76 972 läst ·
385 svar
77k läst
385 svar
Sålt hus utan besiktning!
Det sovrummet som Polygon har varit och mätt i är det samma rum som har möglet på väggen?
Ligger det rummet på andra sidan väggen av den gjutna platta som inte har något tak?
Om det är ja på bägge frågorna så är det inte orimligt att vatten som hamnar på plattan till slut hamnar i golvet/väggen i rummet intill.
Och det är absolut inget dolt fel.
Edit: fick svar på mina frågor medan jag skrev.
Ligger det rummet på andra sidan väggen av den gjutna platta som inte har något tak?
Om det är ja på bägge frågorna så är det inte orimligt att vatten som hamnar på plattan till slut hamnar i golvet/väggen i rummet intill.
Och det är absolut inget dolt fel.
Edit: fick svar på mina frågor medan jag skrev.
Redigerat:
Det viktigaste just nu, det är att säljaren sitter kvar lugnt. Det finns ingen som helst anledning att hetsa upp sig. Den stora skillnaden mot förra brevet från köparen, är att detta kostar pengar för köparen. En jurist kan inte göra mer än vad någon här kan göra. Men det är väl klart att de hotar med tingsrätten. Inte så konstigt... Vad skall de annars göra?
Har Ni fått se dokumentet ifrån företaget?
Vill du lägga ut det här på forumet? Med valda delar censurerade... men vore väldigt intressant att få se!
Har Ni fått se dokumentet ifrån företaget?
Vill du lägga ut det här på forumet? Med valda delar censurerade... men vore väldigt intressant att få se!
Redigerat:
Brukar vara mycket dyrt att skicka brev genom advokater, så det är konstigt att köparen inte spara pengarna till reparationer av huset hon nu äger.Odjuret skrev:
Ja jag har sett dokumentet. .dock vet jag inte om han vill jag lägger ut de här..vad är de du vill se? Ska höra med honom..
Han är rätt knäckt och funderar på vart han ska få tag i sånna pengar igen för återköp av huset förstår han fullt ut..lider med han
Han är rätt knäckt och funderar på vart han ska få tag i sånna pengar igen för återköp av huset förstår han fullt ut..lider med han
Eftersom jag är nyfiken, säkerligen många andra åxå... lägg gärna ut protokollet, men ta bort bilderna och personuppgifter? Det kan bli lättare att ge tips och våra åsikter....
Jag förstår att din vän är knäckt! Men ta de bara lugnt! Bara för att någon skriver att man vill häva köpet innebär det inte att det blir så....
Vad sålde du huset för?
Som sagt! Nu gäller det att ta det ännu lugnare! Tänka igenom allting både en och två gånger... Bara för någon hotar med att gå till tinget, så innebär det inte att man gör det.
Jag förstår att din vän är knäckt! Men ta de bara lugnt! Bara för att någon skriver att man vill häva köpet innebär det inte att det blir så....
Vad sålde du huset för?
Som sagt! Nu gäller det att ta det ännu lugnare! Tänka igenom allting både en och två gånger... Bara för någon hotar med att gå till tinget, så innebär det inte att man gör det.
För er som inte orkar vända på skärmen kan jag berätta vad det står:Missy77 skrev:
"Faaan va nice, en j*vla nittiotalistska med ett helt sjukt omöjligt case, å jag som precis ska köpa ute-spa. Snacka om flax. Jag knåpar ihop ett par rader till säljaren, inte för att det gör någon skillnad, men pengar är alltid pengar
TS. Snälla, håll oss uppdaterade, det här är spännande
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Vilken intressant formulering, att köpet hävs. Det borde advokaten Elwe veta att det inte är upp till honom. Köparen kan möjligen yrka på att köpet hävs. I tingsrätten. Allt annat är bara önskemål och önsketänkande.
Rättsprocesser är dock lite speciella i och med att sunt förnuft inte alltid vinner, så jag skulle i detta läge starkt rekommendera din vän att skaffa en egen advokat och via den förmedla att önskemålet om hävning bestrides. Vad gäller det dolda felet så har ju köparen inte bara grävt sin grop utan hon har klättrat ner i den också och kastat upp stegen. Om besiktningsprotokollet verkligen beskriver att vatten från den fullt synliga plattan utanför har trängt in i konstruktionen och orsakat en skada så ska det mycket till för att få det till ett dolt fel.
