56 077 läst ·
187 svar
56k läst
187 svar
Säljare tagit med fast egendom
I en hyresrätt är det tydligare. De armaturer dom hyresvärden står för ska vara kvar. I princip är det motsvarande armaturer som ska vara kvar i en ägd bostad.
Du är ju sund =) Om man vill ha en taklampa som inte är som fast inredning så får man fråga om den kan ingå eller köpa vid sidan av.Maria T skrev:
Jag förväntar mig enbart att armatur som är fastmonterad (de flesta badrumsbelysningar, utebelysning t ex) ska vara kvar, säljaren har enligt mig rätt att ta ner allt annat. Om jag skulle gilla en lampa väldigt mycket kanske jag skulle dryfta mig till att fråga om den skulle kunna ingå i köpet, men i övrigt förväntar jag mig inte några lampor kvar alls. Skulle det dock hänga kvar nån blir jag inte förbannad för det, bara att slänga/skänka men skulle den gå att sälja för en trevlig slant är det jag som skrattar hela vägen till banken![]()
När jag flyttade från hyresrätt så fick jag ha skriftligt från den som skulle flytta in efter mig att de ville ha de lampor och mörkläggningsgardiner jag inte ville ta med till huset. Men utan det skriftliga skulle jag varit tvungen att ta bort dem eller fått betala hyresvärden.
Vi kan ta det simpelt, hoppas din mäklare är med på denna omgången här nu. Din mäklare har bara rätt i att det inte är ok att lämna hängandes osäkra kablar som har ström i sig. De får ju såklart säkras så du inte får dig en omgång.danniee skrev:
Den nedre är simpel inredning, den översta är fast i badrum.
Denna ska vara kvar.

Denna ska INTE vara kvar trots lösa kablar.

Helt rätt. I en hyresrätt ingår inte ens persiennerna. Och TS verkar oemottaglig för andras åsikter. Märkligt.JanneJanne123 skrev:
Nej det är helt inkorrekt. Ingen har fört ett sådant resonemang i tråden. Jag råder dig att läsa den igen, alternativt fråga någon vuxen om att läsa det för dig och förklara. Lycka till med ditt nya hus.danniee skrev:
För mig är detta en märklig diskussion. Det finns en god rådgivning i lagstiftning och praxis, och situationen är rätt tydlig. Ibland tillkommer nya typer av installationer där praxis utvecklas. Mäklare kan i viss utsträckning bidra, men tyvärr är en hel del okunniga inom fastighetsjuridik, så man bör ta sådana råd försiktigt. Några sidor bakåt hänvisades till Jordabalken som anger vissa saker som tillbehör till fastighet eller byggnad. Där anges specifikt spis till exempel. Förr i världen var en sådan vanligen fast monterad, idag ofta med stickpropp. Så den fasta monteringen är inte avgörande. För taklampor är det väl tvärtom. Förr var de ofta monterade med en stickpropp, idag vanligare med fast montering. Taklampor är ofta en del av en inredning som då givetvis tas med vid flytt. Det kan vara trevligt att lämna kvar någon lampa så att det finns belysning vid inflyttning. Man ska också se till att det som lämnas kvar är säkert ur elsynpunkt.
Problem inom detta område kan lösas genom tydlighet och kommunikation. Som säljare bör man skriva ut om man avser ta med sådant som är gränsfall, så för köparen anpassa sina bud efter detta. Som köpare kan man fråga och kanske skriva in viktiga punkter i köpekontraktet. Ingen part vill nog att det ska bli en konflikt kring en sådan här fråga i en fastighetsaffär.
Problem inom detta område kan lösas genom tydlighet och kommunikation. Som säljare bör man skriva ut om man avser ta med sådant som är gränsfall, så för köparen anpassa sina bud efter detta. Som köpare kan man fråga och kanske skriva in viktiga punkter i köpekontraktet. Ingen part vill nog att det ska bli en konflikt kring en sådan här fråga i en fastighetsaffär.
