Lite hur det funkade för oss, kommunen gjorde nedslag på avloppsanläggningen (bytt 1995) när fg ägare bodde på fastigheten.. Då beslutades att byte av anläggningen skulle ske senast 12 månader senare (årsskiftet 16-17) .. eller om det var 15 månader. Detta föll givetvis på deras lott att betala, de tog även kosten för att vi fick göra ny ansökan för avloppsanläggningen (personlig) trots deras ritning redan var godkänd... bytte namn och skickade in igen.

Så det jag tycker är extremt konstigt är att er anläggning fick förbud att användas redan inom ett par månader.. Iaf som jag tolkade inlägget? Om det ordagrant stod så skulle i alla fall jag kontrollera med kommunen när första kontakt med ägaren togs..

T tobbe456 skrev:
Lite hur det funkade för oss, kommunen gjorde nedslag på avloppsanläggningen (bytt 1995) när fg ägare bodde på fastigheten.. Då beslutades att byte av anläggningen skulle ske senast 12 månader senare (årsskiftet 16-17) .. eller om det var 15 månader. Detta föll givetvis på deras lott att betala, de tog även kosten för att vi fick göra ny ansökan för avloppsanläggningen (personlig) trots deras ritning redan var godkänd... bytte namn och skickade in igen.

Så det jag tycker är extremt konstigt är att er anläggning fick förbud att användas redan inom ett par månader.. Iaf som jag tolkade inlägget? Om det ordagrant stod så skulle i alla fall jag kontrollera med kommunen när första kontakt med ägaren togs..
Antagligen så blev väl beslutet efter att ingen hörde av sig, vi fick samma besked i stugan men det var ju bara att skicka in ansökan och allt var "ok" att bruka tills att det nya var på plats.

Att säljaren ska bekosta en helt ny anläggning är nog lite väl hårt, men i TS fall har ju ägarens brist på handling orsakat att om man inte kan nyttja avloppet alls om man ska följa regelboken.

Informationen är ju troligen inte framförd just för att köparen inte ska börja klaga, är väl få personer som inte blivit förbannade av att få en sån lapp i ansiktet direkt vid inflytt i nya huset.

Inte schysst av säljaren att hålla inne med informationen så länge. Däremot måste man som köpare naturligtvis förstå att ett avlopp med 40 år på nacken troligtvis behöver åtgärdas. "Jag visste inte" duger inte. Vet man inte får man ta reda på det.

Ändå rätt hårda toner, runt omkring oss finns det hundratal fastigheter med eget avlopp som med dagens standarder inte skulle godkännas vid en ev kontroll.. Problemet är bara att du aldrig vet när den kontrollen kommer och jag misstänker att det inte är speciellt många som byter i förebyggande syfte... dvs allt funkar ju tillfredsställande, och kommer säkerligen göra så i flera årtionden till utan problem.
Enda som kan hända är ju just att det görs en kontroll av kommun och du får nedslag.. ska man verkligen behöva ta höjd för detta ekonomiskt direkt vid ett köp? att utöver övriga renovationer måste du räknar med att investera 70-130 000 på avloppet direkt, trots det fungerar till 100%. Tror inte många riktigt gör det i dagens läge. Självklart ska du ha det i bakhuvudet, förstå vad det innebär med eget avlopp likaväl som egen brunn att det KAN kosta pengar, men om det inte är trasigt varför reparera?
En herre jag känner åkte på en ny brunn med i infiltration för 6-7 år sedan, gjorde det mesta själv men runt 70,000 gick kalaset på.. tre år senare beslutade kommunen om för alla i hans del av byn tvångsanslutning till till kommunala avloppssystemet.. Inte ett ord nämndes om några sådana planer tidigare. Ska man ta höjd för sånt också för det kan bevisligen också hända? ;-/

T tobbe456 skrev:
En herre jag känner åkte på en ny brunn med i infiltration för 6-7 år sedan, gjorde det mesta själv men runt 70,000 gick kalaset på.. tre år senare beslutade kommunen om för alla i hans del av byn tvångsanslutning till till kommunala avloppssystemet.. Inte ett ord nämndes om några sådana planer tidigare. Ska man ta höjd för sånt också för det kan bevisligen också hända? ;-/
Japp, de bör du ha med i "riskplan". Kommunernas planer vad det gäller kommunalt VA kan ändras så att du åker på det tidigare än vad som varit planerat.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
T tobbe456 skrev:
Ändå rätt hårda toner, runt omkring oss finns det hundratal fastigheter med eget avlopp som med dagens standarder inte skulle godkännas vid en ev kontroll.. Problemet är bara att du aldrig vet när den kontrollen kommer och jag misstänker att det inte är speciellt många som byter i förebyggande syfte... dvs allt funkar ju tillfredsställande, och kommer säkerligen göra så i flera årtionden till utan problem.
Enda som kan hända är ju just att det görs en kontroll av kommun och du får nedslag.. ska man verkligen behöva ta höjd för detta ekonomiskt direkt vid ett köp? att utöver övriga renovationer måste du räknar med att investera 70-130 000 på avloppet direkt, trots det fungerar till 100%. Tror inte många riktigt gör det i dagens läge. Självklart ska du ha det i bakhuvudet, förstå vad det innebär med eget avlopp likaväl som egen brunn att det KAN kosta pengar, men om det inte är trasigt varför reparera?
Det funkar ju inte till 100% om du får nedslag. Att bli tvångsansluten tre år efter att man tvingats göra om avloppet hemma måste ju vara en väldigt liten andel som råkar utför jämfört med de som får nedslag på sitt 40 år gamla avlopp. Naturligtvis måste man kalkylera med att man kan tvingas till en stor utgift inom kort om man köper ett hus med gammalt avlopp. Likadant om taket är dåligt, fukt under huset osv. Kanske ingenting som behöver åtgärdas samma dag som tillträdet men som troligtvis behöver åtgärdas inom en snar framtid och därför bör man ha planerat ekonomiskt för det. Sedan kanske TS hade lite "otur" som åkte på det direkt men det i sig är ingen ursäkt för att inte ta reda på avloppssituationen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
H helixa skrev:
Skrev på kontrakt 25/8. Flyttade in i huset 2/10.
Igår fick vi ett brev fr säljaren som var i deras namn att avloppet måste göras om.
De har varit en kontrollant här den 6/9. Beslut kom till säljarna 30/9 och överklagan skulle ske inom 3v.

Hur går man tillväga nu?
De har ju uppenbarligen hållt informationen ifrån oss. Hade dragit tillbaks köpet om jag vetat om detta. De har inte yppat ett ord om ngt.
Vi har servitut på infiltrationen som enligt dem var bra.

Ska helt klart ringa mäklaren på måndag men man blir jävligt förbannad.
Enligt kontrakt är säljare skyldiga för fel som uppkommer tom inflyttningsdag.

Vad kan jag göra?
Hur har det gått med det här?

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.