Rättsprocesser är dock lite speciella i och med att sunt förnuft inte alltid vinner, så jag skulle i detta läge starkt rekommendera din vän att skaffa en egen advokat och via den förmedla att önskemålet om hävning bestrides. Vad gäller det dolda felet så har ju köparen inte bara grävt sin grop utan hon har klättrat ner i den också och kastat upp stegen. Om besiktningsprotokollet verkligen beskriver att vatten från den fullt synliga plattan utanför har trängt in i konstruktionen och orsakat en skada så ska det mycket till för att få det till ett dolt fel.
Köparen borde ha gjort denna besiktning före köpet. Det är inte ett dolt fel, det har besiktningen tydligt visat
Köparen har i och med besiktningen skjutit sig i foten.
Advokaten vill ju tjäna pengar han också, inget konstigt med det. Advokaten driver ju företaget helt ensam så det han vill tjäna pengar. Några tusenlappar för att formulera ett brev.
Uppdatera oss vad som händer.
Köparen har i och med besiktningen skjutit sig i foten.
Advokaten vill ju tjäna pengar han också, inget konstigt med det. Advokaten driver ju företaget helt ensam så det han vill tjäna pengar. Några tusenlappar för att formulera ett brev.
Uppdatera oss vad som händer.
Redigerat:
Lider både med säljaren som fått en massa stress och oro men även köparen som uppenbarligen blivit varse sin okunskap lite för sent. Den ende som lär gå med ett stomatol-leende ut situationen är advokaten som glatt kan kvittera ut ersättningen och inte riskerar mycket mer än att det i värsta fall sitter ett gäng byggahusknarkare (vi) som skakar på huvudena och säger "vad var det vi sa". Känns som en ganska brant backe att få det till dolt fel.
Jag hade i det här läget ringt försäkringsbolaget för att se vad som gäller för att nyttja rättshjälpsklausulen.
Jag tycker det låter som att det här är köparen som försöker skrämmas och skulle det gå till rätten skulle det troligen bli dyrt för köparen, men det finns en alltid en risk att förlora.
Och försök få reda på vad som är felet.
Jag tycker det låter som att det här är köparen som försöker skrämmas och skulle det gå till rätten skulle det troligen bli dyrt för köparen, men det finns en alltid en risk att förlora.
Och försök få reda på vad som är felet.
Köparen lär inte sova så gott hon heller. Ett offer på sitt sätt genom naivitet och okunskap. Advokaten sover däremot väldigt gott om natten.gunric skrev:Lider både med säljaren som fått en massa stress och oro men även köparen som uppenbarligen blivit varse sin okunskap lite för sent. Den ende som lär gå med ett stomatol-leende ut situationen är advokaten som glatt kan kvittera ut ersättningen och inte riskerar mycket mer än att det i värsta fall sitter ett gäng byggahusknarkare (vi) som skakar på huvudena och säger "vad var det vi sa". Känns som en ganska brant backe att få det till dolt fel.
Men alltså, när han köpte kåken så fanns en påbörjad platta bredvid huset. Denna platta är gjord för en tillbyggnad eller liknande, vilket såklart framgick vid försäljningen. Tanken är ju givetvis att denna då skall byggas klart utav köparen. Det såldes i befintligt skick.Missy77 skrev:Japp eller protokoll..troligen ja är bilder som är tagna och text under som han fått..deras dom va skade orsak fuktskada har uppstått utifrån genom ytterväggen det är en gjuten betongplatta utanför som står öppen alltså så påverkan vädret med regn mm betongplattan så att vatten rinner in i ytterväggen och fuktar upp asfaltboardskivor/trä regelverk isolering och invändiga väggskivor i sovrummet.
Står som skadeorsak
Har han då struntat i det, och låter den stå öppen så att regnet kan studsa eller rinna in via plattan in i husets yttervägg så får han väl skylla sig själv?
Som att köpa ett hus utan tak, och sedan gnälla på att det regnar in.........
Vad förväntar man sig?
Redigerat:
