45 726 läst ·
112 svar
46k läst
112 svar
Säljaren vill ha mer för dödsboet
F Familjen Berguv skrev:Hej! Vi var med och budade på ett hus för 2 v och ligger med högsta budet (200 tkr över utgångspriset) men säljaren (barnen) vill ha mer. För att grannen hade sålt för mer. De la ut huset för 2 visningar igen. Men ingen dök upp på den första. På söndag har de visning igen. Huset är ett renoveringsobjekt från 1982 där båda badrummen och köket behöver fixas. Tapeten och golven är också original.
Men vi känner att huset är precis det vi letar efter.
Mäklaren vill inte avslöja vad säljaren förväntar sig att få för huset.
Tycker ni att vi ska ha is i magen och vänta till efter söndag eller erbjuda mer pengar för att komma till ett avslut?
Ni kan ju sätta lite press om ni vill... säga att erat bud bara gäller till ett visst datum.... typ 2 dagar innan visningen.
Så märker du om dom törs gambla....
Och dröjer dom över datumet och inte får någon som bjuder högre ,, kan du komma med ett nytt bud som är lägre än det ni lagt nu..
///BG
Har du läst ens första sidan i tråden?BG.s skrev:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
När jag har budat så har mäklaren frågat om lånelöfte men inte behövt vissa några papper på det. Kan ju vara budgivare som inte är ärliga.Ramnemark skrev:
För det första är min fb för mina vänner och inte offentlig, så det är ju inte hela Sverige som fick varningen. För det andra utgick jag självklart från att budgivare har lånelöften och får låna pengar. Det borde mäklaren har koll på när man tar emot bud. Det borde vara som i Norge. Bud är bindande. Sen bör mäklaren kontakta budgivarna om köpet inte går igenom, vi var 3st över utgångspris.
Summan av kardemumman är att tanten var girig och det kostade henne runt 250 000kr och 3 år
P.S. Säljarna ”talade” ingenting innan deras dotter hörde av sig till mig. Med kommunikation hade de nog både sålt huset med högre vinst och alla hade varit nöjda....
Sedan har jag en bekant som för något år sedan budade och van budgivningen. De hade lånelöfte men banken nekade ge de lån så de skrevs aldrig kontrakt. För mig de mesta bankerna vill man ska kontakta de innan man skriver på kontrakt nog av den anledningen men finns nog en del som missar det eller bank som inte informerat om det.
Vi råkade ut för en bank som gav lånelöfte, men sedan inre vill låna ut. Det var inget problem med en annan bank. Men jag sa upp alla affärer med den första.
Så kan det säkert vara. Jag var 23 år och trodde väll att alla som budade på hus faktiskt hade råd med det. Jag utgick med ifrån att mäklaren kontaktar en om det inte blev någon affär och talar om det. Jag är lite visare nu.D Daniel_82 skrev:När jag har budat så har mäklaren frågat om lånelöfte men inte behövt vissa några papper på det. Kan ju vara budgivare som inte är ärliga.
Sedan har jag en bekant som för något år sedan budade och van budgivningen. De hade lånelöfte men banken nekade ge de lån så de skrevs aldrig kontrakt. För mig de mesta bankerna vill man ska kontakta de innan man skriver på kontrakt nog av den anledningen men finns nog en del som missar det eller bank som inte informerat om det.
Mitt inlägg var mest för att belysa att det kan faktiskt kosta en girig säljare att ha ”is i magen” och lägga ut huset senare istället för att bli av med det. Jag är ganska glad att de inte erbjöd oss huset för jag har ett mycket bättre hus i dag för ett par hundra tusen mindre
Kom det några på Söndagens visning?
har ni fått nått motbud? om inte så be om ett. dom senaste 2 husen jag köpt har jag fått motbud på bägge två. det ena accepterade jag inte motbudet och sumpade ca 10% extra på det. på nästa så accepterade jag 10% extra rakt av istället. fördelen var att det senare kostade en tiondel av det första
Ingen kom på andra visningen förutom vi. Vi gick dit för att höra om han visste nåt mer om hur säljaren tänker. Men vi vart inge klokare. Han skulle ringa till säljaren idag. Säljarna verkar väldigt missnöjda med budet. Nån hade lurat på dem att de skulle få mer..."grannen har sagt det" säger Mäklaren. Tror dock att det är Mäklaren själv som har gett förhoppningar till säljaren.Thiger skrev:
Vi gav ett motbud att de får ett erbjudande vi gav dem innan men då vill vi skriva på idag eller imorgon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tror att det är en granne som sagt till säljaren att de borde kunna få mer. Mäklaren har ju ingen anledning att skapa en sådan förväntan. Dels drar affären ut på tiden och mäklaren måste hålla nya visningar dels riskerar mäklaren att säljaren byter mäklare.
Efter så här många visningar är det nog rätt klart att marknaden inte vill ge mer nu. Kanske väljer säljaren att prova igen till hösten, kanske accepterar de. Vad någon granne sålt för säger ju inte allt. Läget skiljer, standard och skick skiljer, det är lättare att komma tillbaka med dolda del mot en levande än ett dlddöd etc.
Efter så här många visningar är det nog rätt klart att marknaden inte vill ge mer nu. Kanske väljer säljaren att prova igen till hösten, kanske accepterar de. Vad någon granne sålt för säger ju inte allt. Läget skiljer, standard och skick skiljer, det är lättare att komma tillbaka med dolda del mot en levande än ett dlddöd etc.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Nog hjälper mäklarna till att trissa upp förväntningarna alltid. Det är en del av deras införsäljningsprocess att få säljaren att tro att just de kan få ut högsta möjliga belopp.
Dock tror jag att många säljare är lite skakiga nu. Marknaden har backat/stått och stampat i ett år och det är inte alls givet att det är en tillfällig svacka. Att de som inte fick sålt förra våren väntade till hösten och hoppades att det var en tillfällig dipp är en sak – då hade ju priserna inte gått ner i mannaminne utom just en kort dipp 2008/09. Nu är nog flertalet säljare som sagt mee spaka.
Tycker TS ska ha is i magen. Kommer det inte ens folk på visningarna är väl inte huset så hett. Att sätta en tidsfrist som nu gjorts kan väl vara bra, men det är svårt med ultimatum om man inte menar dem, men även om ni skulle acceptera att skriva senare också sätter det kanske lite press på säljarna att bestämma sig åt ena eller andra hållet.
Dock tror jag att många säljare är lite skakiga nu. Marknaden har backat/stått och stampat i ett år och det är inte alls givet att det är en tillfällig svacka. Att de som inte fick sålt förra våren väntade till hösten och hoppades att det var en tillfällig dipp är en sak – då hade ju priserna inte gått ner i mannaminne utom just en kort dipp 2008/09. Nu är nog flertalet säljare som sagt mee spaka.
Tycker TS ska ha is i magen. Kommer det inte ens folk på visningarna är väl inte huset så hett. Att sätta en tidsfrist som nu gjorts kan väl vara bra, men det är svårt med ultimatum om man inte menar dem, men även om ni skulle acceptera att skriva senare också sätter det kanske lite press på säljarna att bestämma sig åt ena eller andra hållet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jo, mäklare försöker såklart få upp priset om det går. Det finns ju två skäl till det.
1. De kanske får ett högre arvode (beroende på hur avtalet ser ut kan ett vara allt mellan 0 kr och flera 100')
2. Det är bra reklam att vara mäklaren som ger bra försäljningspris.
Dock tror jag inte mäklare försöker att trissa upp säljarens förväntningar när budgivningen avtar. Risken att det hela affären går om intet och då förstörs ryktet och intäkterna
1. De kanske får ett högre arvode (beroende på hur avtalet ser ut kan ett vara allt mellan 0 kr och flera 100')
2. Det är bra reklam att vara mäklaren som ger bra försäljningspris.
Dock tror jag inte mäklare försöker att trissa upp säljarens förväntningar när budgivningen avtar. Risken att det hela affären går om intet och då förstörs ryktet och intäkterna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Nej, men det är ju så dags då. Har man sagt att ” vi går ut med 3,5, men 4,2 kommer ni att få ut alla dagar i veckan”, då är man ju inte längre så trovärdig om man efter budgivningen säger ”sälj nu, jag vill gå hem och räkna arvodet jag inte gjort mig förtjänt av”.
Det är ju en rätt usel mäklare om han trissat upp säljarnas förväntningar. Tycker jag mer har sett exempel på när man lagt sig lågt för att hoppas överträffa förväntningarna.
Vid det här laget borde mäklaren vara ytterst motiverad att få till ett avslut.
Vid det här laget borde mäklaren vara ytterst motiverad att få till ett avslut.
Man får inte lägga ut en fastighet långt under förväntat pris.