32 927 läst ·
76 svar
33k läst
76 svar
Sålt hus för 2,7 - vad är värdet av mitt arbete?
Om jag tar ett år ledigt för att day-tradea aktier istället, borde jag då få göra avdrag motsvarande en årsinkomst (som jag förlorade på mitt val) på vinsten på mina aktieaffärer?roland53 skrev:
Redigerat:
Om du jobbat med något annat har du ju fått betalt för det, dvs husbygget. Har du jobbat utan att få betalt är det ideellt arbete, dvs ditt eget problem.roland53 skrev:
I ditt fall har du jobbat med ditt eget hus, betalningen är vinsten du får vid försäljning. Reavinstskatten är betydligt lägre än vad du fått betala i arbetsgivaravgift och löneskatt, det är väl bra.
Om jag lagt en massa tid på att analysera aktiemarknaden och gjort ett aktieklipp så måste jag betala vinstskatt, men att dra av för tiden jag lagt ner.... tveksamt att få igenom, eller vad tror du?
Det funkar såhär, (andra kan ha skrivit detta tidigare)
Du drar av dina förbättringar och de senaste 5 åren underhåll, har du gjort mycket själv gör en sansad värdering av vad detta är värt, och dra av. Ingen granskar din deklaration, datorer sköter detta och söker efter "varningsflaggor" om det du hamnar där, kan du hävda att du köpt arbetet svart, det är ok, saknar du kvitton behöver du visa att det är sannolikt att du haft denna kostnad (igen svart arbete är ok) så kan det ta lite tid och till slut bli nån form av förhandling.
Summa summarum:
Kvitton är bra
Svart arbete är OK.
Eget arbete inga avdrag
Måste visa att jobbet är gjort
Lycka till
Du drar av dina förbättringar och de senaste 5 åren underhåll, har du gjort mycket själv gör en sansad värdering av vad detta är värt, och dra av. Ingen granskar din deklaration, datorer sköter detta och söker efter "varningsflaggor" om det du hamnar där, kan du hävda att du köpt arbetet svart, det är ok, saknar du kvitton behöver du visa att det är sannolikt att du haft denna kostnad (igen svart arbete är ok) så kan det ta lite tid och till slut bli nån form av förhandling.
Summa summarum:
Kvitton är bra
Svart arbete är OK.
Eget arbete inga avdrag
Måste visa att jobbet är gjort
Lycka till
Förlåt om man går lite off men hur fungerar det där med att sälja något med förlust, bor i en liten håla dvs Skara, värdet på min etta är enligt papper runt 53 000kr, säljer jag lägenheten så får man max 30 000kr för den om ens detta, får man dra av förlusten på skatten?roland53 skrev:
Din ev förlust är inköpspriset minus försäljningspriset. Det spelar ingen roll vad ev taxeringsvärden, värderingar eller andra papper anger för värde.Michael Larsson skrev:
Om du gör förlust så tror jag du får jämka det på något vis mot priset på nästa bostad du köper. Men egentligen kan jag inte detta.
Men jag tror i alla fall inte att du kan dra av det mot löneskatt t.ex.
Jag tycker det är rätt så ok att "bara" betala 22% skatt på eget arbete vilket det blir vid husbygge/uppgradering/renovering.
Angående förlust vid försäljning, jag har förstått det som att du behöver en reavinst på tidigare försäljning att kvitta mot.
Edit
Jag hade inte helt klart för mig, fanns mer att ha koll på.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautskatten.4.233f91f71260075abe8800070771.html
Angående förlust vid försäljning, jag har förstått det som att du behöver en reavinst på tidigare försäljning att kvitta mot.
Edit
Jag hade inte helt klart för mig, fanns mer att ha koll på.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautskatten.4.233f91f71260075abe8800070771.html
Redigerat:
Ersättningen för eget arbete är skillnaden mellan försäljningsbelopp och avdragsgilla utgifter (=de med kvitto) och den ersättningen är skattepliktig som inkomst av kapital. Ersättningen för eget arbete kommer att beskattas med 22 %, vilket är en rätt bra deal då du kan räkna med att egen-/arbetsgivaravgifter och inkomstskatt uppgår till c:a 45 - 67 % beroende på marginalskatt.
edit...tillförde inget
Inte exakt men jag sålde iaf en lägenhet för 2 år sedan. Begärde 300 000 i avdrag för renoveringar och standardhöjningar och det gick igenom utan några som helst frågor. Dom är lite sköna, det står ju till och med uttryckligen att man INTE ska skicka in några kvitton från början
Jag tror inte de utreder ihjäl sig utan det beräknas väl om det är rimligt och om inget talar emot så ska det gå igenom.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De begärde kvitton när jag skulle redovisa kostnaderna för det nya huset, som jag skulle föra över reavinstskatten till.
Men inte kvitton på utgifter för det sålda huset, nej.
Och det är ju lite märkligt med en sådan obalans. Tyder på ett system typ lappa och laga, ingen klar och entydig linje.
Ganska dumt för oss skattskyldiga också.
Det vore ju bättre att vi tvingades att redovisa utgifterna direkt, när vi har minnet i behåll och verifikationer till hands.
Tio år senare (till exempel) har ju all kvitton försvunnit i den allmänna oredan och alla flyttar, eller kanske helt enkelt bleknat bort.
Så dags då att försöka göra en riktig redovisning
Men inte kvitton på utgifter för det sålda huset, nej.
Och det är ju lite märkligt med en sådan obalans. Tyder på ett system typ lappa och laga, ingen klar och entydig linje.
Ganska dumt för oss skattskyldiga också.
Det vore ju bättre att vi tvingades att redovisa utgifterna direkt, när vi har minnet i behåll och verifikationer till hands.
Tio år senare (till exempel) har ju all kvitton försvunnit i den allmänna oredan och alla flyttar, eller kanske helt enkelt bleknat bort.
Så dags då att försöka göra en riktig redovisning