9 205 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Samfällighet - beslut mot stadgar
Eller lämna in en stämningsansökan till mark och miljö domstolen. Kostar dock pengar
fredrik1234 skrev:Du kan ju göra följande: gå runt i området och påtala detta för dina grannar. Uppmana dem att rikta krav mot styrelsen att stämman ska tas om för att den inte genomförts korrekt, att du har förhågor om att ekonomin inte sköts på rätt sätt med mera. Om styrelsen inte lyssnar bör man kalla till extrastämma (då får du se till att ha med dig tillräckligt många medlemmar på ett sådant krav). På den stämman bör man sedan fatta besluten i rätt ordning enligt gällande regler, dvs man får säkerställa att alla hushållen har ställt ut rätt fullmakter, att det finns minst en "fribyggare" som all står bakom som ny styrelsemedlem etc.
Därefter tycker jag också att det är rimligt att begära en helt ny styrelse, eftersom den nuvarande uppenbarligen inte har kunnat sköta sitt arbete tillräckligt bra.
Formalia skall följas. Om inte så finns det grund för att riva upp beslut.
fredrik1234 skrev:Som sagt, det är tämligen meningslöst att gå runt och störa sig på formalia bara för sakens skull. Om det är något särskilt beslut som du vänder dig emot kan du ifrågasätta detta. Dvs skillnaden mellan;
"Jag anser att formalian inte är uppfyllt - gör om gör rätt" och;
"Jag håller inte med om beslut X och anser att beslutet är fattat obehörigt"
Men som sagt - lycka till med grannsämjan!
Redigerat:
Men vad har hänt med detta då?enginolo skrev:Det hela kändes olustigt och efter mötet bad jag om att få tillgång till bokföringen, en begäran de har ignorerat. Vår utsedda revisor har inte lämnat någon revisionsberättelse och jag betvivlar att han granskat styrelsearbetet. Han har skrivit på i god tro utan att veta vad det innebär att vara revisor. Jag vill kunna granska styrelsens arbete men får alltså inte tillgång till de uppgifter jag behöver.
Har de bara ignorerat (eller glömt) din önskan?
Har du påmint?
Har de tydligt nekat? Vilken anledning?
Du kan kanske börja lite försiktigt i denna ände, försöka få ut mer uppgifter.
Ev så bör du kanske låta det som varit vara, och mest tänka på framtiden.
Men att kolla lite historik är ju inte alls fel, jag menar bara att du inte behöver försöka riva upp redan tagna beslut eller åtgärda/anmäla gamla felaktigheter, utan bara kunna konstatera att det antingen finns gamla fel, eller inte.
Har bara erfarenhet från brf, men jag har heller aldrig hört om ett sådant krav.hempularen skrev:
Du har en aggressiv och otrevlig ton gentemot forumet, du delger oss inga fakta och de "fakta" du delger verkar tagna ur luften en sen afton efter en bättre kväll. Har du samma attityd vid kontakt med den samfällighet du talar om har du en rejäl uppförsbacke, minst sagt.enginolo skrev:
Jag googlade kring röstlängd och samägande. Det blev snabbt förbannat snårigt och det hänvisas hela tiden till "om inte samfällighetens stadgar säger något annat".
Generellt sett verkar varje fastighet ha en röst vid årsstämman. För att denna röst ska vara giltig, krävs någon form av bevis för att den röst som läggs är representativ för hela ägarskapet av just den fastigheten. Om man äger en fastighet 50/50, krävs alltså en fullmakt från den frånvarande samägaren för att rösten ska kunna räknas.
Detta brukar vara det första man gör på en årsstämma - att fastställa röstlängden så att stämmans beslut kan vinna laga kraft. Annars kan man bryta och gå hem redan innan man börjat.
I praktiken verkar det dock inte spela någon roll så länge inte någon samägare klandrar sin partners beslut i en omröstning där just den fastighetens röst var avgörande för utfallet. Det är en risk som styrelsen tar, och jag lyckas faktiskt inte bena ut vad som händer om en annan fastighet påtalar detta.
Generellt sett verkar varje fastighet ha en röst vid årsstämman. För att denna röst ska vara giltig, krävs någon form av bevis för att den röst som läggs är representativ för hela ägarskapet av just den fastigheten. Om man äger en fastighet 50/50, krävs alltså en fullmakt från den frånvarande samägaren för att rösten ska kunna räknas.
Detta brukar vara det första man gör på en årsstämma - att fastställa röstlängden så att stämmans beslut kan vinna laga kraft. Annars kan man bryta och gå hem redan innan man börjat.
I praktiken verkar det dock inte spela någon roll så länge inte någon samägare klandrar sin partners beslut i en omröstning där just den fastighetens röst var avgörande för utfallet. Det är en risk som styrelsen tar, och jag lyckas faktiskt inte bena ut vad som händer om en annan fastighet påtalar detta.
Vad man normalt gör på punkten fastställande av röstlängd är att man beslutar att fastställa röstlängden först om behov föreligger (dvs att någon begär det) vilket i 99% av fallen fungerar utmärkt.
Får hålla med flera här att storleken på arvode är helt ovidkommande i sammanhanget, däremot måste man ju följa stadgar och vara helt transparent i vad som görs,är det en samfällighet är det också av yttersta vikt att man följer det lantmäteribeslut som samfälligheten bygger på, står det att man ska sköta vägar och klippa gräsmattorna på det gemensamma området får man inte börja bygga lekplatser eller resa statyer...
Får hålla med flera här att storleken på arvode är helt ovidkommande i sammanhanget, däremot måste man ju följa stadgar och vara helt transparent i vad som görs,är det en samfällighet är det också av yttersta vikt att man följer det lantmäteribeslut som samfälligheten bygger på, står det att man ska sköta vägar och klippa gräsmattorna på det gemensamma området får man inte börja bygga lekplatser eller resa statyer...