217 420 läst ·
566 svar
217k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Problemet om säljaren strular ligger väl i att köpebrevet troligen behövs för att LM skall ge lagfart. Även om man då kan "tvinga sig till lagfart" via tingsrätten, så tar det tid. Och vägrar säljaren dessutom att flytta ut, så tar det tid att få ut säljaren ur huset mha kronofogden, och jag skulle inte bli förvånad om även kronofogden tvekar om du inte är lagfaren ägare.
Det här med funderingar över varför säljaren agerar så här, kan vara bra att förstå. Det skulle kunna ge uppslag till hur man skall få säljaren att samarbeta.
Det här med funderingar över varför säljaren agerar så här, kan vara bra att förstå. Det skulle kunna ge uppslag till hur man skall få säljaren att samarbeta.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det fanns tidigare en dialog i det hela men det jag funderar på som orsak till varför säljaren drar sig ur skulle kunna vara:
Har fastigheten bodelats på grund av äktenskapsskillnad kan istället en kopia av bodelningshandlingen skickas in.
Är fastigheten enskild egendom genom exempelvis gåva, testamente eller äktenskapsförord, kan istället en kopia av den handlingen skickas in.
--
Han kanske inte lyckas få ett medgivande från sin fd. fru. Vad gör jag då?
Mvh
Om säljaren är skild
Om säljaren är skild, men har varit gift under tiden som han eller hon har ägt fastigheten, kan ett medgivande ändå behövas från säljarens före detta make/maka.Har fastigheten bodelats på grund av äktenskapsskillnad kan istället en kopia av bodelningshandlingen skickas in.
Är fastigheten enskild egendom genom exempelvis gåva, testamente eller äktenskapsförord, kan istället en kopia av den handlingen skickas in.
Om fastigheten är den senaste gemensamma bostaden
Om fastigheten är den senaste gemensamma bostaden för säljaren och säljarens make/maka eller före detta make/maka är ett äktenskapsförord inte tillräckligt. Då behövs ändå ett medgivande. Senaste gemensamma bostad är den adress där de senast var folkbokförda tillsammans.--
Han kanske inte lyckas få ett medgivande från sin fd. fru. Vad gör jag då?
Mvh
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag ska rätta min förra post. Ingen har sagt att han är frånskild. Bara att han inte bor med sin fd. kvinna, oavsett om de var gifta eller bara sambos.H hempularen skrev:Problemet om säljaren strular ligger väl i att köpebrevet troligen behövs för att LM skall ge lagfart. Även om man då kan "tvinga sig till lagfart" via tingsrätten, så tar det tid. Och vägrar säljaren dessutom att flytta ut, så tar det tid att få ut säljaren ur huset mha kronofogden, och jag skulle inte bli förvånad om även kronofogden tvekar om du inte är lagfaren ägare.
Huset har varit i hans ägo längre än barnens ålder så chansen är att de har bott tillammans där.
Dessvärre har det endast varit "Hamnat i en livssituation jag inte kan påverka".
Även sades det "Vi har således ingen annanstans att bo".
Som sagt, ska inte spekulera mer än nödvändigt men om vi bortser från eventuella pengafrågor att han vill ha mer cash så kan det vara också att han helt enkelt antingen inte fått papper av sin fd. om de var äkta eller att han inte bemödat sig med att anskaffa sig en ny bostad.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Hittills så håller han sig undan, han svarar knappt på något, han bryr sig inte det minsta om vad som sägs. Han har fått varningar från mäklaren som han viftar bort. Det enda som haft betydelse för honom är vad han själv har att säga och det är att han inte kan sälja och erbjuder 150kkr som kompensation.H hempularen skrev:Problemet om säljaren strular ligger väl i att köpebrevet troligen behövs för att LM skall ge lagfart. Även om man då kan "tvinga sig till lagfart" via tingsrätten, så tar det tid. Och vägrar säljaren dessutom att flytta ut, så tar det tid att få ut säljaren ur huset mha kronofogden, och jag skulle inte bli förvånad om även kronofogden tvekar om du inte är lagfaren ägare.
Det är i princip det enda som både jag och mäklare är medvetna om. Det kan naturligtvis vara
så enkelt att han inte vill berätta vad som hänt eller döljer något. Jag vet inte.
Men i mitt fall nu så verkar det som om det är irrelevant med flera av frågorna. Men skulle
hans fd. fru, om de var gifta, tekniskt sett göra vårt kontrakt ogiltigt?
Baserat på vad du skriver har du givetvis rätt till huset.
Men det kan vara skillnad på att ha rätt och få rätt.
Om nu säljaren är villig att hosta upp 150kkr + handpenning hade jag tagit en allvarlig fundering på om det är värt att acceptera det, med alternativet att gå genom en juridisk process som kan ta tid.
NB, de där pengarna ska hostas upp direkt i samband med att kontraktet annulleras för att det ska vara ett seriöst alternativ.
Som du antyder, så vet vi inte här om det döljer sig något som komplicerar affären.
Jag hade sett ett värde i att avsluta kontakten med en så strulig säljare om jag gick plus på affären.
Om nu säljaren är villig att hosta upp 150kkr + handpenning hade jag tagit en allvarlig fundering på om det är värt att acceptera det, med alternativet att gå genom en juridisk process som kan ta tid.
NB, de där pengarna ska hostas upp direkt i samband med att kontraktet annulleras för att det ska vara ett seriöst alternativ.
Som du antyder, så vet vi inte här om det döljer sig något som komplicerar affären.
Jag hade sett ett värde i att avsluta kontakten med en så strulig säljare om jag gick plus på affären.
Och stå utan bostad på köpet?K kindvall skrev:Baserat på vad du skriver har du givetvis rätt till huset.
150tkr i omkostnader är ju tyvärr inte mycket. Magasinera möbler och ordna tillfälligt boende blir fort dyrt. Kanske får man tillfälligt boende långt från där man tänkt vilket ger resekostnader och förlorad tid.
Ja det finns massor med saker som blir krångligt.
Ja det finns massor med saker som blir krångligt.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja, det hade varit intressant om vi pratat om en lgh långt från ingenstans.K kindvall skrev:Baserat på vad du skriver har du givetvis rätt till huset.
I detta fallet har jag flera bilar, bohag från en tidigare såld villa, nuvarande bohag,
osv. Det är ingalunda passande för mig att hoppa på ett annat spår.
150kkr är inte pengar jag behöver eller vill ha av honom. Jag vill bara verkställa kontraktet.
Inget annat. Och om det blir några merkostnader för mig orsakat av honom så får han stå för dem
också. Det är inte värre än så.
Vilka oanade möjligheter för 'våra' brottslingar att ta över fastigheter som HDs dom öppnar upp för.
Ett förfalskat köpeavtal, med likviddag några år fram i tiden, så får de lagfart och utan att visa att de betalt någonting kan de fritt förfoga över fastigheten.
Ett förfalskat köpeavtal, med likviddag några år fram i tiden, så får de lagfart och utan att visa att de betalt någonting kan de fritt förfoga över fastigheten.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Du har en stark poäng i det du säger.Grannens Häck skrev:
Men om jag bara sitter ned i båten och inte gör nåt kommer ju tiden bara att gå.
Jag försöker förstå mina rättigheter, vilken väg jag ska gå, vad som kan ligga mig till nackdel etc.
Vad är ditt förslag i det hela?
Ja, tiden går och under den tiden kan du ju planera för en reservplan på din egen kammare. Inte tillsammans med säljaren.K Köparen skrev:
Finns ingen lösning på tillträdesdagen och du står utan nycklar i handen aktiverar du reservplanen och skickar kraven till säljaren.
Läget är ju sådant att det är först vid tillträdesdagen saker ställs på sin spets.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det kan ju behövas ett och annat bevis för att en sådan sak ska klubbas igenom kan jag misstänka?P Peter787 skrev:
I mitt fall kan jag inte bevisa mer än att mäklaren har bokat upp tid för likvidöverföring och
att banken är redo att göra det på tillträdesdagen. Alla papper är i sin ordning.
Banken kommer ju dessutom att skicka ut ett papper på att de har gjort överföringen. Så, det
är nog svårt att hitta på alla sakerna och få HD att köpa det.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det är väl ungefär det som denna tråden går ut på tror jag?Grannens Häck skrev:
Det är ju ett par dagar kvar till tillträdet. Jag vet inte vad jag kan planera riktigt mer
än att jag kan planera vad jag ska göra efter kontraktsbrottet är ett faktum.