58 737 läst ·
507 svar
59k läst
507 svar
Saltad faktura? Ja eller Nej? Snälla hjälp.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tittade igen, vägbeskrivningsfunktionen visade på att det tar 38min att ta sig till mig... Inte riktigt rätt, 76min vs 120min.
Jag har mejlat 5st andra golvläggare i som verkar Uppsala(min ort samt hantverkarens jobbort) gällande samma jobb utfört vad deras anbud kan komma att vara. Svaren kommer väl inrullande imorgon. Jag ansåg nog bara att 420kr/h är inkluderat merkostnader för olika jobb. Inte högre ju längre bort, men i genomsnitt. Ibland är jobbplatsen nära, och ibland långt bort. Men att det går jämnt ut. Ungefär så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mejlat 5st andra golvläggare i som verkar Uppsala(min ort samt hantverkarens jobbort) gällande samma jobb utfört vad deras anbud kan komma att vara. Svaren kommer väl inrullande imorgon. Jag ansåg nog bara att 420kr/h är inkluderat merkostnader för olika jobb. Inte högre ju längre bort, men i genomsnitt. Ibland är jobbplatsen nära, och ibland långt bort. Men att det går jämnt ut. Ungefär så.
Som svar på frågan om fakturan är saltad: NEJ! Det är en helt rimlig ersättning. Du fick ett besök gratis vilket är praxis och riktigt generöst, men den andra gången ska han självklart ha betalt, han kan ju inte åka runt hos folk och "konsultera" och bara ta betalt för den tid han faktiskt är på plats.
Ett tips till nästa gång: fråga inte bara vad hans timpenning är, utan också vad hans minimidebitering är och vilka moment vad han kommer att ta betalt för. Bli en bra beställare, helt enkelt.
Ett tips till nästa gång: fråga inte bara vad hans timpenning är, utan också vad hans minimidebitering är och vilka moment vad han kommer att ta betalt för. Bli en bra beställare, helt enkelt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tar det 38 minuter att åka( optimalt) så tycker jag att en timme är helt ok.Listos89 skrev:Jag tittade igen, vägbeskrivningsfunktionen visade på att det tar 38min att ta sig till mig... Inte riktigt rätt, 76min vs 120min.
[bild]
Du har inget att hämta förutom momsen tyvärr.
Gå ner och sätt dig i en taxi och åk 9 mil så får du se vad det kostar. Den anställde chauffören ska ha sin timlön, arbetsgivaravgifter, försäkringar och bilkostnaden. Transporten är det ju ingen skillnad på för det är ju samma kostnader som ska betalas nämligen en anställd och en bil..
Innan du börjar hänga upp dig för mycket och bråka så försök att använda sunt förnuft. Om 420 kr skulle täcka ca 3 timmar för en anställd med bil skulle han ju inte han ha många kronor i månadslön.
420 kronor minus en bilkostnad på minst 30 kronor/mil (bil, drivmedel, service, försäkring etc) ger då att det finns 150 kronor över för tre timmars jobb.
Dra av löneskatt och arbetsgivaravgifter på detta så har du ungefär 80 kronor till lön för tre timmars arbete. Dvs 26-27 kronor i handen per timme. Vilket ger en nettolön på 4000 per månad.
Arbetar du för detta ?????????????????? Vem betalar då din hyra, mjölk och annat du behöver.
Innan du börjar hänga upp dig för mycket och bråka så försök att använda sunt förnuft. Om 420 kr skulle täcka ca 3 timmar för en anställd med bil skulle han ju inte han ha många kronor i månadslön.
420 kronor minus en bilkostnad på minst 30 kronor/mil (bil, drivmedel, service, försäkring etc) ger då att det finns 150 kronor över för tre timmars jobb.
Dra av löneskatt och arbetsgivaravgifter på detta så har du ungefär 80 kronor till lön för tre timmars arbete. Dvs 26-27 kronor i handen per timme. Vilket ger en nettolön på 4000 per månad.
Arbetar du för detta ?????????????????? Vem betalar då din hyra, mjölk och annat du behöver.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
What he saidoceanis skrev:Gå ner och sätt dig i en taxi och åk 9 mil så får du se vad det kostar. Den anställde chauffören ska ha sin timlön, arbetsgivaravgifter, försäkringar och bilkostnaden. Transporten är det ju ingen skillnad på för det är ju samma kostnader som ska betalas nämligen en anställd och en bil..
Innan du börjar hänga upp dig för mycket och bråka så försök att använda sunt förnuft. Om 420 kr enbart skulle täcka ca 3 timmar för en anställd med bil skulle ju inte han ha många kronor i månadslön.
Jag känner nu att jag har fått lära mig en massa. Önskar bara att man varit smart nog att göra det INNAN bara. Jag kommer att invänta svaren från de andra golvläggarfirmor jag kontaktade. Då jag vill ha reda på vad praxis gällande resor är.
Jag läser att vissa kör med milersättning istället. Då vi inte har överenskommit om något kring betalda resor så gäller detta:
Om rådande prxis är milersättning så kommer jag iaf billigare undan, men med en läxa till nästa gång iaf.
Jag läser att vissa kör med milersättning istället. Då vi inte har överenskommit om något kring betalda resor så gäller detta:
Logga in
Skapa konto
Om rådande prxis är milersättning så kommer jag iaf billigare undan, men med en läxa till nästa gång iaf.
