72 539 läst ·
290 svar
73k läst
290 svar
Säljaren uppgav för mycket boyta
Redan tidigt i tråden, var det TS själv? som konstaterade att första steg skulle bli att kontakta säljaren för att försöka få kompensation för denne har ljugit. Alltid klokt att sätta sig i motståndarens position. Om jag var säljaren skulle jag svara: Jag har mätt upp ytan korrekt och inte ljugit för dig däremot har jag missuppfattat hur ytan anges. Det borde mäklaren förstått. Jag har handlat i god tro. Jag ser i fastighetstaxeringen att du också uppgett 200 m2 boaerea när du själv fastighetstaxerat. Altanen visste jag inte att den behövde bygglov. Men det har du ju accepterat eftersom du nu har bygglov. Kunde nog tänka mig att diskutera detta men inte efter 7 år. Du får ingen kompensation av mig. Ingen mening du hotar mig med att stämma för det kommer du ingen vart med.
Håller med om tramsandet. Det blir väldigt ofta så här.N NoPainNoGain skrev:
Jag hade också undersökt möjligheten att få kompensation men jag tror tiden och att du haft möjlighet att själv mäta ligger dig i fatet. Det ser ju inte ut som säljaren haft för avsikt att lura dig eftersom taxeringen är på 200kvm och de själv bott där.
Jag hade lätt lagt några tusen på en jurist bara för att få en bedömning på om det är lönt eller inte. Om det inte är lönt har du sparat massa pengar.
Det blir svårt att driva detta , jag läser det i alla fall som att ytan finns men enligt regler så är del att definiera som bi yta, är det korrekt ? ...N NoPainNoGain skrev:2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
Så, *tror* att jag läst alla inlägg i tråden och att dessa två punkter inte tas upp:
TS har bott i fastigheten under 7 år, under denna period har det varit ett antal fastighetsdeklarationer. Då jag liksom många andra här i tråden bor i souterränghus vet vi att det då är en rätt bra och tydlig instruktion på hur de beräknas.
Det är något TS skrivit under på heder och samvete ett par gånger innan det upptäcktes.
Om det inte ingår i undersökningsplikten så är frågan vid vilket skede som TS borde ha upptäckt felet.
När det gäller det saknade bygglovet så är det ju absolut *inget* TS kan hävda dolt fel på, då det ska anmälas skyndsamt och säljaren ska få möjlighet att avhjälpa det. Nu har ju TS enligt egen utsago valt att betala de 5800kr för ganska länge sedan.
Det för ju oss in på den sista frågan, vad hade priset blivit om det hade varit korrekta uppgifter?
Hur stor hade prisskillnaden varit stor nog för att beaktas som ett dolt fel? De 5800kr i bygglovsansökan vat det garanterat inte.
TS har bott i fastigheten under 7 år, under denna period har det varit ett antal fastighetsdeklarationer. Då jag liksom många andra här i tråden bor i souterränghus vet vi att det då är en rätt bra och tydlig instruktion på hur de beräknas.
Det är något TS skrivit under på heder och samvete ett par gånger innan det upptäcktes.
Om det inte ingår i undersökningsplikten så är frågan vid vilket skede som TS borde ha upptäckt felet.
När det gäller det saknade bygglovet så är det ju absolut *inget* TS kan hävda dolt fel på, då det ska anmälas skyndsamt och säljaren ska få möjlighet att avhjälpa det. Nu har ju TS enligt egen utsago valt att betala de 5800kr för ganska länge sedan.
Det för ju oss in på den sista frågan, vad hade priset blivit om det hade varit korrekta uppgifter?
Hur stor hade prisskillnaden varit stor nog för att beaktas som ett dolt fel? De 5800kr i bygglovsansökan vat det garanterat inte.
Det är köparen plikt att undersöka att det stämmer. Undersökningsplikten är stor för köparen. Allt som går att undersöka utan att göra åverkan på huset åligger köparen att undersöka.N NoPainNoGain skrev:2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Jag noterar att flera drar parallell med felaktigt uppgiven boyta. Det finns ju en viktig skillnad här och det är att det är inte fråga om att huset faktiskt är 180 kvm istället för 200 kvm. Då hade det varit en enklare diskussion. Nu är ju huset fortfarande 200 kvm (antar vi...) men att 20 kvm av dess yta har varit felaktigt definierad som boyta istället för biyta.
