Hejsan!

Jag och min sambo är i slutfasen av att köpa vårt första hus.

Vi har hittat ett vi gillar, det uppfyller nästan alla krav vi har och ligger i ett område vi gillar. Vi var dessutom ensamma om att buda på huset, och vi har gått med på ett motbud från säljarna där bägge parterna är nöjda. Jag meddelande därför mäklaren att vi vill köpa huset.

Nu till kruxet. Mäklaren svarade då att säljarna vill sälja huset villkorat (svävandeklausul), eftersom de har ett annat hus de försöker buda hem. Säljarna vill villkora att om deras eget köp skulle skita sig ska de, inom en månad från det att vi köpt deras hus, kunna avbryta affären.

Jag har ifrågasatt detta hos mäklaren och föreslagit att vi sätter en längre tid innan tillträde istället, annars får vi ju överväga om vi vill låsa upp oss på detta huset och riskera att missa andra objekt.

Men jag hittar inte mycket info om detta när jag försöker googla mig fram, jag hittar bara fall där köparen lägger villkorade bud. Har någon här på forumet råkat ut för detta som kan komma med tips och råd?

Det låter ju knepigt. Ska ni sälja ert boende, ta på er stora kostnader och riskera att stå utan boende sen när säljaren ångrar sig? Man får ju bedöma vad det innebär för risk och kostnader för er också, det blir ju åtminstone en månads extra tid där ni behöver dubbla boende, räntor, bolån osv. Hur ställer sig er bank till att ni har dubbla lån och den risken det är att ni inte får sålt?

Redigerat:
  • Gilla
snelasse och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det låter ju knepigt. Ska ni sälja ert boende, ta på er stora kostnader och riskera att stå utan boende sen när säljaren ångrar sig?
Vi bor i hyresrätt och har framhävt att vi är flexibla med tillträde av den anledningen. Men ja, principen blir knasig.

• Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert i ämnet men har hört talas om detta.

Jag hade personligen inte gått med på det, det innebär ju i praktiken att ni som köpare inte vet om ni faktiskt köpt huset under den tid säljaren har på sig att buda hem sitt nya boende. Man kan tycka att säljaren kan hyra boende om det skulle behövas.

Det kan vidare bli strul med handpenning och hur ska ni göra med ert eget boende om ni inte vet om ni köpt hus?
Hela upplägget ger mig ont i magen. Det finns fler hus ifall säljaren trilskas.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
E Eklundddd skrev:
Vi bor i hyresrätt och har framhävt att vi är flexibla med tillträde av den anledningen. Men ja, principen blir knasig.
Om ni hyr idag så är det förstås enklare. Det blir förstås en kostnad för er i form av en månadshyra kanske men det blir mer skillnaden mellan ränta på huset och månadshyran idag.

• Gilla
Kjell-arne Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Men jag skulle nog säga att en sån här klausul har mycket större risk att användas än tvärt om. Det går "alltid" att sälja sitt hus om man redan ställt in sig på det nya man köpt. Visst, man kanske inte fick den där toppen-budgivningen man hoppats på men det GÅR att få rimligt betalt om inte det blir börskrasch exakt då. De flesta som försöker sälja sitt hus lyckas!

Däremot att lyckas vinna en budgivning är allt annat än 100% chans. Det beror HELT på hur mycket man själv vill ge och hur mycket andra råkar vilja bjuda för tillfället. De flesta som bjuder på hus förlorar, bara en vinner budgivningen.

Många som köper hus har bjudit på många hus innan de vinner.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Nej, godkänn inte detta. Ert motbud att förlänga tillträdet är positivt. Förläng med ett halvår är också gångbart - och inte ovanligt i mina trakter. Simma lugnt!

• Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
Dubbla handpenning tillbaka till er ifall de inte säljer... så har de ju säljarna en lite större borot att buda högre på sitt nästa objekt

• Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nej, godkänn inte detta. Ert motbud att förlänga tillträdet är positivt. Förläng med ett halvår är också gångbart - och inte ovanligt i mina trakter. Simma lugnt!
Ja, jag har föreslagit att vi kan köra tillträde om 5 månader initialt.

