kisumisu
M maria01 skrev:
norrlänningar har det inte värst det har gotläningar där kan vi snacka om svårt att sälja bil eller folk ska pruta bara för det kräver en färja till stockholm
Nej det är kanske inte värst.

Samtidigt är det svårt sälja saker här till lokalbefolkningen. Vissa verkar nästan vilja ha betalt för att ta emot varan 😂 tänker nu mest på facebook marketplace.

Sen är det så att jag sålde faktist en bil i Stockholm. En som var köpt därifrån, gick ej igenom besiktning 2mån efter att den var besiktidad (var nybesiktad där nere, köpte obesiktat och besiktade själv hos bilprovningen).

Ingen ville köpa den fast jag tillslut fick igenom den på besiktningen, "det är för mycket rost". Den var rostig och det var rosten dom fick besiktningen också underkänna.
Körde ner den och frågade hjälp av en kompis som bor nära Stockholm. Annonserade där nere och den bilen gick bra sälja där sen 😂 där nere brydde sig varken besiktningsman eller köpare om rosten 😅

Norrlänningar har ej sett rost, ändå köper de flesta begagnade bilar från södra Sverige.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Siffran jag hörde från bekanta i branschen var att de måste göra minst 20,000 i vinst på varje affär, detta då för ungefär 25-30år sen (när jag köpte och sålde bil genom bilhandlare sist).
Jo men i den marginalen har bilhandlaren ofta en kostnad för rekond, och garantikostnad. Även om bilen han säljer aldrig råkar ut för en garantiskada, så har handlaren kostnad för besiktning inför garantin.

Så om handlaren lägger på 20 000 på inbytespriset, betyder inte det att jag som privatsäljare typiskt skulle få mer än kanske 5 - 10 000 mer (min gissning).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det beror nog på kulturkrockar. Åtminstone delvis.
Ganska mycket. Men det törs man ju knapp säga för då är det alltid någon PK som ska dra rasistkortet.
Intet Intet skrev:
Sannolikt, ganska mycket.

Här är en hemvideo jag gjorde nyss som förklarar problemet som vissa upplever.

[media]
Life of Brian. En av dom bästa filmer 🎞️ som gjorts. Från 1979 och precis lika aktuell idag.

Redigerat:
  • Gilla
Manhunter och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men i den marginalen har bilhandlaren ofta en kostnad för rekond, och garantikostnad. Även om bilen han säljer aldrig råkar ut för en garantiskada, så har handlaren kostnad för besiktning inför garantin.

Så om handlaren lägger på 20 000 på inbytespriset, betyder inte det att jag som privatsäljare typiskt skulle få mer än kanske 5 - 10 000 mer (min gissning).
rekond tycker jag många handlare struntar i helt idag i sverige

• Gilla
Screew
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det är kanske inte värst.

Samtidigt är det svårt sälja saker här till lokalbefolkningen. Vissa verkar nästan vilja ha betalt för att ta emot varan 😂 tänker nu mest på facebook marketplace.

Sen är det så att jag sålde faktist en bil i Stockholm. En som var köpt därifrån, gick ej igenom besiktning 2mån efter att den var besiktidad (var nybesiktad där nere, köpte obesiktat och besiktade själv hos bilprovningen).

Ingen ville köpa den fast jag tillslut fick igenom den på besiktningen, "det är för mycket rost". Den var rostig och det var rosten dom fick besiktningen också underkänna.
Körde ner den och frågade hjälp av en kompis som bor nära Stockholm. Annonserade där nere och den bilen gick bra sälja där sen 😂 där nere brydde sig varken besiktningsman eller köpare om rosten 😅

Norrlänningar har ej sett rost, ändå köper de flesta begagnade bilar från södra Sverige.
kan tänka mig att det är svårt i norrland med avstånden för små saker på marketplace

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
kan tänka mig att det är svårt i norrland med avstånden för små saker på marketplace
Ja och snålhet.
Inget får kosta fast det ofta kostar med kvalitet.

kisumisu kisumisu skrev:
När jag sökte min senaste bil så hade jag som krav att den inte haft en ägare söder om Skellefteå ....

