32 927 läst ·
76 svar
33k läst
76 svar
Sålt hus för 2,7 - vad är värdet av mitt arbete?
Om man kan göra "troligt" att man som ägare gjort arbetet.Alfredo skrev:Kan de verkligen det? Naturligtvis kan de missa det och därmed släppa igenom det men "godta"? Om nu reglerna är så att eget arbete ska anses vara värt noll, kan de då verkligen gå ifrån dessa regler? Känns som upplagt för godtycke i så fall. Nu orkar jag inte rota i lagtexter så här på fredag kväll dock...
Det skulle vara helt orimligt att om man helt plötsligt har ett hus och bara kan uppvisa tex rörläggare jobbet och elektrikern kvitto och sedan inte på något sätt få tillgodoräkna sig resten som man själv utfört.
Jag håller med, men det finns en del i skattelagstiftningen som kan vara rätt orimligt i vissa fall.roland53 skrev:
Skatteverket skriver såhär: "Du kan inte få avdrag för värdet av ditt eget arbete på bostaden, utan bara för faktiska utgifter."
Kjell Lindberg, Skatteverket i DN så här: "Eget arbete är aldrig en avdragsgill kostnad i dessa sammanhang."
Jag tycker de verkar obehagligt tydliga, rimligt eller ej. Sen kanske det finns några specialregler om man "byggt hela huset". Eller någon form av schablonbelopp eller liknande. Det vore kanske rimligt. Jag vet ej tyvärr. Någon annan kanske vet.
Varför skulle det vara orimligt? Om man bygger ett hus själv för att spara pengar, och därmed gör en större vinst när man säljer är det väl rimligt att man också betalar mer i reavinstskatt? På det stora hela blir det ju trots allt en större vinst. Men man vinner i en ände, men förlorar i den andra. Det orimliga vore att man ska vinna i båda ändar.roland53 skrev:
Det spelar ingen roll om det är rimligt eller ej. Det är lagen som gäller, antingen vi gillar det eller ej.
Vi kan givetvis ändra lagen men hur vi än gör så har Svenska folket rätten att sig självt beskatta, och det är bara att gilla (det existerande) läget.
Vi kan givetvis ändra lagen men hur vi än gör så har Svenska folket rätten att sig självt beskatta, och det är bara att gilla (det existerande) läget.
Nåja, helt hopplöst är det inte att få avdrag för sina ansträngningar....
Utdrag från skatteverkets broschyr
http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
läser vi ....
"Saknar du fakturor eller kvitton räcker det inte med att bara sammanställa dina uppskattade förbättringsutgifter. Du bör ta fram dokumentation för dina avdrag redan när du sammanställer utgifterna. Vid en begäran från Skatteverket måste du kunna visa omfattningen av dina förbättringsarbeten och när de har utförts. Det kan till exempel vara dokumentation som:
ritningar
bygglov (fastighet"
Utdrag från skatteverkets broschyr
http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
läser vi ....
"Saknar du fakturor eller kvitton räcker det inte med att bara sammanställa dina uppskattade förbättringsutgifter. Du bör ta fram dokumentation för dina avdrag redan när du sammanställer utgifterna. Vid en begäran från Skatteverket måste du kunna visa omfattningen av dina förbättringsarbeten och när de har utförts. Det kan till exempel vara dokumentation som:
ritningar
bygglov (fastighet"
Så man skulle kunna säga att huset kostade den summan som huset blev värderat till?
Lagbrott blir det ju knappast för tycker dom inte det låter rimligt så får man ju ändra summan och tycker dom det verkar rimligt så gör jag större vinst då det blir mindre i skatt för mig.
Så känns inte som att det ska vara några problem att ta i lite eftersom alla vet att bygga det huset jag byggt hade kostat över 3 miljoner och lägger jag då mig på 2,5 miljoner så har jag svårt att förstå varför dom inte skulle tycka det är rimligt.
Lagbrott blir det ju knappast för tycker dom inte det låter rimligt så får man ju ändra summan och tycker dom det verkar rimligt så gör jag större vinst då det blir mindre i skatt för mig.
Så känns inte som att det ska vara några problem att ta i lite eftersom alla vet att bygga det huset jag byggt hade kostat över 3 miljoner och lägger jag då mig på 2,5 miljoner så har jag svårt att förstå varför dom inte skulle tycka det är rimligt.
Det handlar alltså om utgifter, dvs inte eget arbete.roland53 skrev:"Saknar du fakturor eller kvitton räcker det inte med att bara sammanställa dina uppskattade förbättringsutgifter. Du bör ta fram dokumentation för dina avdrag redan när du sammanställer utgifterna. Vid en begäran från Skatteverket måste du kunna visa omfattningen av dina förbättringsarbeten och när de har utförts. Det kan till exempel vara dokumentation som:
ritningar
bygglov (fastighet"![]()
Jo, det är ett lagbrott att ge falska uppgifter till Skatteverket i detta sammanhang. Man kan yrka på avdrag för eget arbete, men man kan inte hitta på utgifter som inte existerat. Då kommer det skattetillägg eller åtal som ett brev på posten.Toddep skrev:Så man skulle kunna säga att huset kostade den summan som huset blev värderat till?
