C
Glidarn40 skrev:
Känns nästa som dom tog en rövare att dra av allt och om inte min sambo sålt så tidigt så hade det blivit preskiberat och därmed hade hon blivit blåst fett?
Ja, men det är inte så det funkar. Om han har gjort fel och dragit av för mycket så påverkar det inte din sambos möjlighet att göra sitt rättmätiga avdrag, även om felet är preskriberat. Det blir i så fall skattebetalarna som får stå för den förlusten.

C
Glidarn40 skrev:
Ok, men vissa rum som renoverats under 2013 då hon ägde huset helt själv kan då hon dra av för utöver alla ombyggnader dom haft ihop? Hennes farsa och även jag har ju renoverat golv och ytskikt i 3 rum + även lagat en vattenskada från en radiator under förra året?
Ja, 100% av de kostnaderna så klart (i den mån de är avdragsgilla), och hon kan faktiskt även dra av sin del av ev. förbättringskostnader som exet hade innan han skänkte hälften av huset till henne, om jag förstått det rätt.

cpalm skrev:
Ja, men det är inte så det funkar. Om han har gjort fel och dragit av för mycket så påverkar det inte din sambos möjlighet att göra sitt rättmätiga avdrag, även om felet är preskriberat. Det blir i så fall skattebetalarna som får stå för den förlusten.
Så hon bör således kunna dra av för sin halva kostnad och om det blir granskning på henne så har ju hon " kött" på benen ju iom att hon har alla kvitton som är " oanvända "

Eller ska hon vara lika fräck och dra av för samma summa som han gjort och hoppas på att hon också slipper granskning? Fan vilken djungel, hon vill ju bara göra rätt för sig men ska ju fasen inte behöva ta en kostnad som han åtminstonde borde han en stor del av

cpalm skrev:
Ja, 100% av de kostnaderna så klart (i den mån de är avdragsgilla), och hon kan faktiskt även dra av sin del av ev. förbättringskostnader som exet hade innan han skänkte hälften av huset till henne, om jag förstått det rätt.
Det är ju i alla fall positivt, finns ju inte gör mkt kvitton på det eftersom vi gjort allt själva, men bilder finns ju!

Dom bodde i huset ihop från typ 2002 men hon fick halva 2006 och då gjorde dom lite renoveringar det året på ca 100 000 som det finns kvitton på men som jag förstått det så gäller bara renoveringskvitton i 5 år och dessa bör således vara oanvändbara?

C
Glidarn40 skrev:
Så hon bör således kunna dra av för sin halva kostnad och om det blir granskning på henne så har ju hon " kött" på benen ju iom att hon har alla kvitton som är " oanvända "
Som sagt, det finns inget sådant begrepp som ett "oanvänt" kvitto. T.ex. om du säljer 50% av ett hus och gör avdrag för 10 000 kr för din andel av förbättringskostnader så måste du kunna visa att den totala förbättringskostnaden var 20 000 kr, dvs du måste kunna försvara hela summan. Det duger inte att bara kunna visa kvitton som täcker upp din andel av kostnaden.

Eller ska hon vara lika fräck och dra av för samma summa som han gjort och hoppas på att hon också slipper granskning? Fan vilken djungel, hon vill ju bara göra rätt för sig men ska ju fasen inte behöva ta en kostnad som han åtminstonde borde han en stor del av
Nej för h-e! Det är ett rätt allvarligt brott och sannolikheten att det uppdagas är ju inte direkt liten.

Det är ju i alla fall positivt, finns ju inte gör mkt kvitton på det eftersom vi gjort allt själva, men bilder finns ju!
Eget arbete är inte avdragsgillt.

cpalm skrev:
Som sagt, det finns inget sådant begrepp som ett "oanvänt" kvitto. T.ex. om du säljer 50% av ett hus och gör avdrag för 10 000 kr för din andel av förbättringskostnader så måste du kunna visa att den totala förbättringskostnaden var 20 000 kr, dvs du måste kunna försvara hela summan. Det duger inte att bara kunna visa kvitton som täcker upp din andel av kostnaden.

Nej för h-e! Det är ett rätt allvarligt brott och sannolikheten att det uppdagas är ju inte direkt liten.

