9 205 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Samfällighet - beslut mot stadgar
Sida 1 av 4
Jag var med på årsstämman för första gången. Det är en liten samfällighet med 20 villor. Runt 10 deltog på mötet. När punkten arvoden avhandlades så gick det väldigt snabbt och jag kände mig genast dum när jag bad dem redovisa hur mycket tid de fick lägga. Runt 15000kr kostar de 3 ledamöterna per år vilket motsvarar 25% av den årliga avgiften. Högt tycker jag!
Enligt stadgarna skall minst 1 styrelseledamot väljas bland fribyggarna, vilket inte har skett. Jag som fribyggare blev inte tillfrågad av valberedningen och det kändes dumt att föreslå mig själv.
På mötet klubbades punkt efter punkt undan men det har slagit mig nu i efterhand att de som deltog på mötet hade ingen fullmakt från sin andra hälft att rösta.
Det hela kändes olustigt och efter mötet bad jag om att få tillgång till bokföringen, en begäran de har ignorerat. Vår utsedda revisor har inte lämnat någon revisionsberättelse och jag betvivlar att han granskat styrelsearbetet. Han har skrivit på i god tro utan att veta vad det innebär att vara revisor. Jag vill kunna granska styrelsens arbete men får alltså inte tillgång till de uppgifter jag behöver.
Min fråga gäller nu om jag riva upp stämmans beslut. Styrelsens sammansättning strider mot stadgar och omröstningen har skett utan fullmakter. Har jag rätt att titta på bokföringen?
Enligt stadgarna skall minst 1 styrelseledamot väljas bland fribyggarna, vilket inte har skett. Jag som fribyggare blev inte tillfrågad av valberedningen och det kändes dumt att föreslå mig själv.
På mötet klubbades punkt efter punkt undan men det har slagit mig nu i efterhand att de som deltog på mötet hade ingen fullmakt från sin andra hälft att rösta.
Det hela kändes olustigt och efter mötet bad jag om att få tillgång till bokföringen, en begäran de har ignorerat. Vår utsedda revisor har inte lämnat någon revisionsberättelse och jag betvivlar att han granskat styrelsearbetet. Han har skrivit på i god tro utan att veta vad det innebär att vara revisor. Jag vill kunna granska styrelsens arbete men får alltså inte tillgång till de uppgifter jag behöver.
Min fråga gäller nu om jag riva upp stämmans beslut. Styrelsens sammansättning strider mot stadgar och omröstningen har skett utan fullmakter. Har jag rätt att titta på bokföringen?
Jag vill kunna granska styrelsearbetet, försäkra mig att mina pengar disponeras väl. Jag vill att fribyggarnas finns representerade i styrelsen i enlighet med stadgar. Jag vill att beslut som fattas på en stämma skall fattas i behörig ordning. I grund och botten vill jag ha en annan styrelse som inte profiterar på sina medlemmar.
Jag tycker du har fullt berättigade tankar och krav.
Börja dock med att granska saker och ting, innan du kommer med krav på olika saker.
Ingenting är tyngre vapen än fakta när det blir sådana här saker.
Jag kan typ ingenting om samfälligheter, men nog borde väl allt material vara tillgängligt för medlemmarna?
Börja dock med att granska saker och ting, innan du kommer med krav på olika saker.
Jag kan typ ingenting om samfälligheter, men nog borde väl allt material vara tillgängligt för medlemmarna?
Jag har granskat det som kan granskas. Det finns en "pärm" som skall innehålla allt, men där saknas kontoutdrag, fakturor, bokföring, inventarielista, våra avtal med mera. Slarv av denna omfattning väcker misstankar om oredlighet.
Du skriver väldigt lite om vad samfälligheten har för uppgift så arbetsinsatsen för styrelsen är lite svår att säga något om men jag reagerar på ditt ordval om att styrelsen profiterar....
Om styrelsen består av tre personer som delar på 15000 ger det ca 400 kronor i månaden per person sen ska det betalas skatt på denna summa och låt oss anta att dom i övrigt har låg lön så att skatten är 30% då återstår det 280 kronor per månad för nedlagt arbete.......kanske man kan anta att dom lägger ner ett par timmar i månaden per person vilket då ger att dom får en hundralapp eller mindre per timme för detta arbete. Är det att profitera?????????
Att ersättningen är 25% av den årliga avgiften har väl absolut inget att göra med om deras ersättning är för hög eller inte. För då kan man ju bara höja avgiften så blir deras ersättning i dina mått mätt bättre, för den minskar ju procentuellt i förhållande till årsavgiften.
Sen är det en liten underlig fundering om fullmakt från deras andra hälft för jag är helt övertygad om att stadgarna är sådana att varje fastighet har en röst som representeras av någon av ägarna eller menar du att om två stycken äger huset skulle var och en bara ha en halv röst???? Du får nog läsa på lite i stadgarna tror jag.
Om styrelsen består av tre personer som delar på 15000 ger det ca 400 kronor i månaden per person sen ska det betalas skatt på denna summa och låt oss anta att dom i övrigt har låg lön så att skatten är 30% då återstår det 280 kronor per månad för nedlagt arbete.......kanske man kan anta att dom lägger ner ett par timmar i månaden per person vilket då ger att dom får en hundralapp eller mindre per timme för detta arbete. Är det att profitera?????????
Att ersättningen är 25% av den årliga avgiften har väl absolut inget att göra med om deras ersättning är för hög eller inte. För då kan man ju bara höja avgiften så blir deras ersättning i dina mått mätt bättre, för den minskar ju procentuellt i förhållande till årsavgiften.
