9 205 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Samfällighet - beslut mot stadgar
Hur ska medlemmar agera för att komma åt fusk och oegentligheter?oceanis skrev:Nja samfälligheten är väl ungefär som en brf så det som normalt finns tillgängligt är årsredovisning och revisionsberättelse. Om revisorn har gjort sitt arbete så har denne ju granskat så att all bokföring ska vara rätt.
Sen kan väl en styrelse välja att visa mer om dom vill men varje enskild medlem har nog inte med automatik tillgång till,allt material.
Så brukar det vara åtminstone.
(Om både styrelse och revisor gaddar ihop sig och sluter tätt. )
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
En del otydligheter här.
OM stadgarna föreskriver att en viss grupp medlemmar "fribyggare" (=??) skall vara representerade i styrelsen, och så inte är fallet, då finns där en konkret sak att ta upp.
Att revisorn inte skrivit en revisionsberättelse är mycket anmärkningsvärt. Men du skriver också att revisorn skrivit på utan att begripa. Vad har han skrivit på? För mig så låter det som en revisionsberättelse.
Ang. fullmakter vid röstning, jag har aldrig hört talas om att samtliga delägare skulle behöva närvara för att fastigheten skall få rösta. Men hittar du något skrivet om det i lagen eller stadgarna så kan du ha rätt.
Såvida det inte står något specifikt i stadgarna för er samfällighet så har du ingen formell rätt att granska detaljer i bokföringen, det skall göras av revisorn. På samma sätt har du ingen fomrell rätt att läsa protokoll från styrelsemöten, styrelen "publicerar" de beslut de anser behöver delges.
OM stadgarna föreskriver att en viss grupp medlemmar "fribyggare" (=??) skall vara representerade i styrelsen, och så inte är fallet, då finns där en konkret sak att ta upp.
Att revisorn inte skrivit en revisionsberättelse är mycket anmärkningsvärt. Men du skriver också att revisorn skrivit på utan att begripa. Vad har han skrivit på? För mig så låter det som en revisionsberättelse.
Ang. fullmakter vid röstning, jag har aldrig hört talas om att samtliga delägare skulle behöva närvara för att fastigheten skall få rösta. Men hittar du något skrivet om det i lagen eller stadgarna så kan du ha rätt.
Såvida det inte står något specifikt i stadgarna för er samfällighet så har du ingen formell rätt att granska detaljer i bokföringen, det skall göras av revisorn. På samma sätt har du ingen fomrell rätt att läsa protokoll från styrelsemöten, styrelen "publicerar" de beslut de anser behöver delges.
Jo det kanske du har, jag vet faktiskt inte. Poängen med mitt inlägg var att om du har synpunkter på hur bokföringen sköts så bör du vara beredd på att erbjuda dig att ta över arbetet själv och göra det bättre.enginolo skrev:
Men så att jag förstår materialiteten i detta - du skriver att de 15 tusen kronorna är 25% av totala avgifterna för samfälligheten, vilket då skulle innebära att totala avgifter är 60 tusen kronor på ett år. Vidare säger du att det är 20 villor, vilket väl då lite förenkat innebär att varje villahushåll betalar 3 000 kr per år, dvs 250 kr per månad. Är det dessa pengar du vill kontrollera att de används väl?
Jag kan tycka att det är lite att ta i att börja begära ut bokföring för granskning mm (det är trots allt dina grannar det handlar om) för dessa belopp.
Jag börjar tro att detta handlar om någonting annat, något mer personligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Är majoriteten av medlemmarna nöjda med nuvarande styrelse och hur de sköter föreningen så är det bara att enligt demokratins regler att acceptera.
Detta med röstlängd och fullmakter måste tas upp direkt på stämman när man skall godkänna röstlängd. Samma med revisorsberättelse. Du har även frågan om ansvarsfrihet. Röstar stämman jag på allt så är det så och inget man kan gråta över efteråt.
Tycker TS skall fundera på om det är bättre att svälja detta och bli betraktad som en god granne eller försöka få igenom mm-rättvisa och få ryktet av att vara en besvärlig jäkel. Är det en lite samfällighet så skulle jag strunta i det hela.
Detta med röstlängd och fullmakter måste tas upp direkt på stämman när man skall godkänna röstlängd. Samma med revisorsberättelse. Du har även frågan om ansvarsfrihet. Röstar stämman jag på allt så är det så och inget man kan gråta över efteråt.
