104 635 läst ·
199 svar
105k läst
199 svar
Sambo köpa in sig i mitt hus
Hej.
Mitt råd är att snacka igenom ordentligt vad du vill och vad ni vill tillsammans. Förstår att det känns som ett känsligt ämne men om man inte är överens när förhållandet är bra, hur ska man kunna komma överens om förhållandet spricker.
När ni vet vad ni vill kan ni kolla in avtal24.se. Jag fick tips om dem av en kompis nu när jag ska hjälpa grabben i samma sits och tycker deras upplägg verkar vettigt.
Med vänlig hälsning
Berra
Mitt råd är att snacka igenom ordentligt vad du vill och vad ni vill tillsammans. Förstår att det känns som ett känsligt ämne men om man inte är överens när förhållandet är bra, hur ska man kunna komma överens om förhållandet spricker.
När ni vet vad ni vill kan ni kolla in avtal24.se. Jag fick tips om dem av en kompis nu när jag ska hjälpa grabben i samma sits och tycker deras upplägg verkar vettigt.
Med vänlig hälsning
Berra
Läg fram de fakta du har, egentligen endast värdet av huset och vilken skuld du har är av intresse. Fråga henne sen hur ser hennes förslag till köp ut. Har ni bott länge tillsammans i huset bör ni backa värderingen till det datum hon flyttade in. Är hennes förslag vettigt, så är det bara att genomföra det.midii skrev:Har en känslig fråga som kommit upp med min sambo.
Letade lite i andra trådar om ungefär samma ämne men fick inte några konkreta svar.
Jag äger idag och sen 4 år tillbaka huset till 100%
Min sambo och mamma till vårat barn vill nu stå som gemensam ägare på huset.
Min fråga i detta är hur man löser detta på så rättvist sätt som möjligt.
Jag köpte huset för 720 000:-
Har sedan dess pumpat in pengar ur egen ficka till renoveringar,
Även tagit lite lån på husvärdet eftersom jag har ökat värdet på huset efter värdering.
Man ska inte tala om all arbetstid jag har lagt på huset. jag är snickare så har gjort i princip allt själv.
Idag har jag lån på ca 1 000 000:-
Huset är värt 1 300 000:-
Nu kommer den kluriga frågan.
Hur ska man dela upp lånen på huset så att jag inte känner att mitt slit jag har lagt ner med åren och pengar som har lett till värdeökningen på huset inte går till henne utan till mig eftersom att det är jag som har tjänat in ökningen?
Nu låter jag som en girig person.
Men man måste ju se det ifrån den mörka sidan tyvärr.
Om vi av okänd anledning skulle separera vilket jag inte vill,
Då står ju hon som ägare av hälften av husvärdet.
Hon: 650 000:-
Jag: 650 000:-
Då måste jag ju lösa ut henne ur huset,
eller eventuellt hon lösa ut mig?
då ska jag alltså betala 650 000:- till henne,
Om detta nu skulle hända kan alla matten lika bra som mig.
Jag har betalat 1 300 000:-
Min värdeökning jag hade fixat innan hon gick in som delägare i huset har gått upp i rök?
Snälla hjälp mig, är jag helt ute och cyklar?
Men det absolut bästa är att ni skaffar vigelringar och gifter er, men med din detaljerade förklaring så kan man ana att ert förhållande inte är helt hundra. År det inte det, bör ni först gå till botten och reda ut det. Antingen blir ni hundra eller så gör ni en "affärsmässig" uppgörelse som du verkar ha underlag till.
Redigerat:
Jag skulle ställa mig 3 frågor. Och utifrån dessa besluta.
1.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 1 år?
2.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 10 år?
3.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 20 år?
1.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 1 år?
2.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 10 år?
3.Vill jag hon äger halva huset nu om jag vet att hon lämnar mig om 20 år?
Redigerat av moderator:
Jag blir inte riktigt klok på vad "delad ekonomi" innebär.
Är det att man "delar allt tillsammans"? (min lön är vår, din lön är vår, du köper kläder för våra pengar etc)
Eller är det att man "delar upp"? (du behåller din lön, jag behåller min lön, du betalar halva hyran, jag betalar andra halvan, du går på krogen för dina egna pengar etc)
Är det att man "delar allt tillsammans"? (min lön är vår, din lön är vår, du köper kläder för våra pengar etc)
Eller är det att man "delar upp"? (du behåller din lön, jag behåller min lön, du betalar halva hyran, jag betalar andra halvan, du går på krogen för dina egna pengar etc)
Redigerat:
Finns väl lite olika varianter, men den vanligaste är nog att frun anser att mannens pengar är hennes pengar och hennes pengar är hennes pengarSir Duke skrev:Jag blir inte riktigt klok på vad "delad ekonomi" innebär.
