76 972 läst ·
385 svar
77k läst
385 svar
Sålt hus utan besiktning!
Tyvärr är jag inte överraskad, mäklare är ofta säljare ut i fingerspetsarna och de vet att de inte kommer att tjäna en krona på detta så de gör allt för att undvika att lägga tid på det. Hade han ringt till mäklarens kontor och sagt att orsaken var att han ville sälja huset så lovar jag att mäklaren hade ringt tillbaka omgående.Missy77 skrev:
Om ni skall svara så skriv så lite som möjligt.Missy77 skrev:Han har nu hämtat ut rekk brevet de va samma brev som hon skickat hem i brevlådan om sitt krav..han står nu frågande om han ska svara henne på brev och skriva..
Vi hänvisar dig till undersökningsplikten man har vid köp.
Det va erat ansvar att besikta huset innan köp.
Vi anser inte att detta skulle vara ett dolt fel.
Vi hade inga problem med det du påstår med både huset och plattan.
Därför kommer inte vi stå för nånting!
Kan han skriva så till henne..??
Enklast vore att enbart hänvisa till Jordabalken och inget mer.
Allt ni skriver kan komma att användas mot er, om det skulle bli en juridisk protest.
Håller med thomas33. Skriv så lite som möjligt.
Skriv bara något i stil med:
Vi har taget emot Ert brev.
För vidare information hänvisar vi till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalken.
Punkt.
Alla övriga ställningstagande bör bort - ni/de bör inte detta läge inte beröra överhuvudtaget vad ni anser och inte, inte heller skriva saker som "Det va erat ansvar" då det rent formellt bara är ensidigt tyckande tills ansvarsfrågan är bevisad. Även om det så är 99,9% sannolikhet att det är så som du/de anser är det ändå inte fastställt utan bara en åsikt.
Skriv bara något i stil med:
Vi har taget emot Ert brev.
För vidare information hänvisar vi till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalken.
Punkt.
Alla övriga ställningstagande bör bort - ni/de bör inte detta läge inte beröra överhuvudtaget vad ni anser och inte, inte heller skriva saker som "Det va erat ansvar" då det rent formellt bara är ensidigt tyckande tills ansvarsfrågan är bevisad. Även om det så är 99,9% sannolikhet att det är så som du/de anser är det ändå inte fastställt utan bara en åsikt.
Redigerat:
Jag skulle under inga omständigheter besvara brevet med risk att krångla till det.
Att hon skickar rekomenderat är ju bara trams.
Jag hade nog scannat in brevet och skicka detta vidare till mäklaren. Mäklaren kanske kan samtala med köparen.
Att hon skickar rekomenderat är ju bara trams.
Jag hade nog scannat in brevet och skicka detta vidare till mäklaren. Mäklaren kanske kan samtala med köparen.
Mäklaren skiter väl i det hela... Han har fått sina pengar...Excel skrev:
Dolt fel skulle det kunna vara om det inte fanns mögelangrepp vid försäljningen och att den kom efter försäljningen. T ex. om den nya ägare bor med fler personer i huset eller ändra de ventilationsinställningar.
Det är då inte mögelangreppet som är det dolda felet men en underliggande orsak (t ex. felkonstruktion i plattan) och då krävs det att en besiktningsman inte kunde hitta felet vid en normal besiktning och att det inte heller fanns indikationer att felet skulle finnas.
I nuläget skriver er köpare att besiktningsmannen menar att möglet redan borde vara där innan försäljningen. Antagligen för att 'bevisa' att det är ett allvarligt fel som du är ansvarig för. Mer det har som konsekvens att hon indirekt medger att felet var besiktningsbar vid försäljningen. Och därmed erkänner hon att hon inte uppföljde sin undersökningsplikt.
Så genom att såga för mycket försämrar hon sina chanser till ersättning, och av samma anledning ska ni inte säga så mycket. Först när ni vet hur köparen vill driva processen ska ni fundera över hur ni ska bestrida det.
Det är då inte mögelangreppet som är det dolda felet men en underliggande orsak (t ex. felkonstruktion i plattan) och då krävs det att en besiktningsman inte kunde hitta felet vid en normal besiktning och att det inte heller fanns indikationer att felet skulle finnas.
