45 726 läst ·
112 svar
46k läst
112 svar
Säljaren vill ha mer för dödsboet
Höj med de 40.000:- som ni gick ner och säg att det bara gäller till lördag. Om ni verkligen vill ha huset så lägg det budet utan de tidigare villkoren.
Skulle de inte acceptera och det skulle dyka upp nya intressenter på söndagens visning så är det ju inget som hindrar att ni fortsätter vara med i budgivningen, men som då lär fortsätta från en lägre nivå då ert tidigare bud inte gäller längre.
Skulle de inte acceptera och det skulle dyka upp nya intressenter på söndagens visning så är det ju inget som hindrar att ni fortsätter vara med i budgivningen, men som då lär fortsätta från en lägre nivå då ert tidigare bud inte gäller längre.
Det har vi gjort 2 ggr tidigare och de har tackat nej till båda gångerna. Känns lönlöst.I Ingper skrev:Höj med de 40.000:- som ni gick ner och säg att det bara gäller till lördag. Om ni verkligen vill ha huset så lägg det budet utan de tidigare villkoren.
De har bestämt sig att de vill ha mer.
Ni kan nog inte göra något annat än att avvakta. Gäller det ett dödsbo är det ofta inte så bråttom att sälja. Om de inte får den nivå de önskar kanske de väntar till i höst och hoppas läget är bättre då.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har iofs varit i rätt exakt samma situation, fast på andra sidan.
Vi sålde villa och sommarstuga efter min Mamma. Ett av mina syskon hade en del mentala problem, och var i konstant konflikt med allt och alla om precis allting, framförallt med oss andra syskon.
Vi blev tvungna att låta tingsrätten utse en boutredningsman (svindyrt), som fick handlägga försäljningen. I det läget gäller att tid är extremt mycket pengar. Advokaten som tingsrätten tillsatte kostade totalt ca 500 000.
Advokaten valde en mäklare som jag inte skulle valt. Försäljningen skedde dessutom inte vid optimal tidpunkt osv.
Vi tyckte alla att priset föreföll vara lågt, och då baserade jag det på tre försäljningar i närområdet, där en av dem var extrem mycket högre, och ändå lägesmässigt likvärdigt. Jag övervägde tom att själv köpa, men då hade mitt syskon troligen bränt ned huset (faktiskt på allvar). Jag var lite orolig att det skulle drabba köparna senare.
Men i slutändan fick vi acceptera priset, och jag fick senare reda på omständigheter till varför det andra huset gick så högt, det var inte ett normalt pris. Varje extra runda med mäklaren måste hanteras via advokaten för 5 - 10 000. Så det var i princip bäst att prioritera en snabb affär.
De här husen borde säljas lägre än likvärdiga, ett dödsbo med en konflikt, där försäljningen måste godkännas av rätten med den tidsförlust det ger. Det skapar givetvis osäkerhet hos köparen. I vårt fall överklagades dessutom försäljningen ända till HD (som nekade prövningstillstånd). Så lite lägre pris förväntade jag mig.
Vi sålde villa och sommarstuga efter min Mamma. Ett av mina syskon hade en del mentala problem, och var i konstant konflikt med allt och alla om precis allting, framförallt med oss andra syskon.
Vi blev tvungna att låta tingsrätten utse en boutredningsman (svindyrt), som fick handlägga försäljningen. I det läget gäller att tid är extremt mycket pengar. Advokaten som tingsrätten tillsatte kostade totalt ca 500 000.
Advokaten valde en mäklare som jag inte skulle valt. Försäljningen skedde dessutom inte vid optimal tidpunkt osv.
Vi tyckte alla att priset föreföll vara lågt, och då baserade jag det på tre försäljningar i närområdet, där en av dem var extrem mycket högre, och ändå lägesmässigt likvärdigt. Jag övervägde tom att själv köpa, men då hade mitt syskon troligen bränt ned huset (faktiskt på allvar). Jag var lite orolig att det skulle drabba köparna senare.
Men i slutändan fick vi acceptera priset, och jag fick senare reda på omständigheter till varför det andra huset gick så högt, det var inte ett normalt pris. Varje extra runda med mäklaren måste hanteras via advokaten för 5 - 10 000. Så det var i princip bäst att prioritera en snabb affär.
De här husen borde säljas lägre än likvärdiga, ett dödsbo med en konflikt, där försäljningen måste godkännas av rätten med den tidsförlust det ger. Det skapar givetvis osäkerhet hos köparen. I vårt fall överklagades dessutom försäljningen ända till HD (som nekade prövningstillstånd). Så lite lägre pris förväntade jag mig.
Budlista skall ni inte behöva begära om det är ni som köper.F Familjen Berguv skrev:De skulle se lite misstänksamt ut om vi begär ut en budgivningslista från Mäklaren sen. Lätt att ta reda på vem som la ut det budet. Riskspel kan man ju tycka.
Grannhuset gick för 800 tkr över det här huset men de hade högre utgångspris från början plus nyare kök och badrum.
Vi får väl se efter i söndag vad som händer. Vi får ha is i magen.
Gå inte på sådana utpressningsförsök från snikna arvingar. Kliv hellre av.
Stickan
Jag har bekanta som budade på ett hus i maj förra året , men säljarna var inte nöjda. Slutade med att de köpte huset i november till lägre pris. Ingen vet ju hur marknaden utvecklar sig, men man hoppas väl ofta på att det blir bättre om man väntarF Familjen Berguv skrev:
utgångspriset är ju accepterat pris. Jag hade ringt och sagt att om de har visningen på söndag drar jag tillbaka mitt senaste bud eller liknande.
Jag håller med, de har ett accepterat pris och börja med utpressning och mer visningar bör få svida för dem med.
Budlista får man alltid?Stickan56 skrev:
Jag håller med, de har ett accepterat pris och börja med utpressning och mer visningar bör få svida för dem med.
Uppenbarligen vill ju TS ha huset och vill inte dra tillbaka budet. Det blir bara dumt med tomma hot. Ligg kvar med befintligt bud.
Så tänker vi med. Vi har ingen lust att vika oss för deras girighet. Så vi håller oss coola och ser vad som händer efter söndagensvisning. Om vi pressar dem med att vi drar oss ur så är det ju budgivare 1 som får huset som har 10 tkr under oss. Vi vinner inget på att pressa dem förutom att vi kan förlora huset vi vill ha.D Daniel 109 skrev:
Men jag tror att många blir avskräckta för att det finns ett högt bud redan. Det visade ju sig i tisdagens visning då det inte kom några spekulanter på visningen.
Produkter som diskuteras: "avskräckta"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag kallar det att säljarens "bad karma" mohahaha Till slut får man "betala" för sin girighet.K klimt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt, om budgivare 2 bara ligger 10 000 ned, så är det ingen vits att hota med att backa ut, risken för säljaren är värd för lite.
Å andra sidan, om det bara är två budgivare så kanske inte budgivare 2 är så sugen på att betala sitt högsta bud om 1'an drar sig ur. Om jag var tvåa skulle jag bli lite misstänksam om vinnaren helt plötsligt backade och fundera en gång till...