Problemet med "norrlandsbilar" är istället att de ofta har rullat flera varv runt jorden när de väl kommer ut till försäljning utanför familj / bekantskapskrets.......

Efter att ha hållt span i nästan 1år så dök en enhörning upp i Stockholm av alla ställen. 1 ägare boende i Kalix, den var 20år gammal, rätt årsmodell, rätt drivlina, inte en repa, och hade rullat 12,000mil.
Arvingen till dödsboet hade tagit med den hem till Stockholm o bytt in den hos en handlare.

Ibland ska man ha tur....

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
En enhörning?

En sådan här?

1781022030388.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller en sådan här?

1781022006341.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K Kasken skrev:
När jag sökte min senaste bil så hade jag som krav att den inte haft en ägare söder om Skellefteå ....

Problemet med "norrlandsbilar" är istället att de ofta har rullat flera varv runt jorden när de väl kommer ut till försäljning utanför familj / bekantskapskrets.......

Efter att ha hållt span i nästan 1år så dök en enhörning upp i Stockholm av alla ställen. 1 ägare boende i Kalix, den var 20år gammal, rätt årsmodell, rätt drivlina, inte en repa, och hade rullat 12,000mil.
Arvingen till dödsboet hade tagit med den hem till Stockholm o bytt in den hos en handlare.

Ibland ska man ha tur....
inte bara att dom har rullat flera varv runt jorden och gjort det på grusvägar och bussningar och fjädringar som är helt slut efter det

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
I
Jag håller på och hjälper en vän att sälja sin bil och har en annons ute på blocket, en med svensk namn har svarat men inte hört av sej igen och resten har namn som troligen härrör från varma sandiga miljöer och där ska det prutas ner minst en tredjedel av priset innan man ens kommer och tittar och då är utgångspriset det lägsta på blocket i förhållande till miltalet.

I
P pmd skrev:
Påminner lite om när jag skulle åka Tuk-Tuk-taxi i Bangkok i forntiden.
Jag sa en adress. Föraren sa en summa.
Jag kontrade med halva summan.
OK, sa föraren, och vi båda gjorde nog en riktigt bra affär.
Bangkok och dess taxi och tuk-tuk förare är ett kapitel för sej, en finsk man hoppade in i en taxi och säjer: The finnish embassy please, taxin sätter iväg och stannar plötsligt och passageraren tittar upp och säger: This is not the finnish embassy! Varvid föraren svarar: Yes, Drive Sukhumvit, embassy, embassy, embassy, now embassy finnished.....

• Haha
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En enhörning?

En sådan här?
Yes, mytomspunnen som alla söker, men aldrig hittas.

M maria01 skrev:
inte bara att dom har rullat flera varv runt jorden och gjort det på grusvägar och bussningar och fjädringar som är helt slut efter det
Jag byter alla dar i veckan hellre bussningar, leder och fjädrar än lagar rost...

Personligen köper jag hellre en bil som rullat 40,000mil med 1 ägare norr om Skellefteå än ett identiskt exemplar som rullat hälften i Stockholm med 10 ägare på samma tid. 100% garanterat kommer "norrlandsbilen" vara i mycket bättre skick rent allmänt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:

Jag byter alla dar i veckan hellre bussningar, leder och fjädrar än lagar rost...

Personligen köper jag hellre en bil som rullat 40,000mil med 1 ägare norr om Skellefteå än ett identiskt exemplar som rullat hälften i Stockholm med 10 ägare på samma tid. 100% garanterat kommer "norrlandsbilen" vara i mycket bättre skick rent allmänt.
finns ju andra delar i landet du inte har salt eller gör du som jag och köper från tyskland för halva priset

K Kasken skrev:
Fyndigt.

galento
I Incinerator skrev:
Jag håller på och hjälper en vän att sälja sin bil och har en annons ute på blocket, en med svensk namn har svarat men inte hört av sej igen och resten har namn som troligen härrör från varma sandiga miljöer och där ska det prutas ner minst en tredjedel av priset innan man ens kommer och tittar och då är utgångspriset det lägsta på blocket i förhållande till miltalet.
Det går väl att blockera användare av blocket så behöver man inte få nåt mer
från prutarna. Eller finns inte denna funktionen kvar 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.