Claes Sörmland
Framförallt, varför hålla på och trixa i lagens utkanter när man driver en samfällighetsförening? Det är inte frivilligt att vara med i en samfällighet och då menar jag att kravet på lagefterlevnad är högre än i t ex den lokala fotbollsklubben eller båtklubben. Det moraliskt rimliga är att gå den smala lagliga vägen, även om önskan att trycka till sina lata grannar och rättvisekänslorna bubblar upp hos en liten grupp.

Redigerat:
  • Gilla
Urbota och 5 till
  • Laddar…
En annan sak är att folk är översvämmade av information nuförtiden.
Ett email tre veckor innan gör att många täbker "det kanske jag skall göra" men sedan glömmer bort.
När jag satt i styrelsen för en vägförening så skickade jag kallelsen 3 veckor innan och sedan 3 dagar innan. Då fick vi upp antalet medlemmar som deltog.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Senast jag var drabbad... 1 tim 20 min
Då saknar som jag ser det ordföranden den fingertoppskänsla jag satte som förutsättning.
Alfredo Alfredo skrev:
Finns den inte, aldrig, finns den, alltid, och då inte sällan uppemot halva mötestiden eller så.
Häpnadsväckande. Inte ens den förening jag är med i med ett par rättshaverister är det så vanligt. Ordningsfrågor och allmänt svammel däremot, men det kan komma när som helst.

Att det kan ta mer än halva mötestiden är dock inget konstigt. De rena formaliapunkterna tar man ju på mindre än en kvart, så har man inga propositioner eller motioner som kräver presentation eller diskussion (vilket man oftast inte har) betyder ju inte det så mycket.

Jag förstår perspektivet att det finns en mötesordning och allt det där, men om man inte kan och förstår den verkar den sannolikt djupt elitistisk, och att bara det är vissa som får göra sin stämma hörd (även om det i verkligheten bara är för att de vet hur regelverket ser ut).

Det ger övrigtpunkten ett värde.

Vill man kan man bre på och säga att den är demokratiskt fostrande och yada yada, men låt oss tro att de flesta som äger fast egendom med en gemensamhetsanläggning kopplad till den redan är rätt goda medborgare och släppa den delen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Ordföranden är bra men har inte känslan att leda en stämma nej

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår perspektivet att det finns en mötesordning och allt det där, men om man inte kan och förstår den verkar den sannolikt djupt elitistisk, och att bara det är vissa som får göra sin stämma hörd (även om det i verkligheten bara är för att de vet hur regelverket ser ut).
Nu handlar tråden om en samfällighet och ingen bostadsrättsförening, men frågan om "övrigtpunkten" på stämman anser jag jämförbar mellan dessa två organisationsformer.

Med detta sagt konstaterar jag att HSB, enligt ditt synsätt, måste vara en "djupt elitistisk" organisation då deras dagordning för ordinarie föreningsstämma, såsom den presenteras i HSBs senaste förslag till normalstadgar för en bostadsrättsförening, ej innehåller någon "övrigtpunkt". 😀

Dagordning för föreningsstämma med punkter om beslut och val av styrelsemedlemmar och revisorer, presentation av HSB-ledamot och avslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lantmäteriet har i sina normalstadgar för samfällighetsföreningar tagit bort punkten övriga frågor, troligen för att folk på stämmor fick för sig att de kunde fatta en massa beslut under denna punkt.

Dagordning för en samfällighetsföreningens stämma med 15 punkter, inklusive val av styrelse och beslutsfrågor enligt paragrafer i normalstadgarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lantmäteriet har i sina normalstadgar för samfällighetsföreningar tagit bort punkten övriga frågor
Fast "14. informations- och frågestund" är obehagligt likt... 😱😂

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Fast "14. informations- och frågestund" är obehagligt likt... 😱😂
Det är väl den historiska tanken med punkten övriga frågor, att styrelsen ska kunna ge information till stämmans deltagare. Sen började folk få för sig att de kan besluta än de ena än det andra kring förvaltningen under denna punkt. Eller att det är en allmän punkt för att få vräka ur sig ovett.

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Sitter i styrelsen i vår samfällighet sen 6 år tillbaka. Sluta jobba gratis, anlita entrepenörer.
Engagemang kan du nog glömma, tyvärr.

Alfredo Alfredo skrev:
Med detta sagt konstaterar jag att HSB, enligt ditt synsätt, måste vara en "djupt elitistisk"
Då läser du dåligt innantill eller försöker klistra på mig åsikter jag inte har.

