6 778 läst ·
86 svar
7k läst
86 svar
Samfällighet och engagemang
Det är styrelsen som bestämmer avgifterna?A Antagligen skrev:Jag håller med om att kulturen ändrats och jag tillhör också den generation som hellre sköter mitt egna och betalar för att slippa resten, än dock sitter jag på en styrelsepost. Problemet med att ta in folk är att vi skulle behöva höja avgifterna, och det har röstats ned på tidigare möten. Vilket gör det svårt ekonomiskt.
Sedan att många blir äldre tror jag folk har någon typ av förståelse för även om det är en del bittra kommentarer till och från. Tror det mest besvärliga är de som hyr ut sina bostäder vars hyresgäster inte bryr sig alls.
Men jag tar till mig det du skriver.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Det är en viss skillnad ja. I en BRF så kan styrelsen höja utan årsmötesbeslut. De boende var verkligen inte överens om att det var bäst. De som utförde sin del av städningen, cirka 50%, var besvikna för att de fick en högre avgift och de tyckte inte det var värt det för att slippa städa 2-3 ggr om året. En stor andel av de som inte städade var också besvikna för att det blev höjd avgift och sa att de hellre hade städat. Det intressanta med den senare gruppen är som sagt att de aldrig städade och styrelsen hade varnat för att man skulle höja avgiften och leja bort jobbet många gånger, under flera år, om inte folk tog ansvar, så påståendet om att de hellre hade städat tror nog ingen på.A Antagligen skrev:
Poängen är att man inte ska lägga fram det som enskilda frågor utan de hänger ihop, antingen jobbar alla eller så höjs avgiften.
Extremt vanligt i alla former av organisationer.A Antagligen skrev:
Spännande!Claes Sörmland skrev:
Underhållet är ingen motionsfråga utan är i grunden en styrelsefråga. Och styrelsen måste sköta underhållet för att följa anläggningsbeslutet och därmed samfällighetslagen.
Uttaxeringen fungerar så att styrelsen upprättar en debiteringslängd och framlägger den på stämma. Sen är uttaxeringen genomförd, stämman har i grunden ingen möjlighet att neka eftersom den inte ska besluta om uttaxeringen. Anledningen till denna lösning i lagstiftningen är att underhållet alltid ska genomföras av styrelsen och att pengarna alltid ska flyta in för att täcka det. Som en skatt ungefär.
Sen finns ju en utgift- och inkomststat, alltså en form av kassaflödesbudget, som stämman ska behandla och besluta om. Och den framlägger ju styrelsen och ska visa vad det verkliga underhållet kostar, vilka övriga intäkter som finns och vad som därför behöver uttaxeras (=det planerade negativa kassaflödet).
Men i praktiken, vad är det för underhållsåtgärder som har genomförts på städdagar som kan spara så mycket på avgifterna? Normalt är det ju underhåll som kräver fackman som kostar, inte sånt grannskapet själva kan göra.
Då har jag förmodligen missuppfattat hur det fungerar egentligen, får läsa in mig lite närmare på detta.
Får tacka för förtydligandet.
Vi har rätt stora grönytor så gräsklippning och nedklippning av buskar är en post som skulle kosta en del. Men i det stora hela så är det väl inte jättestora poster nej men det skulle kräva en viss höjning. Och det i kombination med annat underhåll (garage som behöver byta plank, målning på fastigheter) får folk att dra sig från att öka utgifter på saker som tidigare varit "gratis" är min gissning.
Samfällighetslagens bäst bevarade hemlighet... Tipsar om en bra bok som behandlar sånt här:A Antagligen skrev:
Tommy Österbergs Samfälligheter, Handbok för samfällighetsföreningar.
https://shop.nj.se/products/samfalligheter-2
Vad gäller gräsmattorna: Ni kanske kan införa ett nytt skötselprogram med "äng" på delar av gräsytorna? Det ligger i tiden och minskar behovet av klippning. En annan möjlighet är robotar, troligen billigare än att köpa in tjänsten även om de behöver installeras. Men troligen finns det nån delägare som tycker detta är ett kul projekt.A Antagligen skrev:Vi har rätt stora grönytor så gräsklippning och nedklippning av buskar är en post som skulle kosta en del. Men i det stora hela så är det väl inte jättestora poster nej men det skulle kräva en viss höjning. Och det i kombination med annat underhåll (garage som behöver byta plank, målning på fastigheter) får folk att dra sig från att öka utgifter på saker som tidigare varit "gratis" är min gissning.