Sen är det en liten underlig fundering om fullmakt från deras andra hälft för jag är helt övertygad om att stadgarna är sådana att varje fastighet har en röst som representeras av någon av ägarna eller menar du att om två stycken äger huset skulle var och en bara ha en halv röst???? Du får nog läsa på lite i stadgarna tror jag.
Arbetsinsatsen bedömer jag vara högst ett par timmar på årsbasis. Jag hade själv avstått helt från mitt arvode. Det är du som behöver läsa på. http://www.villaagarna.se/Samfalligheter/Samfallighetsnytt-/Artiklar/Fullmakt-pa-stamman/
Nja samfälligheten är väl ungefär som en brf så det som normalt finns tillgängligt är årsredovisning och revisionsberättelse. Om revisorn har gjort sitt arbete så har denne ju granskat så att all bokföring ska vara rätt.Mikael_L skrev:Jag tycker du har fullt berättigade tankar och krav.
Sen kan väl en styrelse välja att visa mer om dom vill men varje enskild medlem har nog inte med automatik tillgång till,allt material.
Så brukar det vara åtminstone.
Redigerat:
Om vi ska vara kinkiga så står det i lagen om samfälligheter följande:enginolo skrev:
"I fråga som har ekonomisk betydelse skall
delägarnas röstetal beräknas efter delägarfastigheternas
andelstal, om delägare begär det. Dock får delägares röstetal ej
överstiga en femtedel av det sammanlagda röstetalet för samtliga
närvarande röstberättigade delägare."
Men frågan kvarstår vad som står i stadgarna.
Redigerat:
Innan stämman är det brukligt att man som medlem tar del av förvaltningsberättelse och revisionsberättelse. På stämman ska jag beredas tillfälle att granska debiteringslängd, liksom inkomst och utgiftsstat.
Inget av detta har delgivits mig.
Inget av detta har delgivits mig.
För att en brf, samfällighet, vägförening mm ska fungera måste det finnas en styrelse, vilket i sin tur kräver att folk ska ställa upp med sin tid. Även i små föreningar är det ofta ett otacksamt jobb med folk som har synpunkter, ställer krav, gnäller och beter sig som om det vore en heltidsavlönad serviceorganisation man har att göra med. Så är det bara, hur dumt det än kan låta. Folk menar inget illa med det.
Ett sätt att motivera folk att göra detta är att ha ett arvode. Det behöver inte nödvändigtvis vara en korrekt betalning för nedlagd tid, utan kan ibland vara en symbolisk summa och iblan dvara högre för att folk öht ska vilja ställa upp. Det är dessutom lätt att stå från utsidan och tänka "det där kan inte kräva någon tid" men man blir förvånad över mängden småsaker som ska hanteras, förfrågningar från diverse boende, myndigheter, saker som behöver rustas upp och så ska ekonomin gås igenom.
I ditt fall vänder du dig mot att de "kostar" 5000 kr per år, vilket då är knappt fyra tusen före skatt per person (efter sociala avgifter). Det är knappast ett stort belopp för att ställa upp på detta, nästan oavsett arbetsmängd.
Du har även synpunkter på hur styrelsens arbete utförs, hur ekonomin hanteras mm. Du har (såvitt jag vet) ingen rätt att få se bokföring, kvitton mm utan du får nöja dig med årsredovisningen och revisionen. Är du inte nöjd med revisorn så ör väl en ide att ta en diskussion med densamme.
Men - det bästa alternativet är väl att du själv erbjuder dig att sitta med i styrelsen nästa år, företrädesvis som kassör med ansvar för ekonomin och bokföringen. Då kan du påverka styrelsens arbete "inifrån", själv hantera ekonomin och kolla att den sköts bra samt se till att beslut är korrekt genomförda. Är väl inget problem med att föreslå sig själv, det kallas "att visa intresse" och är ofta välkommet.
Ett sätt att motivera folk att göra detta är att ha ett arvode. Det behöver inte nödvändigtvis vara en korrekt betalning för nedlagd tid, utan kan ibland vara en symbolisk summa och iblan dvara högre för att folk öht ska vilja ställa upp. Det är dessutom lätt att stå från utsidan och tänka "det där kan inte kräva någon tid" men man blir förvånad över mängden småsaker som ska hanteras, förfrågningar från diverse boende, myndigheter, saker som behöver rustas upp och så ska ekonomin gås igenom.
I ditt fall vänder du dig mot att de "kostar" 5000 kr per år, vilket då är knappt fyra tusen före skatt per person (efter sociala avgifter). Det är knappast ett stort belopp för att ställa upp på detta, nästan oavsett arbetsmängd.
Du har även synpunkter på hur styrelsens arbete utförs, hur ekonomin hanteras mm. Du har (såvitt jag vet) ingen rätt att få se bokföring, kvitton mm utan du får nöja dig med årsredovisningen och revisionen. Är du inte nöjd med revisorn så ör väl en ide att ta en diskussion med densamme.
Men - det bästa alternativet är väl att du själv erbjuder dig att sitta med i styrelsen nästa år, företrädesvis som kassör med ansvar för ekonomin och bokföringen. Då kan du påverka styrelsens arbete "inifrån", själv hantera ekonomin och kolla att den sköts bra samt se till att beslut är korrekt genomförda. Är väl inget problem med att föreslå sig själv, det kallas "att visa intresse" och är ofta välkommet.
Jag är numera suppleant, borde jag inte kunna få titta på bokföringen?
fredrik1234 skrev:För att en brf, samfällighet, vägförening mm ska fungera måste det finnas en styrelse, vilket i sin tur kräver att folk ska ställa upp med sin tid. Även i små föreningar är det ofta ett otacksamt jobb med folk som har synpunkter, ställer krav, gnäller och beter sig som om det vore en heltidsavlönad serviceorganisation man har att göra med. Så är det bara, hur dumt det än kan låta. Folk menar inget illa med det.