Alltså, jag har förståelse för att TS sits är jobbig.

Samtidigt så byggs INGA områden inom plan med avsikt att möjliggöra för alla att ha 3 bilar var.

Så även om du har fått det besvärligt, så anser jag att grundproblemet är att du har behov av tre parkeringsplatser. Och det är inte styrelsens fel.

O
Normalt sett är protokollen sekretessbelagda. Om inte annat står i stadgarna.
Det finns inga rättigheter som säger att man har rätt att ta del av protokollen.

Frågan gällande det parkeringstillståndet du har så är det inte säkert så enkelt...
Vad står det på ditt parkeringstillstånd?
Ger det dig rätt att stå på en plats, eller bara rätt att betala mindre?
idag behöver du inte betala något... dock får du bara stå i 2 timmar....

Å andra sidan... Är det väldigt generöst av styrelsen låta dig stå permanent på gästparkeringen mot en mindre kostnad... med tanke på att det heter gästparkering.

Avvakta tills det är dags att välja ny styrelse, kandidera själv samt argumentera för att den avgående styrelsen inte ska få ansvarsfrihet.

Troberg skrev:
Avvakta tills det är dags att välja ny styrelse, kandidera själv samt argumentera för att den avgående styrelsen inte ska få ansvarsfrihet.
What?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Betalar du med privata pengar för att parkera firmabilen?

Troberg skrev:
Och vad skulle grunden för nekad ansvarsfrihet vara?

Att ställa upp för styrelsearbete är bra, det borde flera göra, men skall man tjafsa om ansvarsfriheten på rent okynne så lär det blir svårt att få någon vettig människa att ställa upp i styrelsen.

Att neka styrelsen ansvarsfrihet gör man som en inledande manöver när man har för avsikt att stämma enskilda styrelsemedlemmar för skador de medvetet eller omedvetet orsakat. Det är inget man skall kasta fram bara för att man är missnöjd med hur de skött sitt uppdrag. Då räcker det att byta ut medlemmarna.

• Gilla
Erik_X och 2 till
  • Laddar…
Låter surt med de summorna som du betalar för parkering. I mina öron låter det som om du behöver ordna ett boende med bättre parkeringsmöjligheter. Min fråga är om det inte går att göra sig av med en bil? Känns som en väldigt dyr bil om den mestadels står still och utomhus. Kanske att ni får sälja bägge de privata bilarna för att köpa en kombination som passar bägge era ändamål om det nu är där problemet ligger.

I min gamla bostadsrättsförening hade vi ett liknande system. Där hade man 1 parkeringsplats per hushåll/lägenhet. Fanns det sedan behov efter fler platser så fick det ordnas genom boendeparkeringskort från kommunen och ställa sig på gatan. Alternativt att ordna det på annat sätt genom att hyra garage i närheten. Där hade vi även kö till parkeringen så när jag var nyinflyttad var det ingen höjdare att inte ha någonstans att parkera i närheten.

Vår besöksparkering fick man stå på ett max ett dygn men missbrukades den så kom det en lapp snabbt. Det känns väl som er styrelse har gjort helt rätt. Ett annat system än det er valt att tillämpa och som det var tal om hos oss var att sätta en bom in till parkeringen.

peternicklas
Alla protokoll inom en bostadsrätt skall vara tillgängliga för medlemmarna.

Peternicklas:

Fel 1: Endast stämmoprotokoll behöver hållas tillgängliga för medlemmarna i bostadsrättsförening.

Fel 2: Tråden berör samfällighet, ej bostadsrätt.

Till TS: Du har fått bra råd tycker jag. Byt boende, eller gör er av med en av bilarna.

peternicklas
Niclas Jonsson skrev:
Peternicklas:

Fel 1: Endast stämmoprotokoll behöver hållas tillgängliga för medlemmarna i bostadsrättsförening.

Fel 2: Tråden berör samfällighet, ej bostadsrätt.

Till TS: Du har fått bra råd tycker jag. Byt boende, eller gör er av med en av bilarna.
I. Inte i den förening som jag var ordförande i fanns iinget som var hemligt, HSB.
2. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm samfällighet.

Vi resonera så att har man något att dölja så är det lagda med sekretess, vi hade inget att dölja.

Redigerat:
O
tja... själv bor jag på i stockholm.... Att parkera på gatan är inte att tänka på kommer man efter kl 17 så finns det inga lediga platser... så garage är det ända rätta... det kostar mig 1500kr i månaden....
så egentligen förstår jag inte problemet...
Reglerna kom till för att folk missbrukade gästparkeringen.... den är till för boendes gäster.... inte boende själva!

O
peternicklas skrev:
I. Inte i den förening som jag var ordförande i fanns iinget som var hemligt, HSB.
2. [länk] samfällighet.

Vi resonera så att har man något att dölja så är det lagda med sekretess, vi hade inget att dölja.
Det är än sak om man väljer att ha sina protokoll öppna. men uttrycket att alla protkoll i en brf skall vara tillgängliga är direkt felaktigt. Att man själv väljer att ha det är upp tillföreningen

peternicklas skrev:
2. [länk] samfällighet.

När jag gick styrelsekurs på HSB för drygt 20 år sedna (iofs) så fick vi lära oss att styrelseprotokoll är inte något som övriga medlemmar har rätt att ta del av, och man rekomenderade att de skulle hållas strikt konfidentiella och att man bara skulle lämna ut utdrag ur protokoll efter prövning i styrelsen. Det skulle alltså finnas protokollfört att styrelsen godkänt att delar av ett protokoll skulle lämna ut.

Det gavs gott om exempel på varför den regeln var bra att hålla sig till. Det kan vara försent att införa sekretess när man upptäcker att det behövs. Jag upplevde också ganska handfast att regeln var väldigt bra.

Odjuret skrev:
tja... själv bor jag på i stockholm.... Att parkera på gatan är inte att tänka på kommer man efter kl 17 så finns det inga lediga platser... så garage är det ända rätta... det kostar mig 1500kr i månaden....
så egentligen förstår jag inte problemet...
Reglerna kom till för att folk missbrukade gästparkeringen.... den är till för boendes gäster.... inte boende själva!

Ska jag tolka detta som att du bor innan för tullarna?

Det finns stora områden utanför tullarna med samma problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.