Är det att man "delar allt tillsammans"? (min lön är vår, din lön är vår, du köper kläder för våra pengar etc)
Eller är det att man "delar upp"? (du behåller din lön, jag behåller min lön, du betalar halva hyran, jag betalar andra halvan, du går på krogen för dina egna pengar etc)
När jag blev sambo för 6 år sedan så kom diskussionen upp om ekonomin. Gemensam föreslog kvinnan i huset. Visst sa jag. Men då delar vi även på utgifterna. Eftersom jag pendlar 15 mil om dagen, har lån sedan tidigare mm så var inte detta en intressant lösning. Därför har vi separata ekonomier men ett gemensamt hus & mat konto. Funkar kanonbra. Kvinnan ägde bostaden innan vi träffades. Och det kommer hon att göra vid en separation också. Däremot så lägger vi lika mycket var på inköpen av material vid renovering. Arbetstiden ser jag som så att den räknar jag inte in. Sambon gör andra saker i hushållet. Värdet på huset då? Jag har ku bott och levt i huset. Skulle vi separera så är det som det är. Jag lämnar bostaden då. Däremot så delar vi på bohaget då som är köpt gemensamt. Hur man än gör så finns det ingen millimeterrättvisa. Utan man får ge och ta på ungefär lika villkor.
Atom skrev
Han måste vara senil
(ironi).
Att folk inte lär sig ...
- Vad är det man ska lära sig? Att det inte går att ha en partner livet ut?
Ja eller att det är mycket pengar som ska ut om man gifter/skiljer sig ofta - OM man inte gjort upp vad som ska hända med det man byggt upp innan man gifte sig. De flesta kvinnor jobbar ju nuförtiden, för mig är det inte självklart att nån bara ska flytta in och bli försörjd och vips få halva huset om den flyttar ut en månad senare.
Han kanske tycker att kärlek får kosta och man måste våga vara naiv och nykär och tro på den eviga kärleken...men han måste ju jobba ihop de där miljonerna också. Det skulle i alla fall påverka min vardag en del. Dökär eller ej.
Han måste vara senil

(ironi).
Att folk inte lär sig ...
- Vad är det man ska lära sig? Att det inte går att ha en partner livet ut?
Ja eller att det är mycket pengar som ska ut om man gifter/skiljer sig ofta - OM man inte gjort upp vad som ska hända med det man byggt upp innan man gifte sig. De flesta kvinnor jobbar ju nuförtiden, för mig är det inte självklart att nån bara ska flytta in och bli försörjd och vips få halva huset om den flyttar ut en månad senare.
Han kanske tycker att kärlek får kosta och man måste våga vara naiv och nykär och tro på den eviga kärleken...men han måste ju jobba ihop de där miljonerna också. Det skulle i alla fall påverka min vardag en del. Dökär eller ej.
Redigerat:
Separat och gemensam är bättre ord. Som både är synonyma med dela. ..Sir Duke skrev:Jag blir inte riktigt klok på vad "delad ekonomi" innebär.
Är det att man "delar allt tillsammans"? (min lön är vår, din lön är vår, du köper kläder för våra pengar etc)
Eller är det att man "delar upp"? (du behåller din lön, jag behåller min lön, du betalar halva hyran, jag betalar andra halvan, du går på krogen för dina egna pengar etc)
Jag skrev det inom citattecken. Syftade mycket på barn som ärver och kan tvångssälja huset på sin 18 årsdag för att dra till Thailand och luffa runt eller för att finansiera sina drogproblem men även lånegarantier och sånt som i många fall endast kickar in om man gift sig. Jag tänkte mest på dödsfall, var lite oklart och OT men det är många som tror att man har mer rättigheter enligt sambolagen än man har, ett exempel är han den kände författarens och hans sambo. Men man gör som man vill.andersmc skrev:Alltså, det här med skydd... Skydd för vem, ifrån vad?
Man ska inte tro att äktenskapet på något magiskt sätt gör allt bra och rättvist. Det är ETT avtal man ingår, och det ser likadant ut för alla, oavsett önskan och förutsättningar. Om man tycker att det avtalet som äktenskapet innebär är precis det man är ute efter, ja då är det givetvis enklast att gifta sig. Men om det inte stämmer exakt med vad man vill ha, då är det givetvis inte lika självklart.
