Hej. Tråkigt att läsa. Bra att ni tagit hjälp av jurist. Jag ser detta som att mäklaren gjort fel, och det är värt att påpeka detta. Jag skulle ta ett snack med dem och kräva att de betalar mellanskillnaden. Peka på artikeln som nämndes tidigare där mäklaren Erik Olsson gick in och tog mellanskillnaden. Sedan får de processa mot köparen, använda sin försäkring eller ta detta som en förlust för att de varit oaktsamma alternativt slarviga. Om andra yrkesgrupper är slarviga eller klantiga så står de för att rätta till felaktigheterna. Varför skall de inte göra så.

En mäklare har mycket att förlora på att hamna i lokal press, de är beroende av sitt rykte. Man skall aldrig hota men att sitta och ursäkta sig är ju helt bedrövligt. De har gjort fel och borde stå för detta! Låt advokaten ta ett samtal med mäklaren.

Så hade jag gjort... Men att sitta lungt i båten är nog smartast.

J

• Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
...och varför ger du då detta väldigt korkade råd?
Jag är ledsen för att du inte kunde förstå att det fanns en ironi i inlägget. Jag är ledsen om kände dig kränkt av inlägget.
Jag är inte ledsen för inte fler har missförstått

Redigerat:
Det där är inte humor.

• Gilla
Bokskogsbacken
  • Laddar…
B
Jag beklagar verkligen din situation TS! Vilken tråkig start på ert husägande!
Jag tror också det kan vara värt att ta in en jurist men det är min magkänsla - jag har ingen kompetens inom området.

Det jag däremot reflekterar över när jag läser denna tråden är att vi nog bara sett ett första fall av vad som det kommer följa flera av. Både att folk inte får ut för huset så att det täcker lånen, men också att det i min värld när jag utifrån betraktat mäklarskrået de senaste åren märkt hur de… liksom täljt guld med smörkniv och inte direkt behövt ha koll på lag och rätt. Det är nog mer än denna mäklaren som riskerar hamna i klistret nu om de inte skärper till sig och dammar av sina gamla böcker från utbildningen och drar sig till minnes sina plikter och skyldigheter. De där typiskt tråkiga detaljerna som är låååångt ifrån glassiga bilder på sociala medier och stylingar som är helt over the top. Jag fattar att det helt plötsligt är jobbigare att sälja objekt. Men det här är kanske mer en normal marknad och nu måste man dessutom se till att pengarna de facto finns och hamnar i rätt händer.

Förlåt för utsvävningen TS men din tråd väcker en del funderingar. När allt detta är över (men först då) ber jag dig anmäla mäklaren. Hen får i vanlig ordning inte mycket smäll på fingrarna (man anmäler ju hen till ett ställe som jag uppfattar står på mäklarens sida, iaf när jag ringde dit för att diskutera en anmälan och fick höra ”visst har mäklaren brutit mot lagen men ingen kom ju till skada så var är problemet?!”) men för att ändå markera och på så sätt stötta de mindre glassiga mer hårt arbetande mäklare som gör allt för att göra rätt för sig.

Hoppas du orkar hålla oss uppdaterade genom denna historien. Jag håller tummarna för att allt skall lösa sig på bästa sätt så att ni äntligen kan få landa i ert hus!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Får man inte ändra åsikt menar du?
Eller skulle man väntat två timmar i stället?
Självklart kan man ändra åsikt men då ska man kanske vara lite mer ödmjuk istf marknadsföra sin ”nya” åsikt som råd till TS.
Skulle du tro på
ett råd från en skribent som 1 timme tidigare hävdade motsatsen…?🤣

Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hmm om jag förstått dig rätt, mäklaren har inga skyldigheter förutom när det gäller handpenningen?
Enkelt sätt så är handpenningen inte mäklarens utan säljaren. eller köparens. Väldigt förenklat sett.

Egentligen borde handpenningen ha en bi roll
ingen huvud roll. Eftersom säljaren har rätt till pengarna vid kontraktsskrivningen.

Den här tvångsförsäljning som är igång. Vad säger banken? Det måste ha tagits kontakt med banken
För att kunna få fram en lösning på problemet.
kronis gör inget utan att Banken säger till. Det är nog inte så ovanligt att banken avslutar försäljningen.

TS har inget ansvar för den skuld som finns. ts kommer inte få.någon anmärkning även om kronis säljer fastigheten. Ts kan inte bli skyldig banken något.
Nej, du har inte förstått mig rätt.

Inte heller är nån tvångsförsäljning ”igång”

Zodde är tydlig med att han menar att stort ansvar ligger på mäklaren. Jag håller inte riktigt med. Banken har hotat med tvångsförsäljning. Inget är igång och om det som framförts här stämmer kommer det sannolikt inte att bli någon.

• Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Zodde är tydlig med att han menar att stort ansvar ligger på mäklaren. Jag håller inte riktigt med. Banken har hotat med tvångsförsäljning. Inget är igång och om det som framförts här stämmer kommer det sannolikt inte att bli någon.
Precis. Banken lär inte vilja förlora mer än nödvändigt och ta extra risker. Min spåkula säger att köparna kommer överens med banken och att köparna slänger in ett krav/stämning mot säljarna om det skapar en förlust för köparna.