Ja absolut ska man ju inte ge falska uppgifter men att chansa på att dom inte kollar upp det och om dom mot förmodan skulle göra det så är det ju bara att säga att man räknat fel och godkänner dom det så kan man bli glad. Skatt betalar jag varje månad ändå och nu efter allt slit med huset så förtjänar ingen hus vinsten mer än jag 
Ursäkta men alla vi här inne betalar skatt! Så det är enligt mig sådana som har samma inställning som dig som gör att samhället ibland har svårt att uppfylla sina åtaganden t.ex skola och omsorg inte har tillräckliga resurser! Tänk om alla vi här inne som nog fan slitit med våra hus lika mycket som du hade samma inställning, tack och hej till vård och skola!!!!!Toddep skrev:Ja absolut ska man ju inte ge falska uppgifter men att chansa på att dom inte kollar upp det och om dom mot förmodan skulle göra det så är det ju bara att säga att man räknat fel och godkänner dom det så kan man bli glad. Skatt betalar jag varje månad ändå och nu efter allt slit med huset så förtjänar ingen hus vinsten mer än jag![]()
Nu är jag lite mosig i skallen efter en natts arbete. Men, är inte principen för beskattning att allt arbete som genererar värde beskattas?
Flyttar du en jordhög åt någon annan och får en femhundring, skall det beskattas. Flyttar du en jordhög på din egen tomt och det genererar en värdeökning, skall det också beskattas. Till skillnad från hantverkarna (som jobbar vitt) är ju allt arbete man lägger ner på sitt eget hus helt skattefritt.
Flyttar du en jordhög åt någon annan och får en femhundring, skall det beskattas. Flyttar du en jordhög på din egen tomt och det genererar en värdeökning, skall det också beskattas. Till skillnad från hantverkarna (som jobbar vitt) är ju allt arbete man lägger ner på sitt eget hus helt skattefritt.
Om du så att säga anställt dig själv för att göra samma sak hade du behövt betala både arbetsgivaravgiften och inkomstskatt. Detta skatteavdrag har du redan fått, nöj dig med det och betala din skatt. Att du har slitit hårt har inget med saken att göra.
Det lönar sig inte så mycket som man tror att göra själv. Nybyggnad, OK, men med rot är det ekonomiskt dumt. Fast kul att snickra såklart. Anta att jag hyr en snickare för 400 kr/tim. Han jobbar dubbelt så snabbt som mig och jag får tillbaka hälften på Rot. Av det jag faktiskt betalat får jag tillbaka reavinst på dryga 20%. Summa summarum har jag 80 kr/Tim när jag jobbar själv
Det lönar sig inte så mycket som man tror att göra själv. Nybyggnad, OK, men med rot är det ekonomiskt dumt. Fast kul att snickra såklart. Anta att jag hyr en snickare för 400 kr/tim. Han jobbar dubbelt så snabbt som mig och jag får tillbaka hälften på Rot. Av det jag faktiskt betalat får jag tillbaka reavinst på dryga 20%. Summa summarum har jag 80 kr/Tim när jag jobbar själv
Eget arbete på fastighet medför normalt högre försäljningsvärde. Först vid en försäljning får man betalt för det arbetet.
På det ökade värdet av eget arbete betalar man sedan reavinstskatt. Rätt enkelt!
På det ökade värdet av eget arbete betalar man sedan reavinstskatt. Rätt enkelt!
Angående ROT som Kalle Anka skrev om så är det ju endast 50 000 kr per år, skulle han utnyttja det skulle det ta mer än 2 år att bygga.
Eget arbete räknas inte som avdrag, och skulle det räknas så skulle man få betala in 32,42 % på den lön man beräknar sitt arbete till och på lönen skulle man betala minst 32% i skatt. detta skulle medföra en större kostnad än att betala 22 % i reavinst.
För att räkna sitt eget arbete så får man registrera ett bolag och skicka fakturor till den som skall bygga huset vilket med mina kunskaper skulle medföra större kostnader, bokföring, momsredovisning, lön, arbetsgivaravgifter, så räkna ner dina kvitton för material kostnader för lagfart tomtkostnad och vad mer du har haft. det borde ju bli rätt så mycket bara det sen om det blir 1 miljon som du skall betala reavinst för så blir det 780 000 i ren vinst under 2 år bra netto per månad 32500 kr.
Eget arbete räknas inte som avdrag, och skulle det räknas så skulle man få betala in 32,42 % på den lön man beräknar sitt arbete till och på lönen skulle man betala minst 32% i skatt. detta skulle medföra en större kostnad än att betala 22 % i reavinst.
För att räkna sitt eget arbete så får man registrera ett bolag och skicka fakturor till den som skall bygga huset vilket med mina kunskaper skulle medföra större kostnader, bokföring, momsredovisning, lön, arbetsgivaravgifter, så räkna ner dina kvitton för material kostnader för lagfart tomtkostnad och vad mer du har haft. det borde ju bli rätt så mycket bara det sen om det blir 1 miljon som du skall betala reavinst för så blir det 780 000 i ren vinst under 2 år bra netto per månad 32500 kr.