948 läst ·
6 svar
948 läst
6 svar
Solaredge setapp - är den ändrad?
Hej,
Fick problem med min Solaredge integration i homeassistant så tänkte kolla i appen, men jag är inte längre admin.
Säljaren skickade en ny API-key men det funkade inte.
Nu när jag startar Setapp appen och ska logga in med username / passwd säger den "user not allowed to use setapp".
Hur gör man nu om man exempelvis vill aktivera modbus eller annat?
Den verkade sluta leverera data till homeassistant för 4 dagar sedan..
Tacksam för tips
Fick problem med min Solaredge integration i homeassistant så tänkte kolla i appen, men jag är inte längre admin.
Nu när jag startar Setapp appen och ska logga in med username / passwd säger den "user not allowed to use setapp".
Tacksam för tips
Är det "SolarEdge Inverter Setup" som du laddar ner från t.ex. Google Play, du använder.
Ska du t.ex. i en SolarEdge-växelriktare ändra inställningar, som kräver installatörsrättigheter, behöver du ett sådant användarnamn och lösenorder för det användarnamnet.
Då duger inte ditt användarnamn och dess lösenord. Med det kan du bara se driftsdata.
Du får be någon som har sådan installatörs-användarnamn och dess lösenord, komma och titta på din anläggning.
Det finns mySolarEdge appen också att ladda ner där på Google Play, men med den kan man nog bara se driftsdata.
Jag tror att den som har installatörsrättighet och lösenord för din anläggning, kan dela ut fullständiga rättigheter till dig. Det kan göras på distans. Då kan du göra samma saker som en installatör, ändra inställningar. T.ex. kan fullständiga rättigheter delas ut under en dag och sedan tas tillbaka nästa dag.
Ev. kan du kontakta SolarEdge support att göra ändring på din anläggning, det du vill göra, som du inte har rättighet till. Det är väl bara en frågan om en inställning(konfigurering)
Ska du t.ex. i en SolarEdge-växelriktare ändra inställningar, som kräver installatörsrättigheter, behöver du ett sådant användarnamn och lösenorder för det användarnamnet.
Då duger inte ditt användarnamn och dess lösenord. Med det kan du bara se driftsdata.
Du får be någon som har sådan installatörs-användarnamn och dess lösenord, komma och titta på din anläggning.
Det finns mySolarEdge appen också att ladda ner där på Google Play, men med den kan man nog bara se driftsdata.
Jag tror att den som har installatörsrättighet och lösenord för din anläggning, kan dela ut fullständiga rättigheter till dig. Det kan göras på distans. Då kan du göra samma saker som en installatör, ändra inställningar. T.ex. kan fullständiga rättigheter delas ut under en dag och sedan tas tillbaka nästa dag.
Ev. kan du kontakta SolarEdge support att göra ändring på din anläggning, det du vill göra, som du inte har rättighet till. Det är väl bara en frågan om en inställning(konfigurering)
Redigerat:
Ett tag kunde man koppla upp sig lokalt med appen mysolaredge. För att du själv ska kunna fixa wifi om du byter router, eller kolla status på en anläggning som är utan internet. Vet inte om du kan aktivera Modbus där, för inställningarna är begränsade.T turbo100 skrev:Hej,
Tacksam för tips
Hej,
Jag använder "Setapp" från Solaredge, den har jag använt tidigare men nu säger den att "user has no authority" och jag kan heller inte använda Solaredge integration i Homeassistant, not allowed.
Jag bar min installatör kolla upp det hela och dom menar jag har admin-behörighet och visst, det funkade tills förra veckan eller så. Dom skapade ett ärende hos solaredge så får vi se, stör mig att jag tappar statistik i min HA
Jag använder "Setapp" från Solaredge, den har jag använt tidigare men nu säger den att "user has no authority" och jag kan heller inte använda Solaredge integration i Homeassistant, not allowed.
Jag bar min installatör kolla upp det hela och dom menar jag har admin-behörighet och visst, det funkade tills förra veckan eller så. Dom skapade ett ärende hos solaredge så får vi se, stör mig att jag tappar statistik i min HA
De har troligen accepterat att man använder appen när man varit "admin" för en anläggning. Men nu dragit åt behörigheterna tyvärr. Har du kollat möjligheterna i "mysolaredge"?T turbo100 skrev:Hej,
Jag bar min installatör kolla upp det hela och dom menar jag har admin-behörighet och visst, det funkade tills förra veckan eller så. Dom skapade ett ärende hos solaredge så får vi se, stör mig att jag tappar statistik i min HA![]()
Om du sätter den i P-läge, stäng av mobildata, anslut till växelriktarens wifi och surfar till 172.16.0.1. Som man gör här. Kan vara värt ett test
https://community.home-assistant.io...stallations-with-battery-connected/340956/155
Du ska kunna testa din API-nyckel i webbläsaren genom att surfa till länken. Byt ut Site-ID och API-nyckel. Så ska du få lite aktuella värden. Inte "User is not authorized to access" eller "Invalid token". För då har du inte rätt API-nyckel för just din site.
https://monitoringapi.solaredge.com/site/YOUR_SITE_ID/overview.json?api_key=YOUR_API_KEY
De kan ju glömt spara eller missat ett tecken när de kopierade nyckeln.
Hej och tackK knightjocke skrev:De har troligen accepterat att man använder appen när man varit "admin" för en anläggning. Men nu dragit åt behörigheterna tyvärr. Har du kollat möjligheterna i "mysolaredge"?
Om du sätter den i P-läge, stäng av mobildata, anslut till växelriktarens wifi och surfar till 172.16.0.1. Som man gör här. Kan vara värt ett test
[länk]
Du ska kunna testa din API-nyckel i webbläsaren genom att surfa till länken. Byt ut Site-ID och API-nyckel. Så ska du få lite aktuella värden. Inte "User is not authorized to access" eller "Invalid token". För då har du inte rätt API-nyckel för just din site.
[länk]
De kan ju glömt spara eller missat ett tecken när de kopierade nyckeln.
Jag har testat att surfa in på länken med SiteId och API key och skiver jag "fel" hittar den inte och skriver jag "rätt" får jag "un-autorized" så något har ändrats. Sveasolar säger jag är admin och lagt ett case gos solaredge så vi får se.
Ska testa koppla mig till 172.16.0.1 - tack för tipset.
Jag försöker aktivera modbus och köra lokal access från HA.
Suger att tappa data jag samlat sedan anläggningen installerades
Invalid token får du om nyckeln inte existerar och unauthorized om nyckeln inte är kopplad till den siten.T turbo100 skrev:Hej och tack
Jag har testat att surfa in på länken med SiteId och API key och skiver jag "fel" hittar den inte och skriver jag "rätt" får jag "un-autorized" så något har ändrats. Sveasolar säger jag är admin och lagt ett case gos solaredge så vi får se.
Ska testa koppla mig till 172.16.0.1 - tack för tipset.
Jag försöker aktivera modbus och köra lokal access från HA.
Suger att tappa data jag samlat sedan anläggningen installerades![]()
Installatören kan plocka ut en nyckel som gäller för alla sina siter och även gå in på din site och göra det en nyckel till dig. Och så man inte blandar ihop dig med en annan kund
Klicka här för att svara