TRJBerg
TS behöver mer info och dokumentation. Nu får han all sådant muntligt/mejl från mäklaren. Inte helt bra.
TS borde kräva dok för det som påstås. Och kontaktuppgifter till handläggare på banken.
Kanske egna efterforskningar om säljaren. Typ börja med mrkoll.se.

Jag skulle ASAP ordna ett möte hos banken där mäklaren är närvarande för att få ut all tillgänglig information.
Känns som det finns en hel del info som inte nått fram till TS, alternativt TS missuppfattat
Edit. 2A PÅ BOLLEN

• Gilla
Fru B och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis. Banken lär inte vilja förlora mer än nödvändigt och ta extra risker. Min spåkula säger att köparna kommer överens med banken och att köparna slänger in ett krav/stämning mot säljarna om det skapar en förlust för köparna.
Nja, varför skulle köparen göra det? Det blir något mellan banken och säljaren.

D Daniel 109 skrev:
Nja, varför skulle köparen göra det? Det blir något mellan banken och säljaren.
Jo, vi får hoppas det.

Kim80
H hempularen skrev:
Det fanns en liknande historia i pressen för några år sedan. Då gällde det en bostadsrätt, så rättsläget skiljer lite.

En familj köpte en bostradsrätt för ca 5,5 mil, betalade handpenning mäklarfiorman Erik Olsson skötte affären. Säljaren skrev på via fullmakt, för hon var på affärsresa. Vilket visade sig vara att hon satt i häkte för bedrägeri. Hon hade använt ett falskt löneintyg när hon lånat för att köpa lägenheten.

Mäklaren betalade ut handpenningen till säljaren. Som genast såg till att den försvann. Sedan räckte inte resten av köpesumman för att betala av lånen. Och säljaren vägrade medverka till slutlig överlåtelse.

Det kom kritik mot Erik Olsson, eftersom mäklarsamfundet vid tiden rekommenderade att mäklare skulle utfärda köpekontrakt där handpenningen utbetalas först vid överlåtelsen, i de fall det inte är säkerställt att det finns full säkerhet för handpenningen (alltså om pantsättningen överstiger slutbetalningen).

Det slutade med att köparen fick s.k "bättre rätt" till bostadsrätten i ett mål i tingsrätten, och Erik Olsson hade då accepterat att täcka skulden, annars hade inte banken accepterat överlåtelsen. Men detta gick inte Erik Olsson med på förrän affären hamnade på första sidan i DN 3 dagar i rad Där "Erik Olsson" nämndes typ 14 ggr på 20 rader (köparen var i media världen...).

Erik Olsson skrev vid tiden ett försvarstal, där han hävdade att firman inte hade gjort något fel. De hade inte kunnat agera på annat sätt. Men nu hade de ändrat sina rutiner så att detta aldrig skulle kunna hända igen.. Liet lustigt motstridigt.
Sånt här gör ju att man undrar över vad man ska med en mäklare till. De ska väl vara insatta i precis allt när det kommer till bostadsköp? Minsta lilla kryphål kan man rent av tycka och att ta smällen om man begått ett misstag.

Ett sidospår: Något som jag länge funderat över, måste man använda sig av en mäklare? Om man själv skriver avtal (givetvis följer man alla formkrav för ett avtal).
Man skulle ju kunna spara en hel del pengar som säljare men antar att det finns nackdelar?

Nej, det måste man inte.
Det finns även nätmäklare som sköter annonsering och formalia på distans. Det kostar ca 20kkr.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TS, ta det lugnt och andas ut.
Grymt jobbig situation du är i, men det kommer att ordna sig.

Först och främst, Det kommer att ta tid innan kronofogden kommer till stadiet att det är dags för en eventuell utmätning om banken lämnar ärendet vidare dit i nästa vecka.
Ni kommer kunna fira både jul och påsk i huset i lugn och ro.

För det andra, om det kommer hela vägen till kronofogden och det börjar bli dags för exekutiv auktion så är KFM rätt pragmatiska av sig. Ett hus med en hyresgäst som avser att bo kvar, med eller utan besittningsskydd är svårsålt, Exekutiva auktioner leder sällan till pris som närmar sig marknadsvärde och om det kommer till den punkten kommer ni nog kunna enas om ett pris som kompenserar att ni bland annat blir av med rätten till dolda fel etc.
Dvs ekonomiskt kan det (kan, ingen garanti) till och med bli fördelaktigt för er om det går den vägen.

Mäklaren har uppenbarligen begått fel och ni bör undersöka om det går att ställa mäklaren till svar för detta och nytt ja dennes försäkring för att göra er skadefria oavsett vad slutnotan hamnar på.

I och med att ni är en barnfamilj kommer eventuella problem med ägarskap som påverkar betalning av el och vatten inte heller vara något stort problem. De får inte stänga av det för barnfamiljer utan att socialtjänsten blivit inblandad och senast i det läget kommer det ju att lösa sig med betalningen oavsett vem som står på fastigheten. (Men var noga att enbart betala husrelaterade räkningar som står i ert eget namn, alternativt via tredje part som kan säkerställa att de inte hamnar hos säljare, bank eller mäklare innan detta är klart.)

Ni har kontaktat en jurist, låt denne arbeta och ta tag i dessa bitar, ni bör istället ta det lugnt och fokusera på att få fram julpyntet och packa upp flyttlådor.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.