1 926 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Sälja lgh, köpa hus.
Vi ska sälja våran lägenhet och köpa ett hus. Kan man trixa på nåt sätt så man slipper skatta för vinsten på lägenheten? Jag har för mig att jag hört nångång att man kan göra de om man säljer sedan köper samma år? Att man kvittar mot varandra på nåt sätt.. eller?
Du behöver inte köpa huset samma år för att få uppskov med reavinstskatten.
Året före eller efter går också bra.
Läs mer här:
http://www.skatteverket.se/funktion...tbostadsratt.5.10010ec103545f243e8000445.html
Sedan är det helt annan fråga om det är vettigt att skjuta upp skatten.
Uppskovet är numera räntebelagt, så det är inte lika fördelaktigt som tidigare.
Tror man att Socialdemokraterna övertar makten och avskaffar räntan på uppskovet,
så kan det vara ett skäl att utnyttja uppskovet.
Man kan ju när som helst ta fram ett uppskov till beskattning.
Om man betalar reavinstskatten direkt kan man inte ändra sig senare.
/Hasse
Året före eller efter går också bra.
Läs mer här:
http://www.skatteverket.se/funktion...tbostadsratt.5.10010ec103545f243e8000445.html
Sedan är det helt annan fråga om det är vettigt att skjuta upp skatten.
Uppskovet är numera räntebelagt, så det är inte lika fördelaktigt som tidigare.
Tror man att Socialdemokraterna övertar makten och avskaffar räntan på uppskovet,
så kan det vara ett skäl att utnyttja uppskovet.
Man kan ju när som helst ta fram ett uppskov till beskattning.
Om man betalar reavinstskatten direkt kan man inte ändra sig senare.
/Hasse
Ja, du får kvitta vinst mot förlust.
För övrigt tycker jag inte att det är så dumt att skjuta upp skatten. 0,5% på vinsten är ett "billigt lån" jämfört om du betalar in den och sen ska låna ett högre belopp på nästa fastighet. Ska till många år innan man betalat samma summa som när man betalar in direkt.
För övrigt tycker jag inte att det är så dumt att skjuta upp skatten. 0,5% på vinsten är ett "billigt lån" jämfört om du betalar in den och sen ska låna ett högre belopp på nästa fastighet. Ska till många år innan man betalat samma summa som när man betalar in direkt.
är det ingen som använder sökfunktioner innan ni postar ? finns flera trådar om just detta
Klicka här för att svara