104 636 läst ·
199 svar
105k läst
199 svar
Sambo köpa in sig i mitt hus
Lika barn leka bäst.
Jag och min fru hade NOLL då vi startade vårat liv tillsammans. Allt vi har idag har vi 50/50. Fast jag hade har 5ggr högre lön än hon. Men hon har förtjänat det. Liksom jag. Efter nästan 40 år tillsammans litar jag tilm 100% på min fru.
Mina söner som fått jättemycket av oss, råkar ut för GOLD DIGGERS hela tiden. Tjejer älskar grabbarna under första 2-3 åren. Sen. då det visar sig att grabbarna är inga rika prinsar, backar de. Men barn har de "producerat" i tron att / pengar!
Min dotter däremot, hittade en "likvärdig" kille. Med välbärgade föräldrar och där fungerar allt som det ska. Tom vi, föräldrar umgås med varandra.
Kärleken är blind. Hahaha
Jag och min fru hade NOLL då vi startade vårat liv tillsammans. Allt vi har idag har vi 50/50. Fast jag hade har 5ggr högre lön än hon. Men hon har förtjänat det. Liksom jag. Efter nästan 40 år tillsammans litar jag tilm 100% på min fru.
Mina söner som fått jättemycket av oss, råkar ut för GOLD DIGGERS hela tiden. Tjejer älskar grabbarna under första 2-3 åren. Sen. då det visar sig att grabbarna är inga rika prinsar, backar de. Men barn har de "producerat" i tron att / pengar!
Min dotter däremot, hittade en "likvärdig" kille. Med välbärgade föräldrar och där fungerar allt som det ska. Tom vi, föräldrar umgås med varandra.
Kärleken är blind. Hahaha
Redigerat:
vid en ev separation finns sambolagen som gäller i ert fall
Sambolagen (2003:376) är en lag som reglerar vissa ägandeförhållanden mellan sambor i Sverige[SUP][1][/SUP]. Den används oftast när samboförhållandet upphör, till exempel när en flyttar eller dör.
Sambolagen gäller bara för dem som inte är gifta eller registrerade partner.
Man kan avtala om att viss egendom inte skall ingå i en bodelning, men då krävs det ett skriftligt avtal. Avtalet behöver inte registreras eller bevittnas.
Sambolagen gäller enbart för sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler och annat). Lagen gäller inte för till exempel bankkonton, aktier, bilar eller båtar. Det gäller heller inte för sommarstugan. Den sambo som ägde detta innan sammanflyttningen ska behålla det efter separationen.
I bodelningen ingår det som samborna förvärvat för gemensam användning. Det spelar ingen som helst roll vem som har betalat mest. Enligt bodelningsreglerna så ingår inte det som den ena parten ägde innan den andre flyttat in. Det gäller även om man delat på kostnaderna.
"Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har, om det är skäligt, rätt att få egendomen. Om den andra sambon inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, skall den sambo som övertar bostaden eller bohaget betala motsvarande belopp i pengar till den andra sambon." .[SUP][2]
så oavsett hur du gör så kommer du få lämna ifrån dig delar av ditt liv till din partner men eftersom ni lever och bor ihop har barn ihop och så vidare så har ni ett gemensamt liv vilket innebär att ni vid en ev separation måste dela med er till varandra
det är även komplicerat att räkna ut vad som är värdeförändring och marknadshöjning.. och vad ditt arbete/tid du lagt ner på huset anbelangar så kommer du som husägare ALDRIG
få tillbaka de pengarna men förhoppningsvis har både du din sambo och dina barn glädjen av att bo och växa upp i ett vackert hus med fantastiska förutsättningar för dina barn att utvecklas till enastående individer.
[/SUP]
Sambolagen (2003:376) är en lag som reglerar vissa ägandeförhållanden mellan sambor i Sverige[SUP][1][/SUP]. Den används oftast när samboförhållandet upphör, till exempel när en flyttar eller dör.
Sambolagen gäller bara för dem som inte är gifta eller registrerade partner.
Man kan avtala om att viss egendom inte skall ingå i en bodelning, men då krävs det ett skriftligt avtal. Avtalet behöver inte registreras eller bevittnas.
Sambolagen gäller enbart för sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler och annat). Lagen gäller inte för till exempel bankkonton, aktier, bilar eller båtar. Det gäller heller inte för sommarstugan. Den sambo som ägde detta innan sammanflyttningen ska behålla det efter separationen.
I bodelningen ingår det som samborna förvärvat för gemensam användning. Det spelar ingen som helst roll vem som har betalat mest. Enligt bodelningsreglerna så ingår inte det som den ena parten ägde innan den andre flyttat in. Det gäller även om man delat på kostnaderna.
"Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har, om det är skäligt, rätt att få egendomen. Om den andra sambon inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, skall den sambo som övertar bostaden eller bohaget betala motsvarande belopp i pengar till den andra sambon." .[SUP][2]
så oavsett hur du gör så kommer du få lämna ifrån dig delar av ditt liv till din partner men eftersom ni lever och bor ihop har barn ihop och så vidare så har ni ett gemensamt liv vilket innebär att ni vid en ev separation måste dela med er till varandra
det är även komplicerat att räkna ut vad som är värdeförändring och marknadshöjning.. och vad ditt arbete/tid du lagt ner på huset anbelangar så kommer du som husägare ALDRIG
[/SUP]
Risken att du får dela med dig av era ägodelar om ni separerar är väl ganska stor pga sambolagen.
Har någon av er köpt något under er tid tillsammans så ska det delas, oavsett vem som betalat det.
Men ni bör båda stå på lånen så att ni även delar denna post om ni skulle gå olika väg.
Personligen skulle jag låta henne köpa hälften av lånet, dvs 500k, om ni har barn.
Har ni inte barn skulle jag upprätta ett samboavtal tills den dag ni skaffar barn.
Har någon av er köpt något under er tid tillsammans så ska det delas, oavsett vem som betalat det.
Men ni bör båda stå på lånen så att ni även delar denna post om ni skulle gå olika väg.
Personligen skulle jag låta henne köpa hälften av lånet, dvs 500k, om ni har barn.
Har ni inte barn skulle jag upprätta ett samboavtal tills den dag ni skaffar barn.
Stod i GP för några år sen att det krävdes över 10 avtal (kommer inte ihåg exakta summan) för att få samma "skydd" om man var sambor som om man var gift. Detta var inklusive allt, stort som smått. Jag kan tycka det är bra att ha i bakhuvudet även om jag själv inte gift mig ännu...
Jag vet inte om jag har ny input, men måste ändå säga att man måste titta på hela ekonomin och inte bara det som är värt pengar i efterhand. I början av tråden talas det mycket om att det är bra nu men att man kan få en knäpp vid en separation, detta gäller ju TS med. Det behöver inte bli sambon som blir ha-galen, lika gärna kan TS sitta där och tänka "den där j*a idioten ska f*n inte ha ett öre. Kanske är det detta sambon vill försäkra sig mot.
Har ett trist exempel i bekantskapskretsen, där hon flyttade in i hans hus, sen var det var hon som ville bryta och han blev sån. Idag har han alla materiella saker som är värda något i pengar, huset och bilen mm medan hon har den uppätna maten, de urvuxna barnkläderna och en hyrestvåa där hon sover i vardagsrummet och barnen delar rum. Hon ångrar att hon inte satte ett ultimatum, antingen säljer du huset och vi köper ihop, eller så ska jag ha del av vinsten. Tittar man på prisutvecklingen av villor under tiden de var ihop hade hon gott och väl haft en insats till en bostadsrätt om de köpt ihop. Så tänker jag, det är svårt att värdera in i framtiden såklart men jag hade nog försökt måtta på nåt sätt. Dvs vid en separation ska båda ha möjlighet att bo bra med barnen, barnen kommer ju troligtvis bara bo halva tiden i villan, kanske vill man redan nu försäkra sig åt att man inte ska få en knäpp och låta det gå ut över dem utan att de ska bo bra även hos den andre. Jag skulle nog ha målet att man kana gå ur förhållandet med en insats till en lägenhet om en rimlig tid.
Jag vet inte om jag har ny input, men måste ändå säga att man måste titta på hela ekonomin och inte bara det som är värt pengar i efterhand. I början av tråden talas det mycket om att det är bra nu men att man kan få en knäpp vid en separation, detta gäller ju TS med. Det behöver inte bli sambon som blir ha-galen, lika gärna kan TS sitta där och tänka "den där j*a idioten ska f*n inte ha ett öre. Kanske är det detta sambon vill försäkra sig mot.
Har ett trist exempel i bekantskapskretsen, där hon flyttade in i hans hus, sen var det var hon som ville bryta och han blev sån. Idag har han alla materiella saker som är värda något i pengar, huset och bilen mm medan hon har den uppätna maten, de urvuxna barnkläderna och en hyrestvåa där hon sover i vardagsrummet och barnen delar rum. Hon ångrar att hon inte satte ett ultimatum, antingen säljer du huset och vi köper ihop, eller så ska jag ha del av vinsten. Tittar man på prisutvecklingen av villor under tiden de var ihop hade hon gott och väl haft en insats till en bostadsrätt om de köpt ihop. Så tänker jag, det är svårt att värdera in i framtiden såklart men jag hade nog försökt måtta på nåt sätt. Dvs vid en separation ska båda ha möjlighet att bo bra med barnen, barnen kommer ju troligtvis bara bo halva tiden i villan, kanske vill man redan nu försäkra sig åt att man inte ska få en knäpp och låta det gå ut över dem utan att de ska bo bra även hos den andre. Jag skulle nog ha målet att man kana gå ur förhållandet med en insats till en lägenhet om en rimlig tid.