Häckklippning kräver nog sin trädgårdsentreprenör. Inte minst borttransporten av grenarna kräver en massa arbete. Men dessa entreprenörer är ju billiga, pressade av konsumentmarknaden, och finns överallt numera.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Som sagt det går inte att differentiera avgifterna utifrån medverkan på städdagar osv. Utan gör de underhållsåtgärder om ni tyclker är trevligt i egen regi, kalla dit ngn. firma för resten, och sätt avgifterna efter det.
Där vi har fritidshus är det en samfällighet med drygt 400 fastigheter. Visst underhåll sköts av arbetslag där man grupperat medlemmar från närliggande vägar. Men det handlar om viss städning av diken, klippa bort en del sly. Sedan finns det en liten grupp med frivilliga som sköter visst underhåll av skogen (föreningen äger drygt 200 ha skog och ängar), Men det är lite mer "hardcore", att köra lastmaskiner, motorsåg osv. man underhåller ett stort nät av breda promenadstigar i skogsområdena. Vägunderhåll (drygt 20 km vägar) sköts av entreprenör. Även gräsklippning av fotbollsplaner och tillhörande ängar sköts av entreprenör. En del betesmark är utarrenderad.
Aktivitetsnivån i de "obligatoriska" arbetslagen varierar kraftigt mellan de olika lagen. Men jag upplever kanske 15 - 20% närvaro.
Där vi har fritidshus är det en samfällighet med drygt 400 fastigheter. Visst underhåll sköts av arbetslag där man grupperat medlemmar från närliggande vägar. Men det handlar om viss städning av diken, klippa bort en del sly. Sedan finns det en liten grupp med frivilliga som sköter visst underhåll av skogen (föreningen äger drygt 200 ha skog och ängar), Men det är lite mer "hardcore", att köra lastmaskiner, motorsåg osv. man underhåller ett stort nät av breda promenadstigar i skogsområdena. Vägunderhåll (drygt 20 km vägar) sköts av entreprenör. Även gräsklippning av fotbollsplaner och tillhörande ängar sköts av entreprenör. En del betesmark är utarrenderad.
Aktivitetsnivån i de "obligatoriska" arbetslagen varierar kraftigt mellan de olika lagen. Men jag upplever kanske 15 - 20% närvaro.
Det svaret fick vår vägförening också när vi kollade med REV men enligt deras jurister så går det att lösa genom att uttaxera som vanligt till alla medlemmar men vid arbetsdagar så betalar föreningen för arbetet så de som är där "får tillbaka" lite av sin avgift. För enligt dem är det okej för föreningen att betala för arbete och det finns inget som hindrar att den som utför arbetet är en medlem, däremot kommer div skatteregler in i det hela som man behöver ha koll på. Vi funderade ett tag på att göra så men det föll på att vi inte orkade med administrationen av detH hempularen skrev:
Detta problem har vi också och till viss del löste vi det ett tag genom att medlemmar med fyrhjuling fick hämta några av de äldre och skjutsa dem till rätt ställe. Sedan fick de äldre passa grillen, hälla upp kaffe, hålla ett öga på de lite äldre barnen (de som var tillräckligt stora för att vara självgående o lyssna men inte så pass stora att de fick härja fritt längs vägen) och liknande allt efter egen förmåga. Även om inget av arbetsdagens uppgifter utfördes så underlättade det ändå för oss andra och det var trevligt för alla att kunna hålla gemenskapen vid liv mellan generationernaA Antagligen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 69 inlägg
När jag bodde i radhus med samfällighet var det typ 400 kr rabatt på avgiften om man medverkade på städdag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 342 inlägg
Det håller inte rättsligt. I de flesta fallen kommer man dock förstås undan med det då de flesta inte är korkade nog att bråka om småpengar.
Som nämnts ovan i tråden är det också ett fenomen i vår samfällighet att deltagandet på städdagarna är lite sisådär, en kärntrupp av äldre grannar som varit med i princip från start (1968) i radhusområdet ställer upp, resterande blandat. För att stävja detta med att inte dyka upp började styrelsen för ett antal år sedan skicka ut en ”städavgift” på 400kr till hushåll som inte dök upp. Någon (en som inte dök upp?) efterforskade detta (via Lantmäteriet? Anläggningsbeslutet? Annat? Före min tid i styrelsen) och det var tydligen att som styrelse gå över sitt mandat med avgiften. Dvs. ngn städavgift finns ej idag. Sammanfattningsvis är tipset: skippa gnälliga diskussioner om folk som inte dyker upp och ta beslut i styrelsen om att höja årsavgiften (stegvis?) för att få råd att köpa in tjänsten. Lycka till!