Han har lagt 3h av sin arbetstid samt kört 8.8 mil i egen bil.
Att då bara få 420 kr i ersättning känns väl lite taskigt? Vad blir kvar efter arbetsgivaravgift, pension, semester och skatt? 150-200kr och det räcker väl inte ens till bensinen ( jag förutsätter att han har en fet V8-pickup )
edit, sorry såg inte oceanis svar minuten innan
Att då bara få 420 kr i ersättning känns väl lite taskigt? Vad blir kvar efter arbetsgivaravgift, pension, semester och skatt? 150-200kr och det räcker väl inte ens till bensinen ( jag förutsätter att han har en fet V8-pickup )
edit, sorry såg inte oceanis svar minuten innan
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Detta är nog en av dom första trådarna där alla är överens om att hantverkaren gjort rätt. Kul med omväxling
Det låter rimligt det du säger när det gäller detta lilla besök. Men om det hade varit några timmar mer så hade det ju förbättrats avsevärt. Jag kan inte tänka mig att konsultation och en borrning på 10min vilket totalt snittade 1h jobb är vanligt. Mer att det är stora projekt som badrum/kök etc som tar stort antal timmar vilket gör hantverkaryrket bra betalt.
Bör medges att detta är min valda sanning som säkert också kan bli överbevisad alldeles strax.
Känner mest att jag bör ha blivit informerad om vad det skulle kosta att göra alltihop. Känns konstigt att det ska vara allmän kunskap bland befolkningen av icke kunniga/tummen mitt i handen människor att reseersättning tillkommer på timmen arbetad utan något prat om detta.
Bör medges att detta är min valda sanning som säkert också kan bli överbevisad alldeles strax.
Känner mest att jag bör ha blivit informerad om vad det skulle kosta att göra alltihop. Känns konstigt att det ska vara allmän kunskap bland befolkningen av icke kunniga/tummen mitt i handen människor att reseersättning tillkommer på timmen arbetad utan något prat om detta.
Jag vill nog iaf påpeka att han har fakturerat fel, som ett tidigare inlägg tog upp så har han sagt att han kostar 420kr/h. Detta innebär alltså med Moms om inget annat sägs. Han har fakturerat 420krx3h + moms(315kr) vilket då är felaktigt.hantverkare1 skrev:
Sedan så kör jag nog på vad rådande praxis är gällande resersättning är i Uppsala län. Milersättning eller ren timlön för att sitta i bil. Milersättning bör vara billigare? 20-50kr/milen?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Absolut ska han inkludera momsen i de 420 kr.Listos89 skrev:Jag vill nog iaf påpeka att han har fakturerat fel, som ett tidigare inlägg tog upp så har han sagt att han kostar 420kr/h. Detta innebär alltså med Moms om inget annat sägs. Han har fakturerat 420krx3h + moms(315kr) vilket då är felaktigt.
Sedan så kör jag nog på vad rådande praxis är gällande resersättning är i Uppsala län. Milersättning eller ren timlön för att sitta i bil. Milersättning bör vara billigare? 20-50kr/milen?
Du kan inte köra på något. Det är hantverkaren som bestämmer hur han debiterar, du kan inte bestämma att det ska var timdebitering eller milersättning.
Det är till och med vanligt att man debiterar timme OCH milersättning
Han jobbar väl inte bara mellan 09:00-10:00, han jobbar troligtvis 8 timmar /dag ex. 07:00-16:00. med 1timmes lunchListos89 skrev:Jag har frågat om ROT, men det vill han inte stå för, då han inte anser att arbetet som har gjort är godkänt för ROT-avdraget. Inget som tydligen tvingar honom till det. Jag har räknat via Eniro sträckan mellan våra adresser. 44,4km enkelväg, alltså 9mil tur och retur. Det tar ju inte ens 2h? Vadå, köra 45km/h? Inte ens med trafik verkar detta möjligt.
Han har inte sagt någonting gällande resor och sådana kostnader. Jag har frågat om timpengen det skulle kosta och jag förväntade mig att få betala 420kr för hans insats. Men inte 3ggr upp + 25% moms.
Han kom hem till mig kl 09:00 och var där till 10:00. 1h väl?
Ingen betalar ju mig när jag åker iväg till jobbet eller tillbaka hem. Känns ju fel att inte bli informerad om en sån här sak.
Du åker väl inte till jobbet på arbetstid?
Och när/om du åker i ditt jobb på arbetstid då vill nog du också ha lön. lika väl som din chef vill ha in pengar som täcker din lönekostnad + bil mm
En bra början är alltid att fråga om besöket är kostnadsfritt.
(ingen jobbar gratis idag)
Redigerat:
Som tidigare uppvisat, så har ingenting sagts gällande resersättning och sådana kostnader. Därför gäller detta tolkar jag det somhantverkare1 skrev:
.
Logga in
Skapa konto
Därefter följer branschpraxis, därför HOPPAS jag iaf att branschen i omnejden kring Uppsala kör med milersättning som majoritetsätt som reseersättning. Där efter bör jag kunna hävda att milersättning är branschpraxis och därför ska gälla. 18,50kr/mil har jag hittat som gemensamt för många firmor.
Så jag håller helt enkelt tummarna.