45 726 läst ·
112 svar
46k läst
112 svar
Säljaren vill ha mer för dödsboet
Mäklarna får inte sätta ut huset för ett pris väsentligt under marknadspris. Men samtidigt är det upp till säljaren att sälja eller inte till utgångspris. Jag tycker att det är extremt dålig stil att sätta ut huset till ett pris som man inte accepterar. Det är ingen idé att vara sarkastisk mot budgivare som startar under annonserat pris. Är huset värt mer kommer det fler bud.
Det var väll mer en varning till mina vänner att inte köpa det huset. Mäklaren sa ju att det blev sålt men helt plötsligt var det inte så. Mäklaren tycker jag bör kontakta budgivarna om hela förutsättningen ändras. Drar säljaren tillbaka huset är det rimligt att få veta det, istället för att hitta huset man ”missade” på hemnet några månader senare.C Crebel skrev:
Tror inte GDPR hjälper dig. Det är ju inte apart du har all rätt i världen att få dina uppgifter borttagna. I detta fall tror jag man kan neka till försäljning är genomförd för att inte vilseleda andra köpare.Appendix skrev:
Det finns alltid fler hus.
Ger säljarna och mäklaren dåliga vibbar skulle inte jag vilja köpa iaf.
Är ute och jagar hus själv och jag har precis valt att inte buda på ett objekt för att priset dels är helt orealistiskt för skicket men även fär att mäklaren kändes oengagerad. Dvs jag orkar inte ens lägga ett bud på en prisnivå som är realistisk. Magkänslan säger att det inte blir en enkel affär.
Jag skulle säga "tack för intresset. Hör av er när ni verkligen är intresserade. Ni kan ta bort mina bud från annonsen.". Hänvisa gärna till GDPR om de vägrar ta bort dina bud.
Men det finns register bakom budgivare 1 som måste kunna tas fram så bara för att mäklaren visar budgivare 1 så betyder det inte att personuppgifterna inte finns. Däremot kan man sannolikt inte använda GDPR av den anledning som du säger att bidgivningshistorik måste sparas.Fairlane skrev:
Då låter det ju ännu mer som säljarna talade sanning. Hade de använt bulvaner hade de ju kontaktat dig snabbt efter de hittat ditt maxbud och sagt att toppbudet hoppat av.Ramnemark skrev:
Det var väll mer en varning till mina vänner att inte köpa det huset. Mäklaren sa ju att det blev sålt men helt plötsligt var det inte så. Mäklaren tycker jag bör kontakta budgivarna om hela förutsättningen ändras. Drar säljaren tillbaka huset är det rimligt att få veta det, istället för att hitta huset man ”missade” på hemnet några månader senare.
De trodde de hade det sålt, men sedan föll det så sent att det inte var rimligt att kontakta tidigare budgivare. Det är svårt nog att sy ihop det om toppbudet hoppar av medan budgivningen knappt har kallnat, inte gör man det månader efteråt.
Osnyggt att du hängde ut dem, om du inte hade annat att gå på ...
För det första är min fb för mina vänner och inte offentlig, så det är ju inte hela Sverige som fick varningen. För det andra utgick jag självklart från att budgivare har lånelöften och får låna pengar. Det borde mäklaren har koll på när man tar emot bud. Det borde vara som i Norge. Bud är bindande. Sen bör mäklaren kontakta budgivarna om köpet inte går igenom, vi var 3st över utgångspris.C Crebel skrev:Då låter det ju ännu mer som säljarna talade sanning. Hade de använt bulvaner hade de ju kontaktat dig snabbt efter de hittat ditt maxbud och sagt att toppbudet hoppat av.
De trodde de hade det sålt, men sedan föll det så sent att det inte var rimligt att kontakta tidigare budgivare. Det är svårt nog att sy ihop det om toppbudet hoppar av medan budgivningen knappt har kallnat, inte gör man det månader efteråt.
Osnyggt att du hängde ut dem, om du inte hade annat att gå på ...
Summan av kardemumman är att tanten var girig och det kostade henne runt 250 000kr och 3 år
P.S. Säljarna ”talade” ingenting innan deras dotter hörde av sig till mig. Med kommunikation hade de nog både sålt huset med högre vinst och alla hade varit nöjda....
Tyvärr finns det många som inte har råd att köpa till marknadspris, utan tar en chansning och försöker fynda. Oftast annonseras bostäder på Hemnet med priser som ligger i underkant. Att sen komma med underbud i varierande grad är ofta meningslöst.D Daniel 109 skrev:Mäklarna får inte sätta ut huset för ett pris väsentligt under marknadspris. Men samtidigt är det upp till säljaren att sälja eller inte till utgångspris. Jag tycker att det är extremt dålig stil att sätta ut huset till ett pris som man inte accepterar. Det är ingen idé att vara sarkastisk mot budgivare som startar under annonserat pris. Är huset värt mer kommer det fler bud.
Vid min senaste försäljning av brf kom det spekulanter, som uppenbarligen inte ens läst prospektet. De började med bud på en miljon under utgångspris på grund av diverse saker som inte passade herrskapet . Min mäklare informerade budgivarna om att deras bud var en förolämpning och att det inte accepteras som bud.
Slutpriset blev en bra bit ovan utgångspris trots fallande marknad, där mäklaren lyckades få sista budgivare att bjuda över sig själv
Vi förstår också att man förväntar sig mer än utgångspriset och därför budade vi 200 tkr över det. I annonsen står det x xxx xxx kr eller högstbjudande. Jag har själv anlitat en mäklare för min bostadsrätt och då frågar hon till vilken är lägsta pris jag kan släppa den för och lägger ut för det priset. Jag skulle aldrig gå med på ett lockpris själv.
Sen har vi råd att köpa hus för 5 milj men vi vill inte köpa hus för det eftersom att vi vill skapa våran egen stil. Känns inte värt att lägga mkt pengar om man vill göra om köket och badrummet ändå.
Imorgon ser vi hur det går med deras visning
Sen har vi råd att köpa hus för 5 milj men vi vill inte köpa hus för det eftersom att vi vill skapa våran egen stil. Känns inte värt att lägga mkt pengar om man vill göra om köket och badrummet ändå.
Imorgon ser vi hur det går med deras visning
Eftersom TS gillar objektet tycker jag en bra väg är att villkora aktuellt ledande bud till innan aktuell visning. Efter detta skulle jag lägga mig på 10’ över tvåan och avvakta ev fler bud från nya spekulanter. Ni behöver inte hota med att dra er ur, bara villkora senaste budet.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Men hur var det, de ligger väl 10 000 över tvåan? Då blir det rätt meningslöst att ställa villkor. Såvida nu inte den andre budgivaren har försvunnit.
Ja, och förhoppningsvis så fortsätter priserna att falla!L Latitud79 skrev:Tyvärr finns det många som inte har råd att köpa till marknadspris, utan tar en chansning och försöker fynda. Oftast annonseras bostäder på Hemnet med priser som ligger i underkant. Att sen komma med underbud i varierande grad är ofta meningslöst.
Vid min senaste försäljning av brf kom det spekulanter, som uppenbarligen inte ens läst prospektet. De började med bud på en miljon under utgångspris på grund av diverse saker som inte passade herrskapet . Min mäklare informerade budgivarna om att deras bud var en förolämpning och att det inte accepteras som bud.
Slutpriset blev en bra bit ovan utgångspris trots fallande marknad, där mäklaren lyckades få sista budgivare att bjuda över sig själv![]()
När sambons morfar gick bort 2012 så stod huset tomt i nästan 2 år pga konflikter.Men pga att svärmors syrra inte ville sälja till henne av "någon anledning" men dom ville ge 3 milj för huset som det stod,utan besiktning och dom skulle ta skatten när den dagen kommer,bara nyckel i handen.för att det skulle få vara kvar i släkten eftersom han själv byggt huset.Men då vid besiktningen behövdes ny dränering runt huset,nytt tak och då hela taket pga vattenläckage,plus att Allt var original från 1958 inne i huset.men hon vägrade så hon gick via mäklare och fick 2,7 milj plus reavinsten som inte uppdaterats sedan 58 så ni kan ju bara tänka på vad hon fick ut för huset i slutändan....giriga människor finns överallt tyvärr men hoppas verkligen det går bra för er.