Tycker TS skall fundera på om det är bättre att svälja detta och bli betraktad som en god granne eller försöka få igenom mm-rättvisa och få ryktet av att vara en besvärlig jäkel. Är det en lite samfällighet så skulle jag strunta i det hela.
Tycker ofta att man hör detta ang brf-stämmor med mera att "det gick så fort på stämman, och jag hängde inte med". Ofta är det för att man inte har läst på det utskickade materialet innan ordentligt etc.
En stämma ska gå fort, varför sitta där och tramsa hela kvällen. Det är upp till varje medlem att läsa innan och vara förberedd. Har man synpunkter eller större frågor så här det till god ton att meddela styrelsen det innan så att man kan få en förbered och effektiv diskusison. Har man inte gjort något av det där får man lite skylla sig själv.
Allt detta gäller givetvis under förutsättningen att stämman är kallad på rätt sätt, att material skickats ut innan enl kraven etc. Om inte är det det man ska opponera sig mot på stämman.
En stämma ska gå fort, varför sitta där och tramsa hela kvällen. Det är upp till varje medlem att läsa innan och vara förberedd. Har man synpunkter eller större frågor så här det till god ton att meddela styrelsen det innan så att man kan få en förbered och effektiv diskusison. Har man inte gjort något av det där får man lite skylla sig själv.
Allt detta gäller givetvis under förutsättningen att stämman är kallad på rätt sätt, att material skickats ut innan enl kraven etc. Om inte är det det man ska opponera sig mot på stämman.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Polisanmälan då för förskingring.
Lycka till med ditt nya boende!
Lycka till med ditt nya boende!
Kanske det, men jag har haft tillfälle att reflektera nu i efterhand och jag inser att formkraven var inte uppfyllda. Allt gick snabbt och jag var inte förberedd ty inget material hade skickats ut. De som satt och röstade hade inte heller befogenhet att rösta ty de saknade fullmakter.
fredrik1234 skrev:Tycker ofta att man hör detta ang brf-stämmor med mera att "det gick så fort på stämman, och jag hängde inte med". Ofta är det för att man inte har läst på det utskickade materialet innan ordentligt etc.
Redigerat:
Du kan ju göra följande: gå runt i området och påtala detta för dina grannar. Uppmana dem att rikta krav mot styrelsen att stämman ska tas om för att den inte genomförts korrekt, att du har förhågor om att ekonomin inte sköts på rätt sätt med mera. Om styrelsen inte lyssnar bör man kalla till extrastämma (då får du se till att ha med dig tillräckligt många medlemmar på ett sådant krav). På den stämman bör man sedan fatta besluten i rätt ordning enligt gällande regler, dvs man får säkerställa att alla hushållen har ställt ut rätt fullmakter, att det finns minst en "fribyggare" som all står bakom som ny styrelsemedlem etc.enginolo skrev:
Därefter tycker jag också att det är rimligt att begära en helt ny styrelse, eftersom den nuvarande uppenbarligen inte har kunnat sköta sitt arbete tillräckligt bra.
Tjaa 250kr per månad är ju 300 000kr mer när jag säljer min villa
fredrik1234 skrev:Jo det kanske du har, jag vet faktiskt inte. Poängen med mitt inlägg var att om du har synpunkter på hur bokföringen sköts så bör du vara beredd på att erbjuda dig att ta över arbetet själv och göra det bättre.
Men så att jag förstår materialiteten i detta - du skriver att de 15 tusen kronorna är 25% av totala avgifterna för samfälligheten, vilket då skulle innebära att totala avgifter är 60 tusen kronor på ett år. Vidare säger du att det är 20 villor, vilket väl då lite förenkat innebär att varje villahushåll betalar 3 000 kr per år, dvs 250 kr per månad. Är det dessa pengar du vill kontrollera att de används väl?
Jag kan tycka att det är lite att ta i att börja begära ut bokföring för granskning mm (det är trots allt dina grannar det handlar om) för dessa belopp.
Jag börjar tro att detta handlar om någonting annat, något mer personligt.
Som sagt, det är tämligen meningslöst att gå runt och störa sig på formalia bara för sakens skull. Om det är något särskilt beslut som du vänder dig emot kan du ifrågasätta detta. Dvs skillnaden mellan;enginolo skrev:
"Jag anser att formalian inte är uppfyllt - gör om gör rätt" och;
"Jag håller inte med om beslut X och anser att beslutet är fattat obehörigt"
Men som sagt - lycka till med grannsämjan!