Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Är inte syftet att fosforn ska stanna där? Hur skulle det annars funka?
Det var det man trodde en gång i tiden. Sen visade empirin att det börjar läcka med tiden.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla sätt som funkar är förstås bra, men då det man får upp om antroposof avloppsrening är artiklar om hur det bevisligen inte funkar för Vidarstiftelsen i Järna så gör kommunen i mina ögon rätt som avkräver dig bevis på att det funkar.

Ett stort problem med humbug är förstås att det är svårt att bevisa att det funkar, men kan du bevisa att den antroposofa metoden funkar får du förstås använda den.
Jag la ner och fixade avloppet på samma sätt som de flesta andra som utnyttjar den kriminellt dåliga tillsynen

H hempularen skrev:
Mäklaren är skyldig att kontrollera vem som är lagfaren ägare för en fastighet, mäklaren är skyyldig att kontrollera vilka pantbrev som finns uttagna (så det kan kontrolleras att lånen avslutas vid tillträdet.), och (här är jag inte helt säker) mäklaren är skyldig att ta reda på vilka servitut och andra inskrivningar som finns på fastigheten.
Men tydligne inte vilka anteckningar som finns. Hur får man själv reda på det över sin fastighet, syns det på 'Min Fastighet'?

useless useless skrev:
Du svarar ju inte på frågan... Tidigare i tråden hävdade du att trekammarbrunn inte är godkänt i dag:

Sen skriver du att kommunen (trots att det inte är tillåtet?) har krävt att du har markbädd och trekammarbrunn?
Ja ett avlopp måste alla människor ha!

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad är en "antroposof metod" för luftning och rening?
Det är att efter trekammarbrunn och infiltration pumpa vattnet i snäckformade vattenfall som syresätter oxiderar vattnet och fäller ut fasta föroreningar

Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Själva trekammarbrunnen är troligtvis lämplig för ett hushåll (5 personer) som det står på kvittot. Är trekammarbrunnen i plast, betong och vilket märke/modell?

Det är förmodligen den efterföljande infiltrationsbädden som kommunen har anmärkt på vid något tidigare besök. Den behöver då göras om, eventuellt förläggas på annan plats, även kanske uppdateras med en fosforfälla. I värsta fall kanske det endast finns en stenkista.

I värsta fall måste hela avloppsanläggningen förnyas. En kostnad på +100000 kr.

Ta kontakt med kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning snarast.

Möjligtvis kan ni hävda dolt fel och kräva säljaren på en slant, dock endast en del då nuvarande avlopp är gammalt. Säljaren har en skyldighet att informera er om ålägganden från kommun och myndigheter. Nu borde ni dock ha reagerat på uppgiften om att avloppet endast är till för två personer.

Edit: Ser att ni fått många bra svar under den tiden jag skrev mitt inlägg.
Jag märker att det är några inlägg som pekar på att köparen borde reagera på uppgiften om avloppssystem och att ”man” borde veta att i Sverige är avloppet normalt dimensionerat för 5pers. Det känns ju märkligt att envar (lekmän) ska ha sådan kunskap eller utgår tanken från att ”man” ska vara så klok att jag vet vad jag inte vet och därmed blir nästa åtgärd att ta reda på?

Claes Sörmland
N northernlight65 skrev:
Jag märker att det är några inlägg som pekar på att köparen borde reagera på uppgiften om avloppssystem och att ”man” borde veta att i Sverige är avloppet normalt dimensionerat för 5pers. Det känns ju märkligt att envar (lekmän) ska ha sådan kunskap eller utgår tanken från att ”man” ska vara så klok att jag vet vad jag inte vet och därmed blir nästa åtgärd att ta reda på?
Du som köpare vet naturligtvis vad du vet men undersökningsplikten i jordabalken bygger inte på det eller ens på någon statistik vad många typiska köpare vet. Istället bygger den på vad en tänkt (mycket) upplyst och undersökande köpare vet. Den köparen förväntas undersöka avloppet längre än att läsa prospektet och anta att allt är tiptop. Man förväntas t ex undersöka avloppet med dess reningsanläggning och anses ha kunskap om lagkrav och gällande standarder. Samtidigt finns det gränser för den förväntade tekniska kunskapen.

Vad gäller specifikt köp av fastigheter med enskilt avlopp så kommer det ett juridiskt ansvar som verksamhetsutövare enligt miljöbalken när man tar över fastigheten. Då krävs att man kan sköta avloppsreningsanläggningen från dag ett. Det inkluderar att man kan inspektera den och kan bedöma om den fungerar eller inte men också att man kan sköta regelbundna drift, t ex fylla på kemikalier eller veta om hur slamtömningen fungerar. D v s varje köpare förväntas ha koll på hur anläggningen fungerar från tillträdet, vilka krav det finns för avloppstillståndet och ha tagit del av frist och skötselinstruktioner.

Redigerat:
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du som köpare vet naturligtvis vad du vet men undersökningsplikten i jordabalken bygger inte på det eller ens på någon statistik vad många typiska köpare vet. Istället bygger den på vad en tänkt (mycket) upplyst och undersökande köpare vet. Den köparen förväntas undersöka avloppet längre än att läsa prospektet och anta att allt är tiptop. Man förväntas t ex undersöka avloppet med dess reningsanläggning och anses ha kunskap om lagkrav och gällande standarder. Samtidigt finns det gränser för den förväntade tekniska kunskapen.

Vad gäller specifikt köp av fastigheter med enskilt avlopp så kommer det ett juridiskt ansvar som verksamhetsutövare enligt miljöbalken när man tar över fastigheten. Då krävs att man kan sköta avloppsreningsanläggningen från dag ett. Det inkluderar att man kan inspektera den och kan bedöma om den fungerar eller inte men också att man kan sköta regelbundna drift, t ex fylla på kemikalier eller veta om hur slamtömningen fungerar. D v s varje köpare förväntas ha koll på hur anläggningen fungerar från tillträdet, vilka krav det finns för avloppstillståndet och ha tagit del av frist och skötselinstruktioner.
Sen kan jag tycka att man som husköpare borde vilja ta reda på hur saker med den tänkta fastigheten fungerar oavsett vad som ingår i din undersökningsplikt enligt jordabalken. Går det att köra vedpannan på el om man är på semester under vintern? Hur ofta måste jag fylla på pellets i pannan eller går det att fixa så att det inte behövs fyllas på 2ggr/dag riktigt kalla dagar? Hur länge kan jag räkna med att acktankarna håller vattnet varmt? Vad innebär det att avloppet är dimensionerat för x antal personer och hur ökar jag dimensioneringen i framtiden om det behövs? Vad är förväntad livstid på bergvärmepump, vedpanna, avlopp mm? Vad innebär dränering med system x och kan det ställa till problem om det kommer ett riktigt skyfall? Mm mm.
Helt enkelt att man tittar på en fastighet lite som med ett barns ögon. Hur funkar det? Varför är det gjort så? Får jag göra det? Kan det gå sönder? Hur länge håller det? Osv

Om man inte är nyfiken på hur fastigheten fungerar hur ska man då veta vad man köper och om fastigheten verkligen motsvarar ens krav?

Redigerat:
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Sen kan jag tycka att man som husköpare borde vilja ta reda på hur saker med den tänkta fastigheten fungerar oavsett vad som ingår i din undersökningsplikt enligt jordabalken. Går det att köra vedpannan på el om man är på semester under vintern? Hur ofta måste jag fylla på pellets i pannan eller går det att fixa så att det inte behövs fyllas på 2ggr/dag riktigt kalla dagar? Hur länge kan jag räkna med att acktankarna håller vattnet varmt? Vad innebär det att avloppet är dimensionerat för x antal personer och hur ökar jag dimensioneringen i framtiden om det behövs? Vad är förväntad livstid på bergvärmepump, vedpanna, avlopp mm? Vad innebär dränering med system x och kan det ställa till problem om det kommer ett riktigt skyfall? Mm mm.
Om man inte är nyfiken på hur fastigheten fungerar hur ska man då veta vad man köper och om fastigheten verkligen motsvarar ens krav?
Hej
Håller i stort med, det är ju en rätt stor ekonomisk affär att köpa hus så bara av den anledningen....
Men
Det jag funderar kring frågan om att ” det borde du vetat”
Byggnadsteknik är komplicerat och det finns nästan lika många uppfattningar som det finns yrkesmän. Det är lätt att bli förvirrad. Det är ju bara att titta runt på detta forum så ;)

Claes Sörmland
N northernlight65 skrev:
Hej
Det jag funderar kring frågan om att ” det borde du vetat”
Svårt att förmedla i tider som dessa där många inte kan skilja på normativa och faktiska påståenden:
Det är i denna forumdel inte ett moraliskt normativt uttalande. Det är ett uttalande gällande din faktiska undersökningsplikt som köpare.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Huruvida en är en nyfiken person eller ej, har ju inte något som helst att göra med huruvida en kan på egen hand bedöma en anläggnings skick, kapacitet, renoveringsbehov, uppdateringspotential, utbyggnadspotentioal, effektivitet avseende alla olika ämnen och processer.

Du kan det säkert, men att alla husägare skulle utveckla och hålla sig uppdaterade i detta fält synes synnerligen orimligt för mig...

Sakkunnighet behövs förstås inom många områden vid ett husköp.
Mäklarens proffessionalitet bör innefatta att göra säljare och köpare uppmärksamma på sådana områden och driva på att dokumentaiion tillgängliggörs.

Redigerat:
Claes Sörmland
J Janne Nilsson skrev:
Du kan det säkert, men att alla husägare skulle utveckla och hålla sig uppdaterade i detta fält synes synnerligen orimligt för mig...

Sakkunnighet behövs förstås inom många områden vid ett husköp.
Mäklarens proffessionalitet bör innefatta att göra säljare och köpare uppmärksamma på sådana områden och driva på att dokumentaiion tillgängliggörs.
Och ännu orimligare skulle vara att säljaren skulle vara ansvariga för alla möjliga och omöjliga köpares okunnighet, ointresse och feluppfattningar. Av det skälet ligger ansvaret huvudsakligen på köparen. Sen är det upp till köparen och skaffa sig egen kunskap eller få hjälp av andra där kunskapen brister. Eller helt strunta i det och ta problemen och kostnaden när de dyker upp.

Mäklarens uppgift är att upplysa om denna undersökningsplikt.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Då kanske denna okunniga säljare skall dela de dokument, denne onekligen av någon outgrundlig anledning sparat..
Till Mäklaren i första hand så att denne isf skulle kunna validera en ev betydelse...

Densamme, säljaren, kanske heller inte skall kryssa i rutor och sånt som skulle kunna påskina något som denne inte e säker på.....

Diskussionen här glider iväg från ämnet, nu är det mer om hur lagstiftningen skulle kunna vara, snarare än hur det är. Lagen ställer höga krav på köpare, det är tyvärr en hel del som inte förstår detta, man tror att man är mer skyddad än man är. Därför är allt som ger köpare information om vad som bör göras bra, det förekommer förhoppningsvis problem. Som köpare bör man också inse att säljare ibland är okunniga, glömska och så vidare. Säljaren kan ha vant sig vid förhållanden och kanske inte inser att andra inte gör det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.