Jag undrar hur blir den "andra" delägare i en hyreslägenhet?
Och om det hela är så viktigt, varför har vara kära princessors makar inte andel i deras boende?
Äger varan kära drottning halva slottet?
Vi är motsvarande fattigare. Men principen bör vara samma.
Kungens slott är kanske värt 300m. Våra villor 3m. 150000 för oss. För dem x100.
Har jag fel?
Och om det hela är så viktigt, varför har vara kära princessors makar inte andel i deras boende?
Äger varan kära drottning halva slottet?
Vi är motsvarande fattigare. Men principen bör vara samma.
Kungens slott är kanske värt 300m. Våra villor 3m. 150000 för oss. För dem x100.
Har jag fel?
Alltså, det här med skydd... Skydd för vem, ifrån vad?Lane skrev:
Man ska inte tro att äktenskapet på något magiskt sätt gör allt bra och rättvist. Det är ETT avtal man ingår, och det ser likadant ut för alla, oavsett önskan och förutsättningar. Om man tycker att det avtalet som äktenskapet innebär är precis det man är ute efter, ja då är det givetvis enklast att gifta sig. Men om det inte stämmer exakt med vad man vill ha, då är det givetvis inte lika självklart.
En sak är väldigt viktig när det gäller boendet... om ena parten äger det så måste man vara överens om hur man ska göra. Och man måste vara säker på att den andra inte bara viker sig för att vara snäll/inte bråka.
Är man inte det är risken väldigt stor att man hamnar i situationen att den som inte äger känner sig utnyttjad.
Och här gissar jag inte.
Är man inte det är risken väldigt stor att man hamnar i situationen att den som inte äger känner sig utnyttjad.
Och här gissar jag inte.
Gift er och skriv ett äktenskapsförord. Förslagsvis då på vad huset var värt minus skulderna när ni flyttade ihop. Eller så anser du möjligen att 150 000 är en vettig ersättning för en graviditet och förlossning och skippar äktenskapsförordet. Om ni fortsätter vara "bara" sambor kommer en av er att få ekonomiska trassel om den andra dör i förtid och BARNET ärver, med förmyndare från kommunen och allt vad det blir. Går ej att åtgärda med testamente.
Der er et "Columbusäg"!
Hvis I har boet sammen længe, og har tænkt Jer at blive ved med det - så kan I gifte Jer! Når I bliver gift, - så opretter I - først et "Skilsmisse-særeje". Så hvis I bliver skilt igen, så tager den som har haft værdierne med til ægteskabet - sine værdier med ud igen af ægteskabet! Ellers fungerer ægteskabet som alle andre, hvor hver ejer halvdelen!
Hvis I har boet sammen længe, og har tænkt Jer at blive ved med det - så kan I gifte Jer! Når I bliver gift, - så opretter I - først et "Skilsmisse-særeje". Så hvis I bliver skilt igen, så tager den som har haft værdierne med til ægteskabet - sine værdier med ud igen af ægteskabet! Ellers fungerer ægteskabet som alle andre, hvor hver ejer halvdelen!
Du äger inte 100% av huset, du äger 300 000 av 1 300 000 dvs 23% av huset (resten "ägs" av banken).midii skrev:
Om du gifter dig med din sambo så kommer hon inte bara att dela huset med dig,
hon kommer att dela din lån med dig!
Det hade varit lite annorlunda om du verkligen hade ägt huset till 100%.
Om det känns jobbigt att dela huset, så kan du behålla huset som enskild egendom in i ett giftemål.
Detta borde böra att hon får huset om du dör, men hon får det inte om ni skiljer er.
Dvs hon är med i huset så länge ni är gifta... (men då lär hon inte vilja dela lånen med dig heller...)
Jag tycker att det blir svårt med delad ekonomi. Den som tjänar mest reser kanske en del, eller jobbar mer helt enkelt.
Vad är värdet av de timmar som partnern får lägga på mark service när andra halvan skall tjäna sin feta lön?
Utan dom timmarna har ju lönen inte uppstått....
Vad är värdet av de timmar som partnern får lägga på mark service när andra halvan skall tjäna sin feta lön?
Utan dom timmarna har ju lönen inte uppstått....