K klimt skrev:
Det är just därför som de flesta föreningar har i sina stadgar och regler att man inte får ändra i dessa system utan föreningens godkännande. Det är väl förmodligen det som gjorts i fallet hör, att lägenhetsinnehavaren gjort en förbjuden förändring. Det faller då på lägenhetsägaren att återställa.

Visst skulle föreningen kunna ha inspektioner, regelbundet eller vid lägenhetsförsäljning. Men det kräver nog att det görs av kunniga yrkesmän och skulle bli rätt dyrt. Det är knappast rimligt att alla boende ska vara med och betala för att kontrollera att man följer stadgar och regler. Då är det nog mer rimligt att ägaren får ta kostnaderna för att återställa när man gjort renoveringar som bryter mot föreningens stadgar.
Det verkar ju bevisat att dessa stadgar inte är tillräckligt för att fastighetsägaren ska kunna ta sitt ansvar. Om man i föreningen känner att man inte kan lita på sina medlemmar så kanske besiktning är ett alternativ. Kostnaden kan ju läggas på säljaren som inom kort kommer att casha in så drabbar det ingen fattig. Kostnaden för en besiktning är väll lika med vad mäklaren tar i arvode per timme, så pengar lär ju finnas;-).

Om nu nya ägaren inte åtgärdar problemet vem kommer att få vite för ej uppfylld OVK från kommunen?

O Oxsar skrev:
Kvarstår dock att brfen har ansvaret som fastighetsägaren. Hur man väljer att uppfylla detta ansvar är upp till brfen d.v.s de har ingen skyldighet att besikta men de har ansvar för att ventilationen fungerar som den ska. Ventilationssystemet får nog anses tillhöra brfen och inte bostadsrättsinnehavaren.
Hela fastigheten inklusive fast inredning tillhör brfen. Men ansvaret för underhåll av de olika komponenterna fördelas för det första av lag och i andra hand av föreningens stadgar.

Det finns inget ”får nog anses här”. Precis som jag redan skrivit säger många stadgar (åtminstone de som baseras på sbc’s normstadgar) att alla installationer som föreningen inte har gjort tillhör medlemmens underhållsansvar.

Så även om du tycker att allt är självklart vill jag vidhålla att det inte går att säga säkert utan att förstå mer om denna specifika förening och vad som är gjort i denna specifika lgh. Det har inget att göra med OVK-skyldigheten.

Oavsett om det är ett enkelt jobb att återinstallera ventdonet (svårt att säga!) så bör man låta föreningen se till att de är rätt inställt för att undvika problem i denna eller andra lägenheter.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Suck, här gäller det att öppna en (igentapetserad?) ventil till den gemensamma ventilationsanläggningen.

Gå upp och/eller ned en våning, knacka på och be att få kika var ventilationsöppningen sitter i grannarnas exakt likadana kök (bortsett från lull-lullet).
Tag med ett måttband och mät.

Och gå sedan hem och ta opp det igentapetserade eller -putsade hålet.
Och ett ventilgaller, om det inte sitter där bakom, kan inte kosta mer än ett par tior.
Äh, lägg av. Det är ju för enkelt:-)

Här var det ju en fråga om ansvar inte hur man smidigast fixar till det.

T Tosse skrev:
Hela fastigheten inklusive fast inredning tillhör brfen. Men ansvaret för underhåll av de olika komponenterna fördelas för det första av lag och i andra hand av föreningens stadgar.

Det finns inget ”får nog anses här”. Precis som jag redan skrivit säger många stadgar (åtminstone de som baseras på sbc’s normstadgar) att alla installationer som föreningen inte har gjort tillhör medlemmens underhållsansvar.

Så även om du tycker att allt är självklart vill jag vidhålla att det inte går att säga säkert utan att förstå mer om denna specifika förening och vad som är gjort i denna specifika lgh. Det har inget att göra med OVK-skyldigheten.

Oavsett om det är ett enkelt jobb att återinstallera ventdonet (svårt att säga!) så bör man låta föreningen se till att de är rätt inställt för att undvika problem i denna eller andra lägenheter.
Ventilationen kanske mer ska ses som en funktion som brfen är ansvarig för.

Visst går det inte säkert att veta vem som i slutändan har ansvaret. Men med en bra och välbetald advokat så har man nog goda möjligheter att hålla bostadsföreningen ansvariga för felet.

O Oxsar skrev:
Ventilationen kanske mer ska ses som en funktion som brfen är ansvarig för.

Visst går det inte säkert att veta vem som i slutändan har ansvaret. Men med en bra och välbetald advokat så har man nog goda möjligheter att hålla bostadsföreningen ansvariga för felet.
Vad baserar du det på?

T Tosse skrev:
Vad baserar du det på?
På hur lagen är utformad.
Man bör inte heller kunna kräva att en bostadsrättsköpare ska ha den kunskapen som krävs för att bedöma om ventilationssystemet är felaktigt utfört. Denna kunskap bör dock en bostadsrättsförening anses besitta som har till uppgift att förvalta fastigheten.

Redigerat:
O Oxsar skrev:
På hur lagen är utformad.
Man bör inte heller kunna kräva att en bostadsrättsköpare ska ha den kunskapen som krävs för att bedöma om ventilationssystemet är felaktigt utfört. Denna kunskap bör dock en bostadsrättsförening anses besitta som har till uppgift att förvalta fastigheten.
Okej, någon specifik lag och paragraf du kan hänvisa till som strikt lägger underhållsansvaret för ventilationsdon på brf?

O Oxsar skrev:
Man bör inte heller kunna kräva att en bostadsrättsköpare ska ha den kunskapen som krävs för att bedöma om ventilationssystemet är felaktigt utfört.
Men om luften är fräsch, om inget luktar, om besökare inte klagar, om arbetskamrater och vänner inte håller för näsan när man träffas så är det nog inte några problem.

Men om det motsatta skulle hända, att man mår dåligt, att besökare rynkar på näsan och vänner och arbetskamrater ber en att hänga ytterkläderna i farstun, då borde väl den mest insnöade Stockholmare börja undra?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Okej, någon specifik lag och paragraf du kan hänvisa till som strikt lägger underhållsansvaret för ventilationsdon på brf?
Miljöbalken

O Oxsar skrev:
Miljöbalken
Just det paragraf 3 och 22

Är du säker på att förra ägaren satt igen hålet? I vår fastighet från -48 har alla lägenheter egna imkanaler upp genom murstock av tegel. Eller hade rättare sagt. Stambyte skedde -95 och då användes två imkanaler på ena sidan huset av någon anledning till att dra upp nya köksavloppet där. Hålen till dessa två imkanaler murades igen, och följden blev att i dessa två av sex lgh måste kolfilterfläkt användas. Andra halvan av huset (sex lgh till) är exakt spegelvänt, och där gjorde man inte så. Lite knepigt.
Det var ingen som hade koll på det här innan jag flyttade hit 99...
I ett par kök som renoverats i de större lgh, upptäcktes att bakom köksskåpen där nischen för avloppet är, murades aldrig hålet igen där man rivit bort tegel och lättbetong, utan gömdes av överskåpen man satte tillbaks.
Och kanalen som ensam skulle ha gått från torkrummet ända upp till taket, visade sig delvis komma ut i ett hål under en grannes diskbänk. Där var inte heller väggen lagad efteråt, utan presolrören för kall- och varmvatten dök ut där, och lyste man med en ficklampa från torkrummet syntes det där under diskbänken. Det är fixat nu genom att ta upp ny torkrumsventilation genom ytterväggen i källaren istället, och täta hålet upp till grannen.
Undrar vad det var för tomtar som stambytte här...
:rofl:

Redigerat:
Intressant och för mig läglig tråd, jag kidnappar den med en relaterad fråga, hoppas att det är ok.

Jag har skrivit köpekontrakt på en lägenhet, men ännu inte tillträtt (det sker på fredag).

Förre ägaren har renoverat köket och gjort om layouten, och jag blev nyligen varse att de verkar ha satt igen frånluftsventilen i processen. Tänkte ju inte på att kolla det på visningen...

Det igenpluggade ventilationsröret finns nu tydligen bakom kylskåpet (där spisen tidigare stod).

Jag har inte fått klara besked om huruvida föreningen godkänt renoveringen - om de t.ex. fått ritningar tillsända sig där det framgår att ägarna ämnade täppa till ventilationen...

Min fråga är om jag kan/bör göra något åt detta före tillträde och betalning av slutlikvid? Kan man dra av pengar eller något för att fixa sånt här i detta läge?

Annars är min förhoppning att det är relativt enkelt att åtgärda ventilationen och jag tänkte svälja förtreten och fixa det på egen bekostnad.

L
Du får gå till styrelsen och fråga ( väcka en björn som sover ) och höra vad som gäller .
Sen att ordna till det , mycket jobb då ett ventrör inte får plats på det stället .
Det blir i så fall att ändra köket igen :worried:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O Oxsar skrev:
Miljöbalken
Menar du allvar?

Lämnar diskussionen, känns inte som det finns någon poäng i detta.

B bollen skrev:
Intressant och för mig läglig tråd, jag kidnappar den med en relaterad fråga, hoppas att det är ok.

Jag har skrivit köpekontrakt på en lägenhet, men ännu inte tillträtt (det sker på fredag).

Förre ägaren har renoverat köket och gjort om layouten, och jag blev nyligen varse att de verkar ha satt igen frånluftsventilen i processen. Tänkte ju inte på att kolla det på visningen...

Det igenpluggade ventilationsröret finns nu tydligen bakom kylskåpet (där spisen tidigare stod).

Jag har inte fått klara besked om huruvida föreningen godkänt renoveringen - om de t.ex. fått ritningar tillsända sig där det framgår att ägarna ämnade täppa till ventilationen...

Min fråga är om jag kan/bör göra något åt detta före tillträde och betalning av slutlikvid? Kan man dra av pengar eller något för att fixa sånt här i detta läge?

Annars är min förhoppning att det är relativt enkelt att åtgärda ventilationen och jag tänkte svälja förtreten och fixa det på egen bekostnad.
OVK mäter luftflöden mot projekterade värden. D.v.s. saknas det frånluft(pga proppad ventil) i köket men det står i protokoll/ritning att det ska finnas blir det anmärkning.

Kravet är att det inte ska finnas olägenhet för människors hälsa vilket översätt i mätvärden brukar vara 0.35l/s uteluft per m2. Det får även inte ske luftflöden från "smutsiga" till "rena" rum vilket betyder frånluft i badrum och kök och tilluft i sovrum och allrum.

Så fråga hur kraven på luftflöden kan säkerställas nu när systemet är ombyggt. Saknas nu frånluft helt så är det felbyggt. Att köra luften genom ett kolfilter uppfyller inte kraven då det ska vara uteluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.