Ska försöka förklara lite kortfattat.
Min sambo och hennes ex har haft ett hus ihop och när dom gick isär för ett antal år sedan så flyttade hon och han fick bo kvar till huset var sålt, hon betalade halva av allt under den tiden.
Efter ett år utan att lyckas sälja huset så hade inte hennes ex råd att bo kvar och då beslutade dom
att hon köper resterande halva ( övertar lånen ). Alltså hela huset blir då hennes.
Huset har renoverats väldigt omfattande under deras tid tillsammans så värdet har ökat asevärt.
När hon köpte hela huset så betalade hon sitt ex 1 176 523 kr, halva av deras lån alltså.
Han hade köpt huset en gång i tiden för ca 400 000kr
Dom har renoverat med kvitton för ca 1 100 000 kr och hennes far har ändå gjort den större delen av jobben.
När han skulle deklarera så fick han pärmen med kvitton för att dra av för sin halva såklart, men nu visar det sig att han tydligen har dragit av för en betydligt större summa för att undvika skatt eller?
Hon har sålt huset nyligen för ca 2 600 000kr
Har fått hans K5 blankett om någon har lust att hjälpa.
Min sambo och hennes ex har haft ett hus ihop och när dom gick isär för ett antal år sedan så flyttade hon och han fick bo kvar till huset var sålt, hon betalade halva av allt under den tiden.
Efter ett år utan att lyckas sälja huset så hade inte hennes ex råd att bo kvar och då beslutade dom
att hon köper resterande halva ( övertar lånen ). Alltså hela huset blir då hennes.
Huset har renoverats väldigt omfattande under deras tid tillsammans så värdet har ökat asevärt.
När hon köpte hela huset så betalade hon sitt ex 1 176 523 kr, halva av deras lån alltså.
Han hade köpt huset en gång i tiden för ca 400 000kr
Dom har renoverat med kvitton för ca 1 100 000 kr och hennes far har ändå gjort den större delen av jobben.
När han skulle deklarera så fick han pärmen med kvitton för att dra av för sin halva såklart, men nu visar det sig att han tydligen har dragit av för en betydligt större summa för att undvika skatt eller?
Hon har sålt huset nyligen för ca 2 600 000kr
Har fått hans K5 blankett om någon har lust att hjälpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det jag menar är att han verkar ha dragit av för alla renoveringsutgifter som dom hade tillsammans?
och hur kan detta gå igen i så fall?
Han står ju iofs på dom flesta kvitton men det är ju bara för att han hämtade matrialet
och hur kan detta gå igen i så fall?
Han står ju iofs på dom flesta kvitton men det är ju bara för att han hämtade matrialet
Jag var nog lite otydlig, Hon fick halva huset i gåva 2006 av honom och den halvan var värd 208 000 då, sen har dom ju renoverat och tagit alla lån ihop tills dom gick isär och hon köpte ut hans del 2013cpalm skrev:
OK, han har ju skrivit i deklarationen att han äger 100% av huset, men detta är alltså fel?
Att han deklarerat tokigt är ju i sig inget hinder för att din sambo gör "sina" avdrag i sin deklaration. Se till att hon får tillbaka kvittopärmen bara så att hon kan backa upp sina avdrag.
Att han deklarerat tokigt är ju i sig inget hinder för att din sambo gör "sina" avdrag i sin deklaration. Se till att hon får tillbaka kvittopärmen bara så att hon kan backa upp sina avdrag.
Mm precis det med 100% regagerade jag på, han ägde ju vid försäljning 50%. Han blev inte granskad hellercpalm skrev:
så således borde kvittona vara " oanvända " ?
Om min sambo då deklarerar för " sin " halva av kvittona och blir granskad så bodre det ju inte vara hon som åker dit?
Redigerat:
Ja, alltså avdragsrätten är kopplad till ägarandelen och inte till vem som råkar inneha kvittona eller vems namn som står på kvittot, eller ens vem som faktiskt stått för kostnaden. Däremot är ju kvittona, eller en kopia, i princip nödvändiga för att "försvara" avdraget.
Deklarationen är ju en sak mellan den skattskyldige och skatteverket, så den som blivit "lurad" här är ju skatteverket. Återstår förstås att se om de går på det, de har ju gott om tid på sig innan det preskriberas.
Deklarationen är ju en sak mellan den skattskyldige och skatteverket, så den som blivit "lurad" här är ju skatteverket. Återstår förstås att se om de går på det, de har ju gott om tid på sig innan det preskriberas.
Så att han då typ har dragit av för alla deras kostnader och att nu min sambo kommer dra av för hälften vilken borde göra att hon har ryggen fri om hon blir granskad?cpalm skrev:Ja, alltså avdragsrätten är kopplad till ägarandelen och inte till vem som råkar inneha kvittona eller vems namn som står på kvittot, eller ens vem som faktiskt stått för kostnaden. Däremot är ju kvittona, eller en kopia, i princip nödvändiga för att "försvara" avdraget.
Och om då blir granska så har vi ju alla kvitton där dom kommer se att hon drar hälften så borde ju inte hon bli straffad för det?
Och om hon blir granskad så bör ju således hans granskas om? Det bör ju göra oss oskyldiga eftersom vi kommer göra det rätta?
Det är min uppfattning men det skadar ju aldrig att kolla med skatteupplysningen.
Sen kan det ju vara lämpligt att påpeka för exet att han borde göra en rättelse. Ingen av dem tjänar ju på att det blir en granskning av detta. Annat än kanske för skadeglädjens skull då.
Sen kan det ju vara lämpligt att påpeka för exet att han borde göra en rättelse. Ingen av dem tjänar ju på att det blir en granskning av detta. Annat än kanske för skadeglädjens skull då.
cpalm skrev:
Mm förstår, det värsta är ju om " hans " avdrag gäller och vi inte kan dra av för något, men som sagt då hans avdrag inte ens är granskade så borde det ju innebära att det inte blir några problem att dra av för hennes halva, granskar dom så har vi ju belägg för avdragen och vad han har fått sina avdrag ifrån har ju inte vi en aning om ju?
Känns nästa som dom tog en rövare att dra av allt och om inte min sambo sålt så tidigt så hade det blivit preskiberat och därmed hade hon blivit blåst fett?
Nu är det ju bara 1år sedan hans deklaration gjordes om bör således kunnas rivas upp om det blir problem?
Värt att tillägga är att han är ganska kort i huvudet men har använt sig av en släkting som har varit revisor men som är pensionerad.
Jag skulle under fältet upplysningar i deklarationen skriva att exet gjort felaktiga avdrag. Finns ingen anledning att låta någon som luras komma undan med det. Dessutom är det allas våra skattepengar som får betala för dessa felaktiga/oärliga avdrag.
Förstår såklart hur ni tänker och vi har inte tagit ställning till hur vi ska göra med han ännu.
Först och främst måste vi rädda henne från en helt sjuk kvarskatt på ev 3-400 000 kr på ett hus som hon egentligen inte tjänat en krona på utan tvärtom.
Men som sagt, om hon gör regelrätt avdrag på den halva del som dom renoverat för så borde det inte innebära problem för henne?
Och kan man ta upp dom tusentals timmar som hennes farsa har jobbat i kåken men som såklart inte finns på papper?
Först och främst måste vi rädda henne från en helt sjuk kvarskatt på ev 3-400 000 kr på ett hus som hon egentligen inte tjänat en krona på utan tvärtom.
Men som sagt, om hon gör regelrätt avdrag på den halva del som dom renoverat för så borde det inte innebära problem för henne?
Och kan man ta upp dom tusentals timmar som hennes farsa har jobbat i kåken men som såklart inte finns på papper?
Hon fick ett halvt hus för 0 kr, köpte andra halvan för 1177 kkr och sålde det för 2600 kkr? Nja, nåt har hon väl tjänat på det.Glidarn40 skrev:
Nej, det kan man inte.
-MH- skrev:
Beror ju självklart på hur man ser det, huset var ett torp och hade ett värde på ca 400 000kr när hon fick halva 2006, sen har dom ( hennes farsa med kompisar ) mest renoverat upp det med en lånebild när hon köpte på 2 300 000 kr
och att hennes föräldrar plöjt ner ca 300 000kr utöver, så nej måste jag säga, vinsten kan inte räknas som särskilt stor oavsett skatt
Ok, men vissa rum som renoverats under 2013 då hon ägde huset helt själv kan då hon dra av för utöver alla ombyggnader dom haft ihop? Hennes farsa och även jag har ju renoverat golv och ytskikt i 3 rum + även lagat en vattenskada från en radiator under förra året?