bråk så borde väl det bästa att fördjupa sig i frågan och göra en ordentlig genomgång på nästa årsstämma.
Sedan kan du prata med revisorerna, de har ju som uppgift att granska styrelsens arbete så att allt går rätt till.
Vill du vara riktigt listig så kollar du om besluten tagits på rätt sätt, det är en hel del som skall uppfyllas för att de skall vara giltliga, protokoll är början, är beslutet taget på årstämma gäller det att denna är kallad på korrekt sätt, röstlängden iordning med ombud ochfullmakter. Sedan gäller det att protokollet kommit ut i tid efteråt också.
Vad är det för typ av samfällighet?
Exakt hur öppen styrelsen är och kan vara styrs väl dels av stadgarna men även av styrelsens egna tumregler.
I vissa lägen kan det ju vara så att styrelsen gör en upphandling. Då kan de ju sekretessbelägga anbuden, för annars skulle ju nån som är medlem i föreningen kunna se anbuden och bjuda under eller tipsa sin kompis.
Det man får fråga sig är ju vad som kan hända om man bryter mot "sekretessen".
Styrelsen kan oftast inte på eget bevåg avsätta en styrelsemedlem (styrelsen är tillsatt av årsmötet som står över styrelsen). Och styrelsen kan ju inte utesluta någon ur samfälligheten. Möjligen finns det i stadgarna stöd för åtgärder mot någon som "har orsaka samfälligheten allvarlig skada" eller liknande.
Som pbengtson säger är det viktigaste att kolla att beslutet har tagits på rätt sätt. FÅR styrelsen öht besluta om den aktuella frågan eller borde det vara en fråga för årsmötet? Att reservera sig mot ett beslut är bra om årsmötet klandrar styrelsen, den som då har reserverat sig brukar inte behöva ta något ansvar.
I vissa lägen kan det ju vara så att styrelsen gör en upphandling. Då kan de ju sekretessbelägga anbuden, för annars skulle ju nån som är medlem i föreningen kunna se anbuden och bjuda under eller tipsa sin kompis.
Det man får fråga sig är ju vad som kan hända om man bryter mot "sekretessen".
Styrelsen kan oftast inte på eget bevåg avsätta en styrelsemedlem (styrelsen är tillsatt av årsmötet som står över styrelsen). Och styrelsen kan ju inte utesluta någon ur samfälligheten. Möjligen finns det i stadgarna stöd för åtgärder mot någon som "har orsaka samfälligheten allvarlig skada" eller liknande.
Som pbengtson säger är det viktigaste att kolla att beslutet har tagits på rätt sätt. FÅR styrelsen öht besluta om den aktuella frågan eller borde det vara en fråga för årsmötet? Att reservera sig mot ett beslut är bra om årsmötet klandrar styrelsen, den som då har reserverat sig brukar inte behöva ta något ansvar.
Klicka här för att svara