I nuläget skriver er köpare att besiktningsmannen menar att möglet redan borde vara där innan försäljningen. Antagligen för att 'bevisa' att det är ett allvarligt fel som du är ansvarig för. Mer det har som konsekvens att hon indirekt medger att felet var besiktningsbar vid försäljningen. Och därmed erkänner hon att hon inte uppföljde sin undersökningsplikt.
Så genom att såga för mycket försämrar hon sina chanser till ersättning, och av samma anledning ska ni inte säga så mycket. Först när ni vet hur köparen vill driva processen ska ni fundera över hur ni ska bestrida det.
Ingpers förslag är bra. Jag skulle dock lägga till lite saker (och korrigera ett stavfel).Ingper skrev:Håller med thomas33. Skriv så lite som möjligt.
Skriv bara något i stil med:
Vi har taget emot Ert brev.
För vidare information hänvisar vi till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalken.
Punkt.
Alla övriga ställningstagande bör bort - ni/de bör inte detta läge inte beröra överhuvudtaget vad ni anser och inte, inte heller skriva saker som "Det va erat ansvar" då det rent formellt bara är ensidigt tyckande tills ansvarsfrågan är bevisad. Även om det så är 99,9% sannolikhet att det är så som du/de anser är det ändå inte fastställt utan bara en åsikt.
Vi har tagit emot Ert brev. Vi bestrider ansvar och hänvisar till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalk (1970:994), 4 kap. 19§, andra stycket
Anledningen till att jag skulle göra så är att om de hotar med jurister och dylikt kan det vara bra att visa att man är påläst. Tillägget av "Vi bestrider ansvar" är för att de ska förstå att man sätter punkt där och att vidare diskussioner får ske via en stämning. I övrigt håller jag helt med, skriv så lite som möjligt. Köparen har redan skjutit sig i foten rejält, speciellt om de faktiskt haft en besiktningsman där som faktiskt har uttalat sig så (knappast troligt, en ev besiktningsman borde förklarat för köparen ang dolda fel...)
Skulle ta hjälp av en jurist själv, man ska inte blanda sig i sånt där om man inte verkligen vet vad man gör.. det kommer alltid tillbaka och biter en i arslet tillslut.
Mäklaren tror jag kommer försöka hålla sig så långt bort som möjligt. Dennes jobb är ju klart och hen har fått pengarna.
Sedan kan vissa saker vara "ett dolt fel" oavsett, de är ju dolda av ett skäl (för att ingen kunnat misstänka/vetat att det fanns ett problem "just där").. men köparna har ändå ett väldigt stort ansvar att kontrollera huset inför köp - och det är deras problem om de valt att inte anlitat en besiktningsman i tid..
NI kan INTE ge dem ett finger i denna situation, för de kommer hugga av hela handen första chansen de får!
Hoppas att det löser sig för Er;
MVH Sandra
Mäklaren tror jag kommer försöka hålla sig så långt bort som möjligt. Dennes jobb är ju klart och hen har fått pengarna.
Sedan kan vissa saker vara "ett dolt fel" oavsett, de är ju dolda av ett skäl (för att ingen kunnat misstänka/vetat att det fanns ett problem "just där").. men köparna har ändå ett väldigt stort ansvar att kontrollera huset inför köp - och det är deras problem om de valt att inte anlitat en besiktningsman i tid..
NI kan INTE ge dem ett finger i denna situation, för de kommer hugga av hela handen första chansen de får!
Hoppas att det löser sig för Er;
MVH Sandra
VARNING!!! - det är bara en faktura man kan bestrida i meningen att man inte vill betala den.
Om man bestrider ett ansvar eller en kostnad betyder det att man tar på sig ansvaret/kostnaden.
Skriv "Vi MOTSÄTTER OSS ansvar..."
Bakvänt, jag vet, men så är det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=4587411
Om man bestrider ett ansvar eller en kostnad betyder det att man tar på sig ansvaret/kostnaden.
Skriv "Vi MOTSÄTTER OSS ansvar..."
Bakvänt, jag vet, men så är det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=4587411