Vanliga taklampor var väl ändå vanligare med "fast" förr? Jag hoppas ju ändå att alla sätter dit kontakt istället om de renoverar istället för att ha kvar kablarna fria.K klimt skrev:För mig är detta en märklig diskussion. Det finns en god rådgivning i lagstiftning och praxis, och situationen är rätt tydlig. Ibland tillkommer nya typer av installationer där praxis utvecklas. Mäklare kan i viss utsträckning bidra, men tyvärr är en hel del okunniga inom fastighetsjuridik, så man bör ta sådana råd försiktigt. Några sidor bakåt hänvisades till Jordabalken som anger vissa saker som tillbehör till fastighet eller byggnad. Där anges specifikt spis till exempel. Förr i världen var en sådan vanligen fast monterad, idag ofta med stickpropp. Så den fasta monteringen är inte avgörande. För taklampor är det väl tvärtom. Förr var de ofta monterade med en stickpropp, idag vanligare med fast montering. Taklampor är ofta en del av en inredning som då givetvis tas med vid flytt. Det kan vara trevligt att lämna kvar någon lampa så att det finns belysning vid inflyttning. Man ska också se till att det som lämnas kvar är säkert ur elsynpunkt.
Möjligt att det inte var fast installation i badrum. I mitt hade det "tagit" skada att ta bort belysningen dels pga det sitter spottar och väggbelysningen har silikon runt sig, så det är inte bara att ta bort som en taklampa i vardagsrummet.
Du kan ha rätt, baserar detta på min egen erfarenhet att jag förr hade alla taklampor med tre stift som sedan var enkelt att ta bort. Idag verkar det finnas fler variationer. I ett badrum tror jag att det är vanligt att lämna kvar belysningenRkarlsson skrev:Vanliga taklampor var väl ändå vanligare med "fast" förr? Jag hoppas ju ändå att alla sätter dit kontakt istället om de renoverar istället för att ha kvar kablarna fria.
Möjligt att det inte var fast installation i badrum. I mitt hade det "tagit" skada att ta bort belysningen dels pga det sitter spottar och väggbelysningen har silikon runt sig, så det är inte bara att ta bort som en taklampa i vardagsrummet.
Det kan vara olika =)K klimt skrev:
Ja badrum har jag nog bara sett ett i mitt liv där det hängt lampor i snöre från taket i övrigt fastskruvat i kakel. Men en vanlig plafond hade man fått ta med.
Jag har inget nytt hus, du blandar ihop mig med någon annan så läs om och läs rätt. Du kanske ska låta någon vuxen läsa för dig och förklara?N noupe skrev:
Vilken källa säger att man måste lämna kvar badrumsbelysning men inte övrig belysning? Får jag plocka ut mina spotlights ur socklarna och ta med mig? Ärligt talat, jag tror de flesta av er här killgissar och sen bara ryggdunkar varandra lol.Rkarlsson skrev:Vi kan ta det simpelt, hoppas din mäklare är med på denna omgången här nu. Din mäklare har bara rätt i att det inte är ok att lämna hängandes osäkra kablar som har ström i sig. De får ju såklart säkras så du inte får dig en omgång.
Den nedre är simpel inredning, den översta är fast i badrum.
Denna ska vara kvar.
[bild]
Denna ska INTE vara kvar trots lösa kablar.
[bild]
Återigen, vi diskuterar inte hyresrätt. Det är en helt annan sak. Man HYR, man KÖPER inte. Och vad är det för dumsnåla jävlar som monterar ner persiennerna och tar med sig vid försäljning? Seriöst?Nissens skrev:
Och en fråga till...vem är TS? Du kanske skulle försöka hänga med.
Spottar är ju fast belysningdanniee skrev:
Ditt trams säger att all möblering är fast. En sketen taklampa ovanför ditt matbord är en lös inredning. Skärp dig nu för tusan. Ingen annan jag mött överhuvudtaget som öppnat truten på visningar har fått för sig att det ingår ens.
Hoppas du lämnar din byrå, den är ju med vid visningen, lämna för guds skull allt som låg i den med för det går ju att öppna och se vad som ligger där i.
Om du har en skruvad armatur i kaklet som dessutom har silikon runt sig så förstör du ju badrummet.
Den mäklare jag köpte av är även gammal vän till familjen och har arbetat med det sen han blev torr om öronen och är 70 bast. Han gick igenom sådant vid mötet. Jag bad honom och säljaren enbart räkna upp allt löst som ingick.
Hör och häpna han ville ha sin lösa belysning som inte ingår i sitt nya hus som inte var min stil heller.