217 420 läst ·
566 svar
217k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Tänkbart. OM de var gifta när kontraktet skrevs på, så är det stor risk att det inte är giltigt utan hennes signatur också. Om de var skilda då, så skulle det ev. kunna spela roll hur länge de varit skilda, om en bodelning gjorts osv. Vet ej. Men om en bodelning inte gjorts, så känns det inte orimligt att hon skulle kunna ha en rättighet till del av huset. Som sagt vet ej.K Köparen skrev:
Den typen av frågor skall mäklaren ha koll på.
Inga pengar behöver ju flyttas för att Lantmäteriet ska vara nöjda.K Köparen skrev:Det kan ju behövas ett och annat bevis för att en sådan sak ska klubbas igenom kan jag misstänka?
I mitt fall kan jag inte bevisa mer än att mäklaren har bokat upp tid för likvidöverföring och
att banken är redo att göra det på tillträdesdagen. Alla papper är i sin ordning.
Banken kommer ju dessutom att skicka ut ett papper på att de har gjort överföringen. Så, det
är nog svårt att hitta på alla sakerna och få HD att köpa det.
Mitt scenario var att någon får en förvirrad / senil person att skriva på ett köpekontrakt, med en specificerad likviddag lååångt fram i tiden.
Det kan t.ex. vara en fastighet belägen långt från 'säljaren', men med lagfart kan ju fastigheten både intecknas och säljas.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Vi vet inte om han är frånskild eller bara separerad. Det enda jag vet är att han står som ensamt boende på adressen. Jag har försökt få kontakt med mäklaren men han verkar upptagen. Jag ska ta reda på om han rett ut sådana frågor med säljaren.H hempularen skrev:Tänkbart. OM de var gifta när kontraktet skrevs på, så är det stor risk att det inte är giltigt utan hennes signatur också. Om de var skilda då, så skulle det ev. kunna spela roll hur länge de varit skilda, om en bodelning gjorts osv. Vet ej. Men om en bodelning inte gjorts, så känns det inte orimligt att hon skulle kunna ha en rättighet till del av huset. Som sagt vet ej.
Den typen av frågor skall mäklaren ha koll på.
När jag sålde mitt boende så var det en fråga direkt med om det finns någon annan som kan göra anspråk på boendet och om jag äger 100% av den etc.
Har verkligen inte mäklaren mer ansvar att försöka lösa detta (i varje fall initialt)? Mäklaren borde väl ha tillgång till en mindre armé av jurister som kan bistå mäklarfirman.K Köparen skrev:
Din uppfattning är att du köpt ett hus och avser att slutföra all formalia och pengaöverföring. Om säljaren har meddelat mäklaren något annat - är det ju mäklarens jobb att tala säljaren till rätta.
Vad säger mäklaren om du säger något liknande: "jag har köpt ett hus och om säljaren sätter sig på tvären får ni lösa det"
Sen förstår även jag att det inte är så enkelt - men vad gör och säger mäklaren i detta läge?
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Status just nu kan du iofs se om du går in ex. på ratsit och slår in hans namn eller personnummer. Fast det visar ju inte vilken status som gällde när kontrkatet skrevs. Detta är något som mäklaren är skyldig att ta reda på när kontraktet formuleras. Även mäklaren kan då missa om det gäller ett samboförhållande, där kan mäklaren i praktiken bara gå på säljarens uppgifter om ev. sambo.K Köparen skrev:
Det finns ju en möjlighet att det står i köpeavtalet att säljaren under visa omständigheter har rätt att frånträda avtalet eller att ett köpebrev måste upprättas för att avtalet skall vara bindande. Men saknas sånna skrivningar har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet ytterst genom att väcka talan inför domstol. I samband med detta bör du också yrka på skadestånd pga det försenade tillträdet tex för kostnaden för dubbelt boende.K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.
Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:
1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?
Mvh
Köparen
Jo precis allt detta diskuteras efter det första inlägget i tråden, där också mycket mer information kommer fram.Daniel jurist skrev:
Det finns ju en möjlighet att det står i köpeavtalet att säljaren under visa omständigheter har rätt att frånträda avtalet eller att ett köpebrev måste upprättas för att avtalet skall vara bindande. Men saknas sånna skrivningar har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet ytterst genom att väcka talan inför domstol. I samband med detta bör du också yrka på skadestånd pga det försenade tillträdet tex för kostnaden för dubbelt boende.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag har skickat avtalet i sin helhet ovan utöver personliga delar.Daniel jurist skrev:
Det finns ju en möjlighet att det står i köpeavtalet att säljaren under visa omständigheter har rätt att frånträda avtalet eller att ett köpebrev måste upprättas för att avtalet skall vara bindande. Men saknas sånna skrivningar har du rätt att kräva att säljaren fullgör köpet ytterst genom att väcka talan inför domstol. I samband med detta bör du också yrka på skadestånd pga det försenade tillträdet tex för kostnaden för dubbelt boende.