Återkommer i tråden när det finns en uppdatering, uppskattar att fler än jag tycker detta låter knasigt :)

• Gilla
bygg_katt och 8 till
  • Laddar…
Såväl köpare som säljare KAN villkora affären, dvs en svävarklausul.
Har aldrig hört säljare villkora på detta sett dock….
Som redan nämnts. Bestämt nej till detta villkor, gå med på förlängt tillträde.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Bara ni själva kan bedöma om huset, just för er, är värt villkoret som säljaren har kommit med.
Men jag tycker att motbudet som föreslås i tråden,dvs dubbel handpenning åter till er är rimligt och det lägger över press på säljaren att verkligen försöka få köpa nästa boende. Ni slipper ta hela risken utan ersättning.

Alternativt så kommer ni med ert eget villkor, dvs ni bjuder bara på huset med upp till x månaders tillträde, inget annat.

Och då får ju säljaren fundera på vad det är värt för dom just nu att få huset sålt.

Och sen får man se hur det går.....

• Gilla
HildeQ
  • Laddar…
Om huset är det ni vill ha och ni inte ser risken som stor att ni missar ett annat objekt under denna period, skulle jag acceptera det. Risken finns ju stt säljaren annars frågar budgivare 2 och då missar ni huset.

Men...

Ni ska givetvis ha betalt för detta, det är en klar nackdel för er. Så det finns läge att förhandla.

• Gilla
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Om huset är det ni vill ha och ni inte ser risken som stor att ni missar ett annat objekt under denna period, skulle jag acceptera det. Risken finns ju stt säljaren annars frågar budgivare 2 och då missar ni huset.

Men...

Ni ska givetvis ha betalt för detta, det är en klar nackdel för er. Så det finns läge att förhandla.
Vilken budgivare 2?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Vilken budgivare 2?
Aha jag som läste slarvigt. Tack!

Missade att de var ensamma om bud, men det förstärker bara förhandlingspositionen.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
E Eklundddd skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo är i slutfasen av att köpa vårt första hus.

Vi har hittat ett vi gillar, det uppfyller nästan alla krav vi har och ligger i ett område vi gillar. Vi var dessutom ensamma om att buda på huset, och vi har gått med på ett motbud från säljarna där bägge parterna är nöjda. Jag meddelande därför mäklaren att vi vill köpa huset.

Nu till kruxet. Mäklaren svarade då att säljarna vill sälja huset villkorat (svävandeklausul), eftersom de har ett annat hus de försöker buda hem. Säljarna vill villkora att om deras eget köp skulle skita sig ska de, inom en månad från det att vi köpt deras hus, kunna avbryta affären.

Jag har ifrågasatt detta hos mäklaren och föreslagit att vi sätter en längre tid innan tillträde istället, annars får vi ju överväga om vi vill låsa upp oss på detta huset och riskera att missa andra objekt.

Men jag hittar inte mycket info om detta när jag försöker googla mig fram, jag hittar bara fall där köparen lägger villkorade bud. Har någon här på forumet råkat ut för detta som kan komma med tips och råd?
1. Det rimligaste är nog som ni föreslagit förlängt tillträdesdatum.

2. I andrahand som någon föreslagit, dubbla handpenningen tillbaka. Vet inte vilken prisklass det rör sig om, men om handpenningen är 200-300 000 kr har nog många svårt att svälja det.

3. Tacka för er och säga att ni letar vidare och att de är välkomna att kontakta er om de tänker sälja.

Ni vill inte hamna i något mentalt limbo där ni är halvvägs på väga att flytta och halvvägs bo kvar; och känna att man missar andra objekt.
Den mentala osäkerheten skall man inte glömma bort, det sliter på en också.

• Gilla
HildeQ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.