6 263 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Säljstopp på SolarEdge
Jag tror att 401 inte är med för att den inte fanns tillgänglig på anläggningar när det mättes. Vad jag hört så är det samma skit som bara följe den ökade effekten på panelerna och att den kommer att klara ett EMC-test precis lika kasst som ALLA deras andra optimerare. Jag tror man är obegåvad så det rinner över om man kastar sig in i en SE anläggning idag.A Arnodt skrev:Förbjudna att använda är väl inte SolarEdges effektoptimerare som står angivna där på Elsäkerhetsverkets försäljnings-stoppslista, alltså försäljnings-stopp, inte användningsförbud. Har man redan i sin anläggning SolarEdges effektoptimerare P300 eller P370, då är man inte berörd av listan. Det är väl just försäljning av dem som elsäkerhetsverket stoppar, inte att använda redan tidigare inköpta.
För övrigt står inte SolarEdges effektoptimerare P401 med på listan. Den är ersättningstypen för P300 och P370, som i alla fall inte sedan ca ett år tillhandahålls av solcellsfirmor. P401 är väl tillåten att sälja och att köpa i Sverige.
Ja, P401 är ny sedan ca ett år tror jag och effektstarkare än P300 och P370.
Eller har byråkraten på Elsäkerhetsverket glömt skriva upp den på sin lista.
På listan står P4040 finns överhuvudtaget en sådan? Kan vara felstavning och skribenten menar P404?
Eller har byråkraten på Elsäkerhetsverket glömt skriva upp den på sin lista.
På listan står P4040 finns överhuvudtaget en sådan? Kan vara felstavning och skribenten menar P404?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 272 inlägg
De flesta på lista är redan utgångna och ersatta med S-serien. Stoppet gäller från 1/2-22 så det är fullt lagligt att installera dem på listan fram till dess.
Läser man all text runt förbudet så är det i praktiken så att ESV inte godkänt det institut i Israel som testat åt SolarEdge och utfärdat intyg på att de uppfyller båda standarderna. Den test som gäller enskild produkt är accepterad av ESV, men inte den som omfattar ett komplett system.
Läser man all text runt förbudet så är det i praktiken så att ESV inte godkänt det institut i Israel som testat åt SolarEdge och utfärdat intyg på att de uppfyller båda standarderna. Den test som gäller enskild produkt är accepterad av ESV, men inte den som omfattar ett komplett system.
Klicka här för att svara