Eget arbete är inte avdragsgillt.
Jag tackar dig verkligen för att du tar dig tid :) Jag trodde att jag hade greppet men nu har jag ev tappat lite, och ska försöka förklara hur jag tänker/tänkte.

Om han nu har dragit av en summa som kan kanske stämmer på totalen men med alla deras gemensamma kvitton - vissa rotavdrag men som har gått igenom fast dom antagligen inte borde för det var gemensamma kostnader, är alla kvitton " rökta " fast han inte lämnat in dom?

Om min sambo gör regelrätta och drar halva för halva deras kostnader under deras tid ihop och sen avdrag för renoveringar när hon ägde huset själv så borde hon ju inte kunna åka på något? Hans alla avdrag är ju typ tagna från " luften " eftersom han inte lämnat in några kvitton?

Tänker jag helt fel? Tack än en gång :)

OBS, var noga med att kolla upp vilka åtgärder hon verkligen kan göra avdrag för. Långt ifrån alla renoveringar och ombyggnader är avdragsgilla. Utan det är mest standardhöjningar och vissa ombyggnader osv...

Det finns ett bra informationsblad hos skattemyndigheten med exempel på vad som man får dra av på. Dessutom tänk på att det finns en 5 årsgräns, men det vet ni kanske. Det är bara förbättrande renoveringar (typ kök, golv etc.) som skett de senaste 5 åren innan försäljning som är avdragsgilla.

Utbyggnader och större ombyggnader kan man ibland få dra av för även om de är äldre.

Redigerat:
plv skrev:
OBS, var noga med att kolla upp vilka åtgärder hon verkligen kan göra avdrag för. Långt ifrån alla renoveringar och ombyggnader är avdragsgilla. Utan det är mest standardhöjningar osv...

Det finns ett bra informationsblad hos skattemyndigheten med exempel på vad som man får dra av på. Dessutom tänk på att det finns en 5 årsgräns, men det vet ni kanske.
Alla avdrag som hon kommer göra inom 5års gränsen är bara ombyggnader och tillbyggnader som dom gjort ihop, sen kommer hon göra avdrag för renoveringar som hon har gjort under 2013 när hon ägde huset helt själv, och som då borde vara giltiga?

C
Glidarn40 skrev:
Om han nu har dragit av en summa som kan kanske stämmer på totalen men med alla deras gemensamma kvitton - vissa rotavdrag men som har gått igenom fast dom antagligen inte borde för det var gemensamma kostnader, är alla kvitton " rökta " fast han inte lämnat in dom?
Enkelt svar: nej

Om din sambo har alla kvitton så är allt OK. Vad exet gjort med samma kvitton spelar ingen roll.

Man lämnar inte in kvittona till skatteverket, de skall bara kunna uppvisas på förfrågan. Man kan förstås med fördel skicka med en deklarationsbilaga med kvittokopior, men skicka inte originalen någonstans.

Jag föreslår att ni glömmer exet för ett tag, läser på om bostadsförsäljning på skatteverkets hemsida och att din sambo sedan gör sin egen uträkning som hon själv kan stå för och vid behov kan styrka med de kvitton och annat underlag hon har.

Redigerat:
cpalm skrev:
Enkelt svar: nej

Om din sambo har alla kvitton så är allt OK. Vad exet gjort med samma kvitton spelar ingen roll.

Man lämnar inte in kvittona till skatteverket, de skall bara kunna uppvisas på förfrågan. Man kan förstås med fördel skicka med en deklarationsbilaga med kvittokopior, men skicka inte originalen någonstans.

Jag föreslår att ni glömmer exet för ett tag, läser på om bostadsförsäljning på skatteverkets hemsida och att din sambo sedan gör sin egen uträkning som hon själv kan stå för och vid behov kan styrka med de kvitton och annat underlag hon har.
Jo hon har fått "tillbaka" pärmen med kvitton som hon har satt in så på så sätt så har vi alla kvitton för ca 1 100 000kr här hemma som dom har byggt om för + ca 100 000 kr som hon har renoverat för och iofs ca 100 000kr som dom renoverade för runt 2006, men dom 100 000 från 2006 blir nog svårt.

Tar numer kopior på ALLT :)

Vi har anlitat en advokat idag för att reda ut " soppan " men jag vill ju ändå ligga " steget " före och i alla fall ha lite kontroll.

Tack för all hjälp som ni kommer med :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.