Läs om!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då läser du dåligt innantill eller försöker klistra på mig åsikter jag inte har.

Läs om!
Jag erkänner. Jag läste slarvigt! 😳 Sorry! 🙏

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Antagligen skrev:
Jag håller med om att kulturen ändrats och jag tillhör också den generation som hellre sköter mitt egna och betalar för att slippa resten, än dock sitter jag på en styrelsepost. Problemet med att ta in folk är att vi skulle behöva höja avgifterna, och det har röstats ned på tidigare möten. Vilket gör det svårt ekonomiskt.

Sedan att många blir äldre tror jag folk har någon typ av förståelse för även om det är en del bittra kommentarer till och från. Tror det mest besvärliga är de som hyr ut sina bostäder vars hyresgäster inte bryr sig alls.

Men jag tar till mig det du skriver.
Begränsa andrahandsuthyrningen att bara gälla speciella fall

C carthago skrev:
Begränsa andrahandsuthyrningen att bara gälla speciella fall
Varför tror du det är någon större förekomst av andrahandsuthyrningar i TS fall?

Det är inte bara en generationsfråga bodde själv med familj i en förening där målararbete behövdes på några förråd och det gick till omröstning om vi skulle göra det själva (billigare) eller låta en målarfirma (dyrare) göra detta varvid ”Agda 87 år” argumenterade starkt för att vi skulle göra det själva men att hon absolut inte kunde bidra på något sätt.Enligt min åsikt så kan men inte ställa sig vid sidan av en gemenskap utan att bidra man får antingen betala eller bidra på något sätt kan man inte måla i detta fall får men betala eller fixa stand-in eller bidra med annat t.ex ett flak öl eller motsvarande till de som målar och får offra en ledig dag för detta.
När det gäller de som hyrt ut sin lägenhet så är det upp till den som äger lägenheten ” hyresvärden” att få in detta i hyresavtalet eller göra detta själv.

Allt detta in my humble opinion………..

• Gilla
saiter
  • Laddar…
P
AndersKM AndersKM skrev:
Det är inte bara en generationsfråga bodde själv med familj i en förening där målararbete behövdes på några förråd och det gick till omröstning om vi skulle göra det själva (billigare) eller låta en målarfirma (dyrare) göra detta varvid ”Agda 87 år” argumenterade starkt för att vi skulle göra det själva men att hon absolut inte kunde bidra på något sätt.Enligt min åsikt så kan men inte ställa sig vid sidan av en gemenskap utan att bidra man får antingen betala eller bidra på något sätt kan man inte måla i detta fall får men betala eller fixa stand-in eller bidra med annat t.ex ett flak öl eller motsvarande till de som målar och får offra en ledig dag för detta.
När det gäller de som hyrt ut sin lägenhet så är det upp till den som äger lägenheten ” hyresvärden” att få in detta i hyresavtalet eller göra detta själv.

Allt detta in my humble opinion………..
ja det är som vanligt dom som har mest åsikter är dom som samtidigt exkluderar sig själva ur alla former av arbetsinsatser.. Att det inte är lämpligt att skicka upp agda 87 på byggställning eller stege att måla högst upp fattar väl alla men men stå på marken och måla kan ju alla.. och jobbar några så behövs ofta några som sköter lite markservice som fixar dryck och fika osv, det brukar adga 87 generationen ha full koll på och vara duktiga på att samordna..

Sen är det ju inte meningen att 3 personer av 150 ska lägga en hel helg på att måla utan bättre då att leja in jobbet om det brukar vara svårt att få tillräckligt med friviliga

Ett annat roligt argument är att många samfälligheter där gamla gardet som bott där i 40 år som nu börjar bli för skröpliga ofta kör med argumentet att nu när det flyttat in nytt folk i 3-4 hus så ska dom göra allt för dom är ju unga och friska och vi andra har skött allt i 40 år.. ja men om jag inte bodde där då så är det ju inte ens ett argument . ja skiter väl i vem som skött allt i 40 år innan jag bodde där . det ger inga pluspoäng emot mig som bott där i 3 år.. Det är alltid orimligt att 5 % av folket i samfälligheten ska tvingas till många arbetstimmar per år..

Se till att städdagen är snarare några timmar inte halva hela dagar så kan det gå lite lättare att få ut fok och hjälpa till. och har man några som verkligen verkligen vill hålla på så kan ju dom fixa det när det passar dom, allt behöver ju inte ske på städdagen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.