Hej byggde ett hus mellan 2011 och 2012 och har nu sålt huset med färdig tomt med gräs och stenläggningar och allt.

Huset såldes för 2.700.000:-

Jag undrar nu vad man kan skriva att huset kostade när man räknar ut vinst skatten för huset. Jag vet ju själv vad allt kostade men dom begär inte kvitto om dom tycker att mitt pris jag lämnar är rimligt.

Jag menar att man kan ju skriva att det var något dyrare än vad det va då jag byggt själv och skulle bygg firma gjort allt så hade det säkert landat på 3.200.000:-

Du kan ange vad du vill, men vid kontroll av uppgivna kostnader skall du kunna visa att du haft dom kostnaderna. Eget arbete räknas inte, bla av den enkla anledningen att du inte har haft några påvisbara kostnader för dessa. Så räkna ut verklig kostnad som du kan verifiera så är du säker, annars så är det väl enbart samvetet som sätter gränsen och även kunskapen om påföljd som skattebrott kan ge.

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Att skriva mer än du sålde för ger ingen fördel.

huggan skrev:
Att skriva mer än du sålde för ger ingen fördel.
Det beror väl på den egna ekonomiska situationen.
Om du på pappret säljer med förlust så uppstår ett underskott som kan kvittas med vinster. ;)

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Reavinstförlust på hus kan inte kvittas mot vinster i aktier iallafall. Dock kanske mot andra saker.

huggan skrev:
Reavinstförlust på hus kan inte kvittas mot vinster i aktier iallafall. Dock kanske mot andra saker.
Många har tex uppskjuten reavinst för tidigare fastighetsaffärer (som det numera årligen måste betalas ränta på). Det går alldeles utmärkt att kvitta mot detta.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Förstår inte resonemanget riktigt att huset skulle säljas med förlust och dessutom vara nybyggt då får det nog ligga väldigt illa till, eller i någon del av landet där ingen vill bo. Förmodligen så blir det nog granskning av hela affären också.

cecar33 skrev:
Förstår inte resonemanget riktigt att huset skulle säljas med förlust och dessutom vara nybyggt då får det nog ligga väldigt illa till, eller i någon del av landet där ingen vill bo. Förmodligen så blir det nog granskning av hela affären också.
Inget svårt alls :(

Även om man bor i en "het" region så är det väldigt lätt att bygga in lyx som ingen annan efterfrågar, eller material, planlösning eller annat som man själv tycker är häftigt men ingen annan.
Om man då blir "tvungen" att sälja av en eller annan anledning och kanske dessutom snabbt kan man snabbt befinna sig i en situation där det blir en förlustaffär.
Och detta oberoende om det är ett nybyggt eller äldre hus...... :(

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
roland53 skrev:
Inget svårt alls :(

Även om man bor i en "het" region så är det väldigt lätt att bygga in lyx som ingen annan efterfrågar, eller material, planlösning eller annat som man själv tycker är häftigt men ingen annan.
Om man då blir "tvungen" att sälja av en eller annan anledning och kanske dessutom snabbt kan man snabbt befinna sig i en situation där det blir en förlustaffär.
Och detta oberoende om det är ett nybyggt eller äldre hus...... :(
Då pratar vi nog om det dubbla om inte tredubbla i pris och inte sommarstugepriser.För att det scenariot skall vara gångbart.

cecar33 skrev:
Då pratar vi nog om det dubbla om inte tredubbla i pris och inte sommarstugepriser.För att det scenariot skall vara gångbart.
??? Dubbla eller tredubbla värdet av vadå?
Man måste hålla i minnet att bara för att den som bygger har råd att kosta på bygget, behöver inte betyda att en tilltänkt köpare har råd.
Banken ligger alltid i bakgrunden och styr en köpares lånelöfte som baseras på dennes ekonomiska situation.
Finns inte köparen - så finns inte efterfrågan ... och då får man sänka priset.
Har man då bråttom och inte kan invänta den där kapitalstarka köparen som man hoppats på. Ja då är lägre pris kanske enda utvägen även om man går ifrån med förlust.
Historien har fullt av fall ( tex skilsmässa) där båda går ifrån gemensamt boende med 100. 000 tals kronor i skuld

Förstår inte vad du försöker påvisa, Jag har inte nämnt "??? Dubbla eller tredubbla värdet av vadå? det är du som skriver det. Jag försökte bemöta dig angående någon slags lyx som TS inte skulle tillgodoräkna sig för att rätt köpare inte infann sig. Det kan ju inte vara fallet här då det inte finns något utrymme för lyx i den prisklassen av nybyggt hus.
Dessutom förstår jag inte vad det har med TS och hans fråga att göra. Ts säger att han sålt ett hus för 2 700 000 kr och vill att det skall stå 3 200 000 kr när han redovisar affären i sin deklaration. Det handlar alltså om ett relativt enkelt hus i den billigare prisklassen för även tomt och andra kostnader ligger i detta pris, Så dina exempel har väl intet med TS verklighet att göra.

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Jag menar inte att sälja med förlust. Men det kan väll låta rimligt att huset kostade 2,4 miljoner att bygga? Fördelen med att ta till lite blir ju min fördel då det blir mindre i skatt för mig. Det jag menar är vad som låter rimligt för ett helt nytt hus utan att dom ska undra? Det beror ju på var man bor också såklart

• Gilla
helder
  • Laddar…
Du vill bryta mot lagen, det är upp till dej.

Ingen här kommer att råda eller hjälpa dej till lagbrott eftersom det strider mot forumreglerna.

• Gilla
perman och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Förstår inte vad du försöker påvisa, Jag har inte nämnt "??? Dubbla eller tredubbla värdet av vadå? det är du som skriver det. Jag försökte bemöta dig angående någon slags lyx som TS inte skulle tillgodoräkna sig för att rätt köpare inte infann sig. Det kan ju inte vara fallet här då det inte finns något utrymme för lyx i den prisklassen av nybyggt hus.
Dessutom förstår jag inte vad det har med TS och hans fråga att göra. Ts säger att han sålt ett hus för 2 700 000 kr och vill att det skall stå 3 200 000 kr när han redovisar affären i sin deklaration. Det handlar alltså om ett relativt enkelt hus i den billigare prisklassen för även tomt och andra kostnader ligger i detta pris, Så dina exempel har väl intet med TS verklighet att göra.
Jag läser det som att du vill antyda att man inte kan gå med förlust på en fastighet i TS prisklass eller vad menar du?

Prisklassen har inget med att göra om man går med förlust vid en försäljning.

I TS fall är tydligen dilemmat att han lagt ner mycket egen arbetstid som inte kan "bokföras" eftersom det inte finns kvitto.
Vad han kan göra utan att bryta mot lagen är att vid försäljningsdeklarationen öppet redovisa att han har utfört eget arbete till ett värde av XX kr och yrka avdrag för detta. Egen arbetstid kan då inte värderas i samma summa som om man anlitat en hantverkare a´ 500:-.
Skatteverket kan godta detta, men inget är säkert i förväg.
Eventuellt kan ett värderingsintyg från en opartisk värderingsman vara till hjälp där det anges att av husets försäljningsvärde uppgår X kr av eget arbete.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Skatteverket kan godta detta, men inget är säkert i förväg.
Kan de verkligen det? Naturligtvis kan de missa det och därmed släppa igenom det men "godta"? Om nu reglerna är så att eget arbete ska anses vara värt noll, kan de då verkligen gå ifrån dessa regler? Känns som upplagt för godtycke i så fall. Nu orkar jag inte rota i lagtexter så här på fredag kväll dock...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.