Den andra intressanta aspekten är att en köpeskilling om 7 miljoner är ganska ansenlig så även någon procents skillnad på en värdering blir snabbt relativt höga belopp.
Det som behöver göras av TS för att kunna bedöma om det är värt att gå vidare som jag ser det:
- Genomför en korrekt mätning av ytan och få ett mätbevis. Kostar vanligtvis några tusenlappar.
- Precis som någon föreslog tidigt i tråden, gör en värdering och be den reflektera båda ytförhållandena, dvs den som uppgavs (200+20 för garaget var väl uppges som 20 kvm biyta redan?) och dem faktiska uppmätta (anta den blir 180+40 då). Det är fine om man gör värdering efter dagens nivå, det är skillnaden i pris som kommer vara intressant här. Hur mycket påverkas värdet med skillnaden i biyta på just ditt objekt?
- Utöver dessa två aspekter behöver du diskutera främst två saker med din jurist (hoppas för din skull det är en fastighets/avtalsjurist...) Dels granska utfästelserna i köpekontraktet om yta samt om prospektet är upptaget som bilaga och ev andra formuleringar du eventuellt kan lutandet mot, dels hur juridiskt gångbart det kommer vara att hävda dolt fel OCH värdeminskning i detta fall efter att det gått sju år.
Personligen skulle jag säga att värderingen är central och det är inte så troligt att den kommer hjälpa till särskilt mycket då det är fråga om omdefiniering av bo/biyta på pappret, inte uppgiven boyta som saknas (då hade det varit en HELT) annan sak.
Den andra intressanta aspekten är att en köpeskilling om 7 miljoner är ganska ansenlig så även någon procents skillnad på en värdering blir snabbt relativt höga belopp.
Det som behöver göras av TS för att kunna bedöma om det är värt att gå vidare som jag ser det:
- Genomför en korrekt mätning av ytan och få ett mätbevis. Kostar vanligtvis några tusenlappar.
- Precis som någon föreslog tidigt i tråden, gör en värdering och be den reflektera båda ytförhållandena, dvs den som uppgavs (200+20 för garaget var väl uppges som 20 kvm biyta redan?) och dem faktiska uppmätta (anta den blir 180+40 då). Det är fine om man gör värdering efter dagens nivå, det är skillnaden i pris som kommer vara intressant här. Hur mycket påverkas värdet med skillnaden i biyta på just ditt objekt?
- Utöver dessa två aspekter behöver du diskutera främst två saker med din jurist (hoppas för din skull det är en fastighets/avtalsjurist...) Dels granska utfästelserna i köpekontraktet om yta samt om prospektet är upptaget som bilaga och ev andra formuleringar du eventuellt kan lutandet mot, dels hur juridiskt gångbart det kommer vara att hävda dolt fel OCH värdeminskning i detta fall efter att det gått sju år.
Personligen skulle jag säga att värderingen är central och det är inte så troligt att den kommer hjälpa till särskilt mycket då det är fråga om omdefiniering av bo/biyta på pappret, inte uppgiven boyta som saknas (då hade det varit en HELT) annan sak.
men om fördelningen boytan/biytan är så viktig för er skulle ni ha kontrollmätt innan ni slantar 7,0milj. Tror inte ni har några ”rättigheter” alls i detta fall.N NoPainNoGain skrev:
HejN NoPainNoGain skrev:2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Har du pratat med mäklaren ?
I fastighetstaxeringen som lämnas in till Skatteverket med jämna mellanrum finns ju boyta, biyta och tomtyta angivet.N NoPainNoGain skrev:2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Du kan säkert kolla med Skatteverket vilken boyta som uppgetts under åren tillbaka.
Skatteverket har också regler på hur boyta beräknas :
” Så mäter du ditt småhus ” :
https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
Lycka till !
Vi råkade ut för något liknande för länge sedan. Mäklaren uppgav 116 när den korrekta siffran var 98. Vi påtalade detta ganska omgående efter köpet, och fick faktiskt kompensation. Så jag förstår frustrationen - boarean kan ju påverka priset både när man köper och säljer vidare. Men är 6 år efteråt "skälig tid" för att påpeka felet? Det är nog tveksamt.N NoPainNoGain skrev:2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Fast är ditt hus på 190 kvm och du uppger 200 så är det ju en medveten lögn. Totalytan i det här huset stämmer ju, det är ju bara benämningen på den som är fel.sunnis skrev:
Tycker inte det är minsta girigt av TS, säljaren har gjort en utfästelse medvetet att boarean är mer än vad den egentligen är för att få ut mer pengar av försäljning, vem är det som är girig egentligen?
Åtminstone kan en tvist vara fostrande för säljaren, man får helt enkelt ta ansvar för de utfästelser man ger. Juridiskt sett är det också så. Det finns mycket man kan slira på som säljare och köpare tycker jag man ska kunna acceptera mycket, allt kan inte vara perfekt men en korrekt boarea måste man kunna uppge. Mitt hus är på 190kvm, ska jag ange i prospektet att det är 200kvm för att få det låta bättre om jag skulle sälja det i framtiden och kanske få lite mer betalt för det? Lär ju inte få mindre i alla fall. Det verkar ju vara ganska OK att göra så enligt vissa här.
Båda dessa punkter har tagits upp. Sannolikt är allt sagt i denna fråga.Dowser4711 skrev:
Så, *tror* att jag läst alla inlägg i tråden och att dessa två punkter inte tas upp:
Vi fick tillbaka 100 tkr för att det saknades 12 m2. Det viktiga här är ju att du nu inte kan sälja ett hus som är 200 m2 utan ett hus som är 180 m2. Det kommer locka andra köpare och du skulle förmodligen få sämre betalt vid en eventuell försäljning. Om det i prospekt knutet till köpkontrakt finns en utfästelse om 200 m2, har säljaren gjort fel. Då är du berättigad till ersättning.
Villaägarna har bra jutidikstöd för att veta vad nästa steg är och sedan får du fundera ut om ni vill ha en rättslig process eller göra upp med säljaren på ett mer kreativt sätt.
Ett sätt att räkna ut det värde du blivit lurd på är att fördela mark och hus enligt taxeringsvärde för att se hur stor del av det totala värdet huset står för. Sedan kan du räkna ut hur stor andel av detta värde som areatappet står för.
I vårt fall bygde vi ut huset för betydligt mer pengar än vad vi fick tillbaka, och det är en ofta en förhandlimg som avgör var man landar intermer av ersättning...
Villaägarna har bra jutidikstöd för att veta vad nästa steg är och sedan får du fundera ut om ni vill ha en rättslig process eller göra upp med säljaren på ett mer kreativt sätt.
Ett sätt att räkna ut det värde du blivit lurd på är att fördela mark och hus enligt taxeringsvärde för att se hur stor del av det totala värdet huset står för. Sedan kan du räkna ut hur stor andel av detta värde som areatappet står för.
I vårt fall bygde vi ut huset för betydligt mer pengar än vad vi fick tillbaka, och det är en ofta en förhandlimg som avgör var man landar intermer av ersättning...
Jag har insett att jag inte alltid fått rätt i affärer men jag har undvikit domstolar och annat bråk, mitt liv är kort. Jag tror att jag vunnit mycke mer på detta att försöka glömma och lägga min lilla tid på jorden på possitiva tankar. Jag har vänner som gått i denna fällan att kräva sin rätt o även när de flera år senare fått rätt har de totalt förlorat så mycke mer. Det finns inga vinnare i konflikter bara de som förlorar mer än de andra. Men ditt liv kanske är långt.
Det visade sig att hela övervåningen i vårt hus är biyta pga låg takhöjd. Inget jag bryr mig om eller tänker gå vidare med. Huset är ju detsamma och övervåningen går att använda som innan.
Men jag kommer att ändra uppgifterna om jag ska sälja.
Men jag kommer att ändra uppgifterna om jag ska sälja.