Hon kan ju inte bara begära att få bli hälftenägare utan motprestation. Hon ska betala dig halva marknadsvärdet. Hon ska ge dig pengar. Alternativt modellen med ett skuldebrev. Boka en tid hos din bank. Detta är tyvärr typiskt för en del kvinnor att de tror att de ska få saker gratis genom sina män. Jag är för jämställdhet, men hon kan inte förvänta sig att få en halv förmögenhet bara genom ett penndrag, även om ni har barn tillsammans. Detta är ett test på hur ni ser på er relation. Är ni två jämbördiga parter, okej, då får hon skaffa fram pengar (låna) för at köpa in sig i huset.
Det är ju inga stora summor vi pratar om, när huset är värt 1,3 miljoner och har lån på1 miljon. Att värdera "eget arbete" till en himla massa pengar är inte juste eftersom den manliga husägaren då alltid räknar bort de "mjuka" bitarna som att föda och amma barn, laga mat och handla, fixa barnens kläder och fritidsaktiviteter mm. Dessa bitar måste också läggas in i värderingen av "eget arbete" även om de inte höjer husets värde.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Alldeles riktigt, och det är nog här många män går vilse i sina funderingar.Anna_H skrev:...Att värdera "eget arbete" till en himla massa pengar är inte juste eftersom den manliga husägaren då alltid räknar bort de "mjuka" bitarna som att föda och amma barn, laga mat och handla, fixa barnens kläder och fritidsaktiviteter mm. Dessa bitar måste också läggas in i värderingen av "eget arbete" även om de inte höjer husets värde.
Har båda varit sysselsatta med sådant som tillför värde till det gemensamma, så är det riktigast att dela lika.
Att slå i spik är inte värt mer än att hämta på dagis och så vidare.
Men det är klart att om den ena partnern bara legat i soffan och tittat på fotboll och druckit öl/läst damtidningar och käkat praliner kan det kännas orättvist för honom som spikade eller henne som lagade vällingen.
Men sådana fall är nog inte så vanliga.
Jag vet att när jag (och ibland flera) bytte tak på huset, eller lade stenläggningen på 130 kvadrat så hade det inte gått att göra utan en fru som lagade all mat och tog hand om vår då ettårige son.
Säg mig, skall det räknas som att hon hjälpt till med huset?
Säg mig, skall det räknas som att hon hjälpt till med huset?
Kärleken kan vara blind ibland
En vän till mig sen länge köpte ett litet hus som han verkligen hade drömt om att få ha. Ganska så dyrt och en himla renoveringsbehov. Han hade inte värdens bästa ekonomi men han ville fixa till detta underbara lilla drömställe med sin stora trädgård som skulle kunna bli hur snyggt som helst. Han kämpade och arbetade hela tiden och lade in varenda peng på huset i över 3 års tid. Sen träffade han en tjej, flyttade ihop med henne och allt verkade hur bra som helst. Hon ville också känna att huset var hennes och inte att hon var inneboende. Och detta blev hon. 50/ 50 han skrev över halva huset på henne. Sen gick det något år och han fortsatte att kämpa med huset fast att hon inte hade något intresse av hus, renoveringar eller trädgård utan hon ville vara ute å resa till varmare länder tillsammans med sina vänner. Och rätt som det var så ville hon flytta för hon träffat en ny kille och ville flytta från huset. Han hade inte råd att köpa ut henne så huset blev såld och idag borhan i en hyresrätt. Hon däremot bor i ett nytt stort hus med den nya killen då hon fick med en bra slant för huset som hon hade ägt tillsammans med min vän.
En vän till mig sen länge köpte ett litet hus som han verkligen hade drömt om att få ha. Ganska så dyrt och en himla renoveringsbehov. Han hade inte värdens bästa ekonomi men han ville fixa till detta underbara lilla drömställe med sin stora trädgård som skulle kunna bli hur snyggt som helst. Han kämpade och arbetade hela tiden och lade in varenda peng på huset i över 3 års tid. Sen träffade han en tjej, flyttade ihop med henne och allt verkade hur bra som helst. Hon ville också känna att huset var hennes och inte att hon var inneboende. Och detta blev hon. 50/ 50 han skrev över halva huset på henne. Sen gick det något år och han fortsatte att kämpa med huset fast att hon inte hade något intresse av hus, renoveringar eller trädgård utan hon ville vara ute å resa till varmare länder tillsammans med sina vänner. Och rätt som det var så ville hon flytta för hon träffat en ny kille och ville flytta från huset. Han hade inte råd att köpa ut henne så huset blev såld och idag borhan i en hyresrätt. Hon däremot bor i ett nytt stort hus med den nya killen då hon fick med en bra slant för huset som hon hade ägt tillsammans med min vän.
Redigerat:
