452 läst ·
3 svar
452 läst
3 svar
Plötsligt blev huset större!
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Har de senaste 15 år trott att huset har 140 m2 boyta för det stod så i taxeringsbeskedet. Nu mätte jag upp ytan och då var det 157 m2. Kul, va? Och då har jag läst på hur man mäter snedtak mm.
Kan reglerna ha ändrat sig de senaste 20 åren?
Sedan ska jag gå och mäta källaren. I taxeringen står 5 m2 men det är snarare 80.
Vid försäljningen blir det ju ett högre pris enligt mäklarnas beräkningsmetod.
Kan reglerna ha ändrat sig de senaste 20 åren?
Sedan ska jag gå och mäta källaren. I taxeringen står 5 m2 men det är snarare 80.
Vid försäljningen blir det ju ett högre pris enligt mäklarnas beräkningsmetod.
Men framförallt var det folksport att ange för små areor till skattemyndigheten för att hålla nere fastighetsskatten.
Det var samma med mitt hus så det växte lite vid senaste deklarationen när jag uppgav korrekta areasiffror.
Om jag har förstått det där med ändrade mätstandarder rätt så har de mest minskat boarean eftersom man har definierat biarea bredare. T ex källare kunde förr räknas som boarea om källaren var inredd med den är idag biarea.
Det var samma med mitt hus så det växte lite vid senaste deklarationen när jag uppgav korrekta areasiffror.
Om jag har förstått det där med ändrade mätstandarder rätt så har de mest minskat boarean eftersom man har definierat biarea bredare. T ex källare kunde förr räknas som boarea om källaren var inredd med den är idag biarea.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
På 60-talet och tidigare räknade man bort alla innerväggar när man räknade ut boytan, det var mer som att summera storleken av varje rum, kanske annan skillnad också. Vet inte när det ändrades, men jämför man lägenheter från 60-talet eller tidigare med sådana som är byggda efter 2000 så är de nyare lägenheterna betydligt mindre (kanske 10 %) än de äldre fast de är på samma antal kvm. Dock när det gäller sekelskifteslägenheter så kan det variera mycket beroende på när de mättes upp.
Klicka här för att svara