ARJU ARJU skrev:
Din tolkning av en besiktningsklausul antyder vissa saker för mig.

• Du klarar inte av att vara en neutral part mellan köpare och säljare.
  • Du ljuger om att du arbetar som mäklare.
  • Du har aldrig sett en välformulerad besiktningsklausul, vilket åter igen får mig att tro att du ljuger eller så är du helt enkelt inte kompetent.
Nu är det väl risk att jag åker på en åthutning, men när någon som utger sig för att vara mäklare jämför en besiktningsklausul med öppet köp, vad ska man annars tro?
Mäklaren är inte en neutral part, det är jag som säljare som mäklaren tecknar avtal med, det är jag som betalar hans mäklararvode… Mäklaren representerar mig och ingen annan(förutom möjligtvis min fru)

Ge mig ett exempel på en ”välformulerad besiktningsklausul” som i praktiken inte innebär öppet köp för köparen?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen finns det ett problem till. "dolda fel". Det är något som ligger och gnager i bakgrunden. I tio år dessutom.
Själv skulle jag oro mig mer för det. Det är något du du inte har koll på.
Ojoj, du är verkligen på gång du… du verkar veta mer om mig än jag själv :crysmile::rofl:
Jag har drivit ett dolda fel mål mot den största satan på den svenska försäkringsmarknaden, Anticimex och vunnit! :cool:
Så även om jag inte är en utbildad jurist så kan jag mer än de flesta

Är inte det minsta orolig för dolda fel, men du verkar vara det! Varför är du så orolig, är det många fel på ditt hus?

N noone70 skrev:
Ojoj, du är verkligen på gång du… du verkar veta mer om mig än jag själv :crysmile::rofl:
Jag har drivit ett dolda fel mål mot den största satan på den svenska försäkringsmarknaden, Anticimex och vunnit! :cool:
Så även om jag inte är en utbildad jurist så kan jag mer än de flesta

Är inte det minsta orolig för dolda fel, men du verkar vara det! Varför är du så orolig, är det många fel på ditt hus?
Det som kan vara jobbigt, det lycksökare.
Sen är problemet att eftersom felet är dolt vet jag inte om det....

dolda fel process? berätta! Jag är ärligt nyfiken.

Det som kan vara jobbigt, det lycksökare.
Sen är problemet att eftersom felet är dolt vet jag inte om det....

dolda fel process? berätta! Jag är ärligt nyfiken.
Lång historia, orkar inte dra den

D
N nikoman skrev:
[...] I detta forum är svartmögel, radon och parkslide de stora civilisationshoten.
Vad pratar du om? Alla vet väl att det är dåligt skalad FK, nollsläpp och hemmapul som hotar oss.

• Haha
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Ok, nu är det slut på spekulationer och en rapport från verkligheten (i fjållträsk) :rofl:

Alla budgivare nöjde sig med en köpargenomgång med vår besättningsman.
Det är något som de måste ha för att kunna ställa krav mot försäkringsbolaget om ett dolt fel skulle ”hittas”, annars kommer försäkringsbolaget hävda att de inte fullgjort sin undersökningsplikt(om de inte har en egen besiktingsman)
Då är det inskrivet i kontraktet att de har 7 dagars ”öppet köp” med vite om de hoppar av. Under den tiden kommer de ha en genomgång med ”vår” besiktningsman.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
IdaBo
N noone70 skrev:
Ok, nu är det slut på spekulationer och en rapport från verkligheten (i fjållträsk) :rofl:

Det är något som de måste ha för att kunna ställa krav mot försäkringsbolaget om ett dolt fel skulle ”hittas”, annars kommer försäkringsbolaget hävda att de inte fullgjort sin undersökningsplikt(om de inte har en egen besiktingsman)
Då är det inskrivet i kontraktet att de har 7 dagars ”öppet köp” med vite om de hoppar av. Under den tiden kommer de ha en genomgång med ”vår” besiktningsman.
Precis som påtalats från de i tråden som sålt/köpt nyligen i samma område :)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:

Jag antar att du är nöjd med resultatet av försäljning en
Vem lurade säljarna om undersökningsplikten?
Men det är förstås fb kan sätta vilka krav de vill. Som köpare så är säljaren min motpart.
inte säljarenas FB

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att du är nöjd med resultatet av försäljning en
Vem lurade säljarna om undersökningsplikten?
Men det är förstås fb kan sätta vilka krav de vill. Som köpare så är säljaren min motpart.
inte säljarenas FB
Du behöver jobba på dina trust issues. Kanske skaffa professionell hjälp?
Oavsett så är fb din motpart i det fall du köper av någon som har tecknat en dolda fel försäkring

Dålda fel försäkringen är säljarens försäkring. Köparen behöver inte uppfylla några som helst krav. Att strunta i att besikta eller ha en genomgång påverkar inte möjligheten att ställa krav i efterhand.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dålda fel försäkringen är säljarens försäkring. Köparen behöver inte uppfylla några som helst krav. Att strunta i att besikta eller ha en genomgång påverkar inte möjligheten att ställa krav i efterhand.
Jag återger bara vad mäklaren sa.
Men ja du har rätt, men om man inte gör en köpargenomgång så får du göra det via tinget

Vad har du som säljare att vinna på att dra det via tinget bara gör att köparen inte pratat med din besiktningsman?

D Daniel 109 skrev:
Vad har du som säljare att vinna på att dra det via tinget bara gör att köparen inte pratat med din besiktningsman?
Köparen får dra det till tinget. FB sköter mitt
Jag sitter i min grävmaskin och gräver en grop :cool:

N noone70 skrev:
Jag återger bara vad mäklaren sa.
Men ja du har rätt, men om man inte gör en köpargenomgång så får du göra det via tinget
Och om felet är i elanläggningen, vvs eller nåt annat som varken besiktning eller försäkring omfattar?

N noone70 skrev:
Du behöver jobba på dina trust issues. Kanske skaffa professionell hjälp?
Oavsett så är fb din motpart i det fall du köper av någon som har tecknat en dolda fel försäkring
Om jag bortser från dina intressanta sätt att komma med komplimanger;)
Så har någon tyvärr lurat dig.
FB undersöker om de anser att felet är dolt.
Säljaren har fortfarande samma ansvar och köparen riktar kravet mot dig. FB hjälper dig och gör sina bedömningar. Om köparen inte uppskattar det FB sa så kommer köparen att processa mot dig direkt. Hamnar du i rätten så får du klara dig helt själv. (jag TROR att du klara rättegången själv med egna jurister Men jag kan ha helt fel. Men du kommer inte undan rättegången....
Om du förlorar så får du ersättning utav FB.
Saken är den att man kommer inte undan ansvaret. Bara för att man har en dolda fel försäkring. Du är alltid ansvarig för dolda fel oavsett försäkring. Men det är alltid skönt att låta någon annan prata åt en.
Dock hjälper inte fb dig med fel på el eller vvs

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.