Det stämmer att städavgift inte håller rättsligt, men som jag skrev i ett svar ovan så går det utmärkt att betala de medlemmar som dyker upp på städdagen för deras arbete för den som inte vill ta in externa. Det finns dock en del skatteregler att ha koll på.H He Wa skrev:Som nämnts ovan i tråden är det också ett fenomen i vår samfällighet att deltagandet på städdagarna är lite sisådär, en kärntrupp av äldre grannar som varit med i princip från start (1968) i radhusområdet ställer upp, resterande blandat. För att stävja detta med att inte dyka upp började styrelsen för ett antal år sedan skicka ut en ”städavgift” på 400kr till hushåll som inte dök upp. Någon (en som inte dök upp?) efterforskade detta (via Lantmäteriet? Anläggningsbeslutet? Annat? Före min tid i styrelsen) och det var tydligen att som styrelse gå över sitt mandat med avgiften. Dvs. ngn städavgift finns ej idag. Sammanfattningsvis är tipset: skippa gnälliga diskussioner om folk som inte dyker upp och ta beslut i styrelsen om att höja årsavgiften (stegvis?) för att få råd att köpa in tjänsten. Lycka till!
Och din poäng om det administrativa arbetet tycker jag ska få ljus här.S hjulia skrev:
Om man som i kanske de flesta fall har en samfällighetsförening där engagemanget i styrelsen ligger på nivån att det är en utmaning att få ledamöterna att dyka upp på styrelsemötena och varje upphandling av en ny förvaltnings- eller underhållstjänst möts med tysta leken i styrelsen så är det nog inte lämpligt att införa nya administrativa rutiner där man ska föra listor över vilka delägarfastigheter som har skickat en arbetare till städdagen och inte och sen sitta och mecka med utbetalningar av lön till de som har gjort det. Bara att samla in personuppgifterna och få det skattemässigt rätt är inte muntert. Gissningsvis är det en stackars kassör som får dra detta, en person som redan har det slitigt i föreningen.
Till detta kan man fråga sig om man vill ha arbetsgivaransvar för de individer som lönearbetar på städdagen? Nej tack säger jag, särskilt när motorsågarna och de motordrivna häcksaxarna kommer fram.
Min rekommendation: Släpp denna modell även om orättevisekänslorna svallar högt i samfällighetsföreningen. Det skapar en massa merarbete som riskerar att bränna ut de få engagerade man har. Till sist vill ingen sitta i styrelsen. Jag tror vi har många föreningar som kämpar med detta existentiella problem.
Redigerat:
Samtidigt är samfälligheten inte hyresgästernas sak. Det är fastighetsägaren som är delägare och medlem och kan företräda sin delägarfastighet, inte hyresgästerna.A Antagligen skrev:
Men visst blir det svårare att driva en förening när många av delägarna och därmed medlemmarna inte bor i området och inte påverkas personligen av förvaltningen.
Det fungerar lite olika i de föreningar som jag är med i.H hempularen skrev:Som sagt det går inte att differentiera avgifterna utifrån medverkan på städdagar osv. Utan gör de underhållsåtgärder om ni tyclker är trevligt i egen regi, kalla dit ngn. firma för resten, och sätt avgifterna efter det.
I Samfälligheten (där man är obligatoriskt medlem i och kan inte lämna den så länge som man bor där), har vi på ett årsmöte infört att alla som deltager i städdagarna (eller andra uppgifter) får ett avdrag på Samfällighetsavgiften för nästa år. Kravet mot skattemyndigheten är att alla som vill ställa upp också skall kunna göra det. Nu är det lättare i våran Samfällighet då den är en tiondel så stor som den du nämner. Styrelsen beställer en container som vi lägger att trädgårdsavfall i. Förutom trädgårdsarbeten så kan det vara byte av plank på garagen, bättringsmåla där det behövs, byte glödlampor i belysningar som vi kan sköta själva. Vid stora arbeten beställer vi arbeten från snickare mm. Avdraget är 500kr för varje städdag (kan bli upp till fyra stycken).
För båtklubben, har det införts ett poängsystem som löper över flera år, och poäng får man om man hjälper till, allt från att vara med i styrelsen, komma på årsmöte och andra möten samt stätdag. Om man inte har fått ihop tillräckligt med poäng kan man bli av med båtplatsen. Detta har gjort att flera kommer på möten och städdagar och man får lära känna sina båtgrannar mera.
I skytteföreningen fungerar det så att man får poäng för hjälp vid tävlingar, städdagar, prova på dagar mm. Dessa poäng gör att klubben kan uppfylla polisens krav på aktivitet i klubben, för att kunna förnya sin licens eller skaffa att nytt eller byta vapen. Detta har fungerat bra, men det kan vara mycket dålig uppslutning, och det har blivit sämre. Blir det inte bättring finns det risk att allt läggs ut på något företag.
Staffan