K Kane skrev:
Normalt vid försäljning av fastigheter man fått som gåva så gäller anskaffningsvärdet som gåvogivaren haft. Så därför borde 1952 vara ur spel som som år för att värdera marken.
Men om Skatteverket tycker år 1952 är OK som nivå, så ni tar dagens värde och justerar det efter prisindex för 1952 som anskaffningsvärde så borde det vara tillräckligt för Skatteverket.
De nämde att det är någon speciell reglering om man inte vet anskaffningsvärdet och om marken införskaffades före 1952. Då skulle marken tydligen räknas som inköpt 1 Januari 1952.

Men vi har som sagt inte lyckats hitta något lämpligt värde för mark i detta område. Tror ni det är sannolikt att Skatteverket gör någon typ av utredning för att själva försöka få reda på marknadsvärdet från 1952 för mark i området min mamma ska sälja?

Sen var det ju det här med hur det ska beskattas, jorbruksmark blir ju 27% då det räknas som näringsverksamhet. Men saken är den att min mamma inte gjort någon som helst förtjänst genom att marken skulle anvöndas inom jordbruk. Det är några bönder som använt marken utan någon som helst avtalskrivning, de har inte heller betalat något för att få använda marken. Min mamma har korkat nog bara struntat i marken de senaste 26 åren. Ska det verkligen räknas som näringsverksamhet då?

Redigerat:
A Ace83 skrev:
Men vi har som sagt inte lyckats hitta något lämpligt värde för mark i detta område. Tror ni det är sannolikt att Skatteverket gör någon typ av utredning för att själva försöka få reda på marknadsvärdet från 1952 för mark i området min mamma ska sälja?
Men om ni tar försäljningspriset justerat för prisindex 1952 är det nog osannolikt att det inte godtas som anskaffningsvärde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.