Kan gå åt bägge hållen. Köpte hus av ett dödsbo och godman. 200k under utsatt pris för att tror jag arvingar hade bråttom att få ut pengar..

Oavsett vad så är det FÖRHANDLINGSLÄGE. Båda parter behöver inse att det är en förhandling som pågår inget annat. Köparens satta pris har egentligen inget med slutpris eller vad som är deras acceptpris. Likväl som köparen behöver förstå att intressent lämnat sitt bästa bud. Vill man ha mer lämnar man ett motbud.

I denna pågående affär är det ett klassiskt vänta ut läge. Typiskt av säljare med lite erfarenhet att använda sig av. Det innebär enkelt förklarat "den som blinkar först har förlorat". Vill man som intressent vara kvar i detta läge VILLKORAR man sitt bud, detta är ett spel, för att se vad den andra kommer tillbaka med.
Är nu säljaren intresserad av att sälja så kommer den tbx med ett bud, även det villkorat (de har nu anpassat sig efter de nya spelreglerna). Ofta kommer dessa motbud sent i processen (också en del i spelet). Alternativ säger de vara "Nej." Och då får man bestämma sig "köpaed hjärtat" eller "släppa o gå vidare".

Alternativ 1. Begär motbud och ta ställning till det.
Alternativ 2. Villkora ert gällande bud till datum (då gäller det budet och inget motbud). Inget hört, släpp och gå vidare.

• Gilla
Alexandra.F och 2 till
  • Laddar…
F Familjen Berguv skrev:
Hej! Vi var med och budade på ett hus för 2 v och ligger med högsta budet (200 tkr över utgångspriset) men säljaren (barnen) vill ha mer. För att grannen hade sålt för mer. De la ut huset för 2 visningar igen. Men ingen dök upp på den första. På söndag har de visning igen. Huset är ett renoveringsobjekt från 1982 där båda badrummen och köket behöver fixas. Tapeten och golven är också original.
Men vi känner att huset är precis det vi letar efter.
Mäklaren vill inte avslöja vad säljaren förväntar sig att få för huset.
Tycker ni att vi ska ha is i magen och vänta till efter söndag eller erbjuda mer pengar för att komma till ett avslut?
Ligg lågt ! Renoveringsobjekt avskräcker många !

Budade på ett annat hus. Tror jag la 50k under begärt pris. Fick till svar av säljaren att om du inte har råd får du väl titta på något annat.

Något sådant skulle jag också svarat. Men kommer det sedan inga andra spekulanter, så blir man inte så styv i korken.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Göran.W
Mitt tips är.
Gå på en eller två visningar den aktuella mäklaren har.
Känner han igen er så kommer han att kontakta säljaren och säga ni tittar efter annat hus och sätta lite press på säljaren utan att ni gör något.
Sen är det ju så att dom inte vill sälja så varför inte titta på fler hus utan att dra tillbaka budet.
Vem vet ni kanske hittar ett annat drömhus.

• Gilla
gotlund och 10 till
  • Laddar…
Säljs huset med friskrivningsklausul? Om inte, ochdu ts känner dig bekväm meddet, kan du ju sockra ditt bud med ett sånt erbjudande. Det kanske tom får dödsbodelägarna att vakna till.

Ja är med i budgivning på ett hus nu för en vecka sedan la ja högsta budet som är utgångspriset i torsdags pratade ja med mäklaren ja dom vill ha mer pengar å det har inte varit nån mer visning men de kan ju dyka upp nån som va på nån tidigare visning. Å igår kom de en ny budgivare ja bjöd över igen å ligger högst med 30000 över utgångspris.

Göran.W Göran.W skrev:
Mitt tips är.
Gå på en eller två visningar den aktuella mäklaren har.
Känner han igen er så kommer han att kontakta säljaren och säga ni tittar efter annat hus och sätta lite press på säljaren utan att ni gör något.
Sen är det ju så att dom inte vill sälja så varför inte titta på fler hus utan att dra tillbaka budet.
Vem vet ni kanske hittar ett annat drömhus.
Bästa inlägget i tråden.
Att sitta och jämra sig över mäklaren och säljaren är inte speciellt konstruktivt eller framgångsrikt.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
F Familjen Berguv skrev:
Men man blir less på folk som är giriga
Sa de som vill ha någon annas hus till ett lägre pris än vad de vill sälja för...

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Vi var faktiskt i ett liknande läge för en tio år sedan. Vi var tre som bjöd, men två hoppade av. Vi sade OK, men säljaren ville inte sälja, utan skulle ha en extra visning på söndagen. Vi svarade att vårt bud gäller tills på fredag, men inte längre.

De fick inga andra bud på söndag och när vi blev kontaktade på måndagen och frågade om vårt bud fortfarande gällde så svarade vi "nej". (Av en massa skäl. Det lokala läget på huset var fantastiskt, men kunde försämras. Sett till läget i stort så var det sämre, och huset var inte rätt heller; för litet, dåligt underhållet, och GDS-skadat det som var gjort.)

Så trots het marknad så fick dödsboet inte sålt huset i den vändan, till mäklarens förskräckelse...

Idag så hade jag haft is i magen. Det är betydligt mera köparens marknad. Jag hade villkorat och sett till att jag varit beredd att gå därifrån.

Is i magen.

Vi var själva i en liknande situation förra året (vann 3 omstartade budgivningar pga de inte var nöjda med priset som t.o.m var över utgång).

Det hela slutade med att en annan fick huset och vi hittade ett hus som passade oss extremt mycket bättre ett par månader senare (som vi bor i nu).

Kommer nya bud så är det ju bara fortsätta vara med i budgivningen. Får ni det inte så kommer det fler hus, med tiden ännu bättre!

Ett alternativ kan vara att lägga ett tidsbegränsat bud.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har varit med i samma situation som många andra här. Budade på ett hus, kom tvåa i budgivningen med 1.9 milj (utgångspris). Sedan hörde jag inget mer och ett år senare var det ute igen. Jag la ut ett inlägg i stil med ”köp inte , akta er för bulvanerna” på Facebook och vips hade jag både säljarens dotter och mäklaren på mig. Enligt dem kunde köpare 1 inte låna pengar. Efter 3 år såldes huset för 200k under mitt bud. Det kostade alltså den griniga tanten 200k + driftkostnad och 3 år av hennes tid för att hon ville ha mer än vad huset var värt. Jag hade redan köpt ett annat hus så när försäljningen lades ut i tidningen satt jag och skrattade i ett mycket bättre hus till en mycket bättre peng :)
Har du någon annan indikation på att bulvaner var inblandade än att köpet med högstbjudande inte genomfördes?

För det låter lite lättvindigt att hänga ut någon på FB på så lösa boliner ....

E Everelse skrev:
Ligg lågt ! Renoveringsobjekt avskräcker många !
Det gör det väll inte? Jag tycker renoveringsobjektet börjar bli överdrivet dyra när alla tänker ”hur svårt kan de vara”. ”Lite färg på det så blir det bra”

garvin garvin skrev:
Budade på ett annat hus. Tror jag la 50k under begärt pris. Fick till svar av säljaren att om du inte har råd får du väl titta på något annat.
Otrevlig säljare. Jag köpte mitt för 200k under utgångspris :)

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.