Missy77 skrev:
Han har försökt nå mäklarn som lyser med sin frånvaro och inte ringer tillbaka...mycke märkligt
Tyvärr är jag inte överraskad, mäklare är ofta säljare ut i fingerspetsarna och de vet att de inte kommer att tjäna en krona på detta så de gör allt för att undvika att lägga tid på det. Hade han ringt till mäklarens kontor och sagt att orsaken var att han ville sälja huset så lovar jag att mäklaren hade ringt tillbaka omgående.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Missy77 skrev:
Han har nu hämtat ut rekk brevet de va samma brev som hon skickat hem i brevlådan om sitt krav..han står nu frågande om han ska svara henne på brev och skriva..
Vi hänvisar dig till undersökningsplikten man har vid köp.
Det va erat ansvar att besikta huset innan köp.
Vi anser inte att detta skulle vara ett dolt fel.
Vi hade inga problem med det du påstår med både huset och plattan.
Därför kommer inte vi stå för nånting!

Kan han skriva så till henne..??
Om ni skall svara så skriv så lite som möjligt.
Enklast vore att enbart hänvisa till Jordabalken och inget mer.
Allt ni skriver kan komma att användas mot er, om det skulle bli en juridisk protest.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Håller med thomas33. Skriv så lite som möjligt.

Skriv bara något i stil med:
Vi har taget emot Ert brev.
För vidare information hänvisar vi till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalken.


Punkt.

Alla övriga ställningstagande bör bort - ni/de bör inte detta läge inte beröra överhuvudtaget vad ni anser och inte, inte heller skriva saker som "Det va erat ansvar" då det rent formellt bara är ensidigt tyckande tills ansvarsfrågan är bevisad. Även om det så är 99,9% sannolikhet att det är så som du/de anser är det ändå inte fastställt utan bara en åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
Låter sunt tack för ditt svar.. :thumbup:
 
Excel
Jag skulle under inga omständigheter besvara brevet med risk att krångla till det.

Att hon skickar rekomenderat är ju bara trams.

Jag hade nog scannat in brevet och skicka detta vidare till mäklaren. Mäklaren kanske kan samtala med köparen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O
Excel skrev:
Jag skulle under inga omständigheter besvara brevet med risk att krångla till det.

Att hon skickar rekomenderat är ju bara trams.

Jag hade nog scannat in brevet och skicka detta vidare till mäklaren. Mäklaren kanske kan samtala med köparen.
Mäklaren skiter väl i det hela... Han har fått sina pengar...
 
  • Gilla
Missy77 och 1 till
  • Laddar…
Mäklarn bryr sig inte nej han svarade tydligen att de där beblandar jag mig inte av några parter så han va inte mycke till hjälp
 
Excel
Missy77 skrev:
Mäklarn bryr sig inte nej han svarade tydligen att de där beblandar jag mig inte av några parter så han va inte mycke till hjälp
Ok du har fått bra förslag av ingper
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
harry73
Dolt fel skulle det kunna vara om det inte fanns mögelangrepp vid försäljningen och att den kom efter försäljningen. T ex. om den nya ägare bor med fler personer i huset eller ändra de ventilationsinställningar.
Det är då inte mögelangreppet som är det dolda felet men en underliggande orsak (t ex. felkonstruktion i plattan) och då krävs det att en besiktningsman inte kunde hitta felet vid en normal besiktning och att det inte heller fanns indikationer att felet skulle finnas.

I nuläget skriver er köpare att besiktningsmannen menar att möglet redan borde vara där innan försäljningen. Antagligen för att 'bevisa' att det är ett allvarligt fel som du är ansvarig för. Mer det har som konsekvens att hon indirekt medger att felet var besiktningsbar vid försäljningen. Och därmed erkänner hon att hon inte uppföljde sin undersökningsplikt.

Så genom att såga för mycket försämrar hon sina chanser till ersättning, och av samma anledning ska ni inte säga så mycket. Först när ni vet hur köparen vill driva processen ska ni fundera över hur ni ska bestrida det.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ingper skrev:
Håller med thomas33. Skriv så lite som möjligt.

Skriv bara något i stil med:
Vi har taget emot Ert brev.
För vidare information hänvisar vi till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalken.


Punkt.

Alla övriga ställningstagande bör bort - ni/de bör inte detta läge inte beröra överhuvudtaget vad ni anser och inte, inte heller skriva saker som "Det va erat ansvar" då det rent formellt bara är ensidigt tyckande tills ansvarsfrågan är bevisad. Även om det så är 99,9% sannolikhet att det är så som du/de anser är det ändå inte fastställt utan bara en åsikt.
Ingpers förslag är bra. Jag skulle dock lägga till lite saker (och korrigera ett stavfel).

Vi har tagit emot Ert brev. Vi bestrider ansvar och hänvisar till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalk (1970:994), 4 kap. 19§, andra stycket

Anledningen till att jag skulle göra så är att om de hotar med jurister och dylikt kan det vara bra att visa att man är påläst. Tillägget av "Vi bestrider ansvar" är för att de ska förstå att man sätter punkt där och att vidare diskussioner får ske via en stämning. I övrigt håller jag helt med, skriv så lite som möjligt. Köparen har redan skjutit sig i foten rejält, speciellt om de faktiskt haft en besiktningsman där som faktiskt har uttalat sig så (knappast troligt, en ev besiktningsman borde förklarat för köparen ang dolda fel...)
 
  • Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
harry73
Jag gillar formuleringen :) :thumbup:
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Toppen..tack de va riktigt proffsig skrivet taget direkt :thumbup: tommib
 
Skulle ta hjälp av en jurist själv, man ska inte blanda sig i sånt där om man inte verkligen vet vad man gör.. det kommer alltid tillbaka och biter en i arslet tillslut.

Mäklaren tror jag kommer försöka hålla sig så långt bort som möjligt. Dennes jobb är ju klart och hen har fått pengarna.

Sedan kan vissa saker vara "ett dolt fel" oavsett, de är ju dolda av ett skäl (för att ingen kunnat misstänka/vetat att det fanns ett problem "just där").. men köparna har ändå ett väldigt stort ansvar att kontrollera huset inför köp - och det är deras problem om de valt att inte anlitat en besiktningsman i tid..

NI kan INTE ge dem ett finger i denna situation, för de kommer hugga av hela handen första chansen de får!

Hoppas att det löser sig för Er;
MVH Sandra
 
  • Gilla
jocke31 och 9 till
  • Laddar…
Tack anna_h för din uppmärksamhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.