Här är delarna som du pratar om:
Köpebrevet står bara i princip som en detalj att säljaren har mottagit likvid. Något han verkar förhindra att det sker.
Sen står det ju på förstasidan:
Jag kan inte se någonstans där det framgår att köpebrevet krävs för att det ska vara bindande.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Nja, när vi skrev kontraktet så var han inte gift. Men om de inte gjort en bodelning eller någonting som påvisar att han har 100% rätt till huset så kan det krävas att hans fd. fru går med på försäljningen.H hempularen skrev:Status just nu kan du iofs se om du går in ex. på ratsit och slår in hans namn eller personnummer. Fast det visar ju inte vilken status som gällde när kontrkatet skrevs. Detta är något som mäklaren är skyldig att ta reda på när kontraktet formuleras. Även mäklaren kan då missa om det gäller ett samboförhållande, där kan mäklaren i praktiken bara gå på säljarens uppgifter om ev. sambo.
Om de var gifta dvs.
Om det är så att detta är ett problem för honom att lösa eller om det stoppar hela försäljningen vet jag inte. Återigen, jag ska prata med mäklaren och se vad han har att säga kring detta för det måste ju vara bland de första sakerna som efterfrågas.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Mäklarens uppgift är att se till att affären går i lås. Han har jurister etc bakom sig.sysmali skrev:
Har verkligen inte mäklaren mer ansvar att försöka lösa detta (i varje fall initialt)? Mäklaren borde väl ha tillgång till en mindre armé av jurister som kan bistå mäklarfirman.
Din uppfattning är att du köpt ett hus och avser att slutföra all formalia och pengaöverföring. Om säljaren har meddelat mäklaren något annat - är det ju mäklarens jobb att tala säljaren till rätta.
Vad säger mäklaren om du säger något liknande: "jag har köpt ett hus och om säljaren sätter sig på tvären får ni lösa det"
Sen förstår även jag att det inte är så enkelt - men vad gör och säger mäklaren i detta läge?
Exakt hur långt han kan gå vet jag faktiskt inte. När jag träffar honom och kontraktsbrottet är ett
faktum så kommer min ton troligen att förändras en hel del vi då kommer att befinna oss i annan
situation än idag. Idag är det spekulationer och funderingar samt vad jag kan eller inte kan göra.
Han kanske dyker upp? Jag vet inte. Han har ju i alla fall sagt att han inte kommer eftersom
affären är avblåst
K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt klu
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
K Köparen skrev:Hej!
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Mvh
Köparen
lycka tillK Köparen skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Vet inte exakt vad du försökte bidra med men här har du info:returen skrev:
Skillnaden mellan köpebrev och köpekontrakt
Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är alltså att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare.https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
Precis vet mycket om dettaK Köparen skrev:Vet inte exakt vad du försökte bidra med men här har du info:
Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är alltså att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare.
[länk]
men detta skitforum är laggigt och texren kommer inte alltid med
klicka på en rubrik så tar det 10-30sec innan det händer nått
men om du läste min text lite längre upp svaret så skrev jag att det är först när köpebrevet är undertecknat som affären är fullbordad och du kan söka lagfart innan dess är den inte din så avhysning med kronkalle lär inte ge något
Det mesta talar väl för att du har köpt huset och att ägandet ska övergå till dig enligt avtalet men det är ju fortfarande inte klart om ägandet övergår till dig om avtalet bryts eller om det kan bli något annat utfall om avtalet bryts.K Köparen skrev:Vet inte exakt vad du försökte bidra med men här har du info:
Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är alltså att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare.
[länk]
Så huruvida du i slutändan får rätt till huset eller rätt till skadestånd för avtalsbrott tycker jag inte är klart.🤔
Oavsett så kan processen ta lång tid. Om du får rätt till huset och säljaren stannar kvar ska man ju då ansöka hos Kronofogden om avhysning eller vad det heter och saker ska säkert delges säljaren som kan hålla sig undan delgivning och dra ut på tiden. Och överklaga.
En process i tingsrätten kan ju ta ett år eller mer och det är ju inte förrän den är klar du kan fortsätta med Kronofogden och så vidare.
Jag tror oavsett vad att du ska ha en plan B för boende. Jag tror säkert du minst kan få skadestånd och kanske även huset men detta med "solklart" som nån skrev tidigare tycker jag i vart fall inte det är...
Jag kan inte så mycket om detta men brukar inte låta det hindra mig.returen skrev:
Precis vet mycket om detta
men detta skitforum är laggigt och texren kommer inte alltid med
klicka på en rubrik så tar det 10-30sec innan det händer nått
men om du läste min text lite längre upp svaret så skrev jag att det är först när köpebrevet är undertecknat som affären är fullbordad och du kan söka lagfart innan dess är den inte din så avhysning med kronkalle lär inte ge något
Precis som du tror jag att det först måste via tingsrätten som avgör frågan om det här avtalet och sen när TS fått rätt där kan